Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Slijpen Wat Is Jullie Ervaring

#1 Gebruiker is offline   de Dorpsgek Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 07-oktober 12

Gepost 13 juni 2021 - 06:29

Omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van een commerciele messenslijper ben ik jaren geleden begonnen met het zelf slijpen. Door de jaren heen is mijn verzameling stenen uitgegroeid tot een behoorlijk aantal. Alles tussen de 100 en 8000 grid van diverse merken. Daar naast heb ik in de loop der jaren ook nog eens een paar machines aangeschaft waaronder een Tormek systeem en nog wat andere zogenaamde snelslijpers.

Nu een jaar of 10 verder ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat een machine het beter kan dan wanneer je met de hand slijpt. Met de hand slijpen duurt langer, geeft meer rompslomp maar kwa scherpte en en de tijd tussen de slijpbeurten wint bij mij nog steeds handmatig. Wat zijn jullie ervaringen? Waar slijp je het liefst mee?

de Dorpsgek
I'm fine....the rest of you need therapy

Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

#2 Gebruiker is offline   Remkoi Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 14-augustus 17

Gepost 13 juni 2021 - 06:37

Ik gebruik met volle revredenhwid het systeem van KME presisionsharping met de 140grid 300grid 600grid en 1500grid en om af te toppen kangoeroe strop met diamantolie van ik geloof 30.000grid.
En alles is scherendscherp.

Groet Remco
NHFT schietgenoot
Www.nhft.nl
Air-arms S400 clasic 4.5
Gamo coyote black wispher 5.5
Slavia 618
The Gat

#3 Gebruiker is offline   AGB Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 25-december 07

Gepost 13 juni 2021 - 12:00

Het is maar net wat voor een gereedschap een schep slijp ik op een electromotor met weerskanten een ronde steen
De keuken messen slijp ik op zo een staaf ijzer met ribbels een met grof en een vrij glad voor de fijne afwerking
En om ze scherp te houden, voor messen met golfpatroon een ronde vijl en afwetten met een fijne steen
Voor Zakmessen gebruik ik een fijne steen ik heb stenen in diverse grofheid ik weet niet de korrel grote
Verder heb ik een stuk dik leer op een plank gelijmd voor af wetten voor mijn messen voor leer bewerking ,
Voor hout bewerking heb ik een vlake plaat met schuurpapier en een zelf gemaakt wagentje voor de schuinte voor de bijtels
En als eind afwerking een behandeling op de polijstmachine scheelt heel wat dat de bijtel super glad is in hout bewerking,
En zo ook enkele messen
Verzamel messen slijp ik niet of ze moeten in zo slechte staat zijn dat de keuze is houden of weg doen
Tis dan ook maar wat is de waarde in geld en emotionele waarde,
Niet geschoten is altijd mis

#4 Gebruiker is offline   I.Vanders Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 10-oktober 12

Gepost 13 juni 2021 - 12:13

Deze: https://www.knivesan...ning-system.htm

Met toevoeging van: https://www.knivesan...teen-s01000.htm en https://www.knivesan...lamp-lm0101.htm

Deze post is bewerkt door I.Vanders: 13 juni 2021 - 12:14

#5 Gebruiker is offline   Schoontje Icoon

• super pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 23-augustus 06

Gepost 13 juni 2021 - 14:03

Ik heb al een tijdje de Tormek 8 , ik krijg daar m'n messen , scharen en beitels gruwelijk scherp mee, ook een bijl krijg je hiermee scheermesscherp . Langzaam draaiende watergekoelde steen , met aan de andere kant op de as een stropwiel met lederen oppervlakte . Kost wat, maar dan heb je ook wat 🙄😊
De enige reden waarom ik wat dikker ben, is omdat al mijn persoonlijkheid niet in een klein lichaam past ...
SV Gennep

#6 Gebruiker is offline   de Dorpsgek Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 07-oktober 12

Gepost 13 juni 2021 - 16:03

Bekijk Post Schoontje, op 13 juni 2021 - 14:03, zei:

Ik heb al een tijdje de Tormek 8 , ik krijg daar m'n messen , scharen en beitels gruwelijk scherp mee, ook een bijl krijg je hiermee scheermesscherp . Langzaam draaiende watergekoelde steen , met aan de andere kant op de as een stropwiel met lederen oppervlakte . Kost wat, maar dan heb je ook wat 🙄😊

Dezelfde Tormek heb ik ook. Het klopt dat je daar hele scherpe messen van kan krijgen. Wat mij dan weer tegenvalt is de duur dat de snede scherp blijft. Bij de Tormek alles volgens het boekje en bij de wetstones alles op gevoel. Wetstones winnen bij mij.
de Doprsgek

I'm fine....the rest of you need therapy

Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

#7 Gebruiker is offline   Schoontje Icoon

• super pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 23-augustus 06

Gepost 13 juni 2021 - 16:38

Waarschijnlijk slijp je dan een minder scherpe hoek met de wetstones , bij allebei de slijpmethodes blijft het materiaal koel, de hardheid van de snede zou dan niet veranderen ...
De enige reden waarom ik wat dikker ben, is omdat al mijn persoonlijkheid niet in een klein lichaam past ...
SV Gennep

#8 Gebruiker is online   Gert Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 11-juli 09

Gepost 14 juni 2021 - 10:30

Hier ook een tevreden Tormek gebruiker. Allround watergekoeld slijpsysteem met een karrenvracht aan appendages om de meest uiteenlopende slijpklussen moeiteloos aan te kunnen pakken.

Jezus, ik lijk wel een verkoper.
Ullie de gullie de jullin k?

#9 Gebruiker is offline   eagle Icoon

• schutter eersteklas
  • Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 14-augustus 15

Gepost 24 juni 2021 - 06:50

ik slijp mijn messen met het edge pro systeem

of met een lansky slijpset

Het voordeel van beide systemen is dat je de hoek insteld en daarna is die vast. edge pro heeft bredere stenen en is makkelijker vast te houden. Wel beide met een vaste opstelling ook de lansky . je gaat ze niet ook nog eens in de hand vasthouden . Je gebruikt zo'n tafel klem.

het ligt natuurlijk aan wat je scherp wil krijgen soort materiaal en de hardheid hiervan!!

en de hoek waaronder je slijpt heeft ook weer invloed op hoe lang iets scherp blijft zo worden keuken messen onder een andere hoek geslepen dan zakmessen.

dacht keuken messen op 30 graden en zakmessen op 25 graden. meestal kijk ik naar de hoek waaronder een mes geslepen is!

beide slijpsystemen zijn te zien en eventueel te koop bij knives and tools.

let op ze verdienen er goed geld aan als je iedere keer weer een ander slijpsysteem koopt. en natuurlijk zeggen ze altijd dit is het laatste slijpsysteem dat je koopt!!

natuurlijk een scherp mes of beitel is heel belangrijk

beitels wetten doe ik met de hand op een slijpsteen met 2 verschillende fijnte en slijp ik met een elktrische ronddraaiende slijpsteen

Deze post is bewerkt door eagle: 24 juni 2021 - 06:57

#10 Gebruiker is offline   munt Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 29 juni 2021 - 22:24

Omdat een commerciële slijper een mes sloopte en niet vergoede ben ik jaren geleden ook zelf begonnen met handmatig slijpen en het is een fijne zen-verslaving geworden.
Mijn verzameling Japanse keukenmessen met allerlei soorten staal oa aogami en shirogami #1, r10, nesmuk (Duits ja) etc slijp ik handmatig met Japanse whetstone van korrels 400 naar 10.000 toe, en afmaken met strop tot 0,5 u (goeie teken heb ik niet voor de mu :)). Hardheid ligt tussen hrc 61 en 65 dus die blijven redelijk goed scherp.

Tussendoor wat bijhouden met een keramische slijpstaaf van Fisher. Als ik me er niet mee kan scheren is het voor mij eigenlijk geen mes.

Deze post is bewerkt door munt: 29 juni 2021 - 22:26

Huidig:

AA Agt Bsa FX

Eerder:
veer pomp pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#11 Gebruiker is online   Gert Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 11-juli 09

Gepost 01 juli 2021 - 20:52

Bekijk Post munt, op 29 juni 2021 - 22:24, zei:

afmaken met strop tot 0,5 u (goeie teken heb ik niet voor de mu :))

μ = (ALT)+0181 Je houdt de ALT toets ingedrukt en vervolgens toets je 0181 op je keypad aan de rechterkant :D
Ullie de gullie de jullin k?

#12 Gebruiker is offline   krisje Icoon

• pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 03-februari 07

Gepost 03 juli 2021 - 10:19

Heb een paar authentieke ambachtelijk vervaardigde Finse Puukko messen (gemaakt uit industrieele ijzerzaagbladen pre WW1) en die hoeven maar een paar streken langs een nat zandsteentje om vlijmscherp te zijn, en te blijven. Denk wel dat het metaal op zich er voor iets tussen zit.
HW80k 5,05mm Vortek & UTG 3-9x40

It is unhelpful to suggest that people shooting responsibly in the privacy of their own gardens should lose their right to this quiet enjoyment of their property because of the irresponsible few who perpetrate their crimes in the streets.

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers