Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

De Assepoester Van Fx stiefmoederlijk in het achterkamertje beland...

#1 Gebruiker is offline   Al.Ex.Magnum Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 25-januari 15
  • Location:Land of highest quality beers, haute cuisine, waffles, chocolate, sax, castles, Tomorrowland, BigBang Theory, etc...

Gepost 18 juli 2021 - 14:16

https://www.luchtbuk...met-kijker-ect/

“Tiens”. Dacht ik. “Er staat nog eens een Streamline op dit forum in de aanbieding”.
Was al een tijdje geleden.
Bracht me spontaan tot de bedenking dat een verkoop het enige moment is
dat je vandaag nog wat over Streamline hoort. Meestal dan nog een .22 die wordt verkocht.

Verder in afgelopen maanden geen woord over Streamline.
Nada.
En al helemaal zo als het over de .25 versie gaat...
Doodgezwegen assepoester bij uitstek.
In een stofvergarend hoekje gemoffeld om er van af te zijn.
Want ocharme toch, meneer, zeg nu zelf,
dat ding kan immers geen slugs schieten, nietwaar...

En toch...
mij is dit buksje lief, zo blijkt, deels tot m’n eigen verbazing. Want ik neem ‘m gemiddeld vaker van de muur dan bvb de Crown. Niet enkel om 25 grain te schieten. Maar ook met verlangen en betrachting om er 34 grain op z’n best mee weg te vlammen.
Uiteindelijk leidde dat 34 grain-verlangen tot sleutelen. En nog es... en nog es... trial and error. Want ik wou net wat meer dan louter de fabriekshamerveer helemaal pleuris preload draaien.

Hetgeen tussen m’n oren meteen ook een vraag deed rijzen, tot op vandaag nog steeds grotendeels onbeantwoord. Waarover onderaan meer.

“Elk voordeel heb z’n nadeel”.
Waar de beperkte instelbaarheid en tuningsmogelijkheden van Streamline voor velen vandaag 'niet meer sensationeel genoeg' zijn, blijkt het voor anderen even vaak een zegen. Lekker simpel via het TP-regelwiel 3 vooraf afgemeten energiestanden. En dan rechtuit-rechtaan gaan met die banaan. Achtung bitte : één en ander kan uiterst relaxerende gevolgen hebben. Bij mij dan toch.

Moederplatform – met ‘asspoester-allures’.
Hoewel moederplatform van de Dreamline, wordt de Streamline al “relatief kort” na z’n lancering stapsgewijs onbenullig ondergesneeuwd door massa’s FX-feestconfetti door Axelsson telkens weer met grote promokanonnen bombastisch de lucht ingeschoten bij elk new ride marketing-spektakelgedruis der AMP gereguleerde Crowns, Impacts, Mavericks. En Dreamlines, jawel... Stuk voor stuk te gekke FX-buksen... naar believen en welbehagen uiteraard.

Want na Streamline rollen er van de FX-band enkel nog buksen die volgens FX-concept stuk voor stuk uitermate ‘tunable’ dienen te zijn. Da’s niet alleen handig om vlug loopjes te wisselen, maar bovendien zijn FX buksen vandaag instelbaar naar ongeveer alle kanten op. En daar staat Streamline dan naast, ‘zo gewoontjes’, met ‘slechts’ 3 TP-regelwielstanden. Vlug loopjes wisselen is er niet eens bij.

Daar bovenop : nukkig ‘velocity picky’ in .25
Aldus voorts rekenend met het publieke geheim dat die ST-original loop van de .25 Streamline zich ongegeneerd weet te gedragen als een ietwat nukkige puber zonder al te veel rek op z’n persoonlijkheid. Want toegegeven, de Streamline ST-loop in .25 is nu éénmaal uitgesproken ‘velocity picky’. Bovendien lust ie enkel het zachtste lood.

Met 25 grain zelfs maar even boven 268-270m/s gaan, resulteert meteen in vlugger openende groepjes na 50m. Anderzijds blijkt ook bij schietsessies met de 34gr op +70m al vlug dat net wat te hoge mondingssnelheid al gauw even erg –of erger– uitvalt als net wat te weinig mondingssnelheid.

Een vrij nauwe marge van 258 m/s tot 262 m/s is waar een 34gr MKII pellet het best naar luistert in deze .25 Smooth Twist loop (van mijn Streamline dan toch). Op voorwaarde dat de ES kan laag worden gehouden, max. 2,5m/s zeg maar. Alleen dan volgen strakke groepjes. (met nadruk andermaal : in mijn Streamline dan toch)

Gemak dient de mens.
Waarna volstrekt te begrijpen valt dat het zoete tuning-gemak waarmee de schietende mens zich vandaag zo graag bedient, voor de gemiddelde schutter meteen in de bovenste schuif komt te liggen zodra die gemakzoekende mens beschikking heeft over “breed afstelbare” FX- buksen als Dreamline, Crown, Impact en Maverick. Volstrekt begrijpelijk.
Wie spreekt er vanaf dan nog over een nukkig assepoester-pelletschietertje als de 6,35 mm Streamline ?...

En toch... bij mij ging het net wat anders...
Want het beestje bleef maar knagen, sinds ergens midden 2018 reeds, tot op vandaag. Ook al hangt er hier sinds enkele maanden een MKII Crown aan de muur te blinken... die .25 Streamline gekocht begin 2017 bleef me porren. Om meerdere redenen. Dus bleef ik er mee bezig.

Wie schiet er nog met Streamline?
Vandaag dit topic erop gegooid om eens te kijken wie er nog om de Streamline maalt.
Tegelijk van de gelegenheid gebruik maken om even te polsen of er nog andere eigenaars van Streamline .25 zijn, die met goed resultaat en tevredenheid aanpassingen hebben doorgevoerd aan hun ST Original in .25 . En op welke manier dat is gebeurd... extra plenum?, sterkere hamerveer?, travel-verruiming tot max.?, ander hamergewicht?...lichter?...zwaarder?..., aanpassing transfergaten?...welke diameter maatvoering?, aanpassing loopingang en/of probe?..., surplus aan vibraties opgevangen?... hoe ?... met of zonder barrel support?... met of zonder barrel band?... andere aanpassingen...?

Zijn er op dit forum Streamline .25 eigenaren aanwezig die dergelijke (of andere) aanpassingen tot hun tevredenheid toegepast hebben?

Wie...?

#2 Gebruiker is offline   Al.Ex.Magnum Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Location:Land of highest quality beers, haute cuisine, waffles, chocolate, sax, castles, Tomorrowland, BigBang Theory, etc...

Gepost 22 juli 2021 - 09:30

4 dagen en 222 hits later. Ijzig stil aan de overkant.

Hierboven de vraag wie vandaag nog met de FX Streamline bezig is.
Nul respons.
Als verwacht.
Smooth Twist original naar vergetelheid gestampt vanuit massa-euforie en welbehagen voor slugliners en superiors. Tegelijk blijft de FX-fabriek op volle toeren draaien. En de kassa rinkelen.
Way of the world.
En sign of the times.

Over de eerste Impact kraait ook al lang geen haan meer. Zelfs de MKII staat bij velen in de uitverkoop.
Binnen afzienbare jaren volgt mogelijkerwijs een soort retromodische reflex. Zoals het met tal van dingen zo vaak gaat. Vanuit nostalgische trend terug naar het punt van uitgang. De streberige mens is even vaak een beestje van weemoed. Die wil weten van waar hij komt. Heel wellicht wordt het dan weer even een uitdaging om uit een origineel ST-loopje het allerbeste te persen, tegelijk met de drang van 'méér en béter dan voorheen'. Streberig... Zo zijn we als mens nu éénmaal gemaakt.

Vooralsnog een bumpje voor dit topic, tegen beter weten in :
Wie schiet vandaag nog regelmatig met FX Streamline ?
of :
Wie heeft z'n Streamline een uplift gegeven ? Hoe ? En met welk resultaat ?

#3 Gebruiker is offline   Remkoi Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 14-augustus 17

Gepost 22 juli 2021 - 09:39

Normaal gesproken laat ik dit soort lange verhalen links liggen, maar dit las zo lekker weg.
M'n complimenten daarvoor.
Máár helaas ook ik kan daar geen antwoord op geven, sorry daarvoor.

Groet Remco
NHFT schietgenoot
Www.nhft.nl
Air-arms S400 clasic 4.5
Gamo coyote black wispher 5.5
Slavia 618
The Gat

#4 Gebruiker is offline   Eje Icoon

• Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 15-februari 17

Gepost 22 juli 2021 - 21:31

Goedenavond,

Ik ben in het bezit van een Streamline .25 kolf is voorzien van een wangstukverhoging ( erg netjes gedaan door een bekend lid hier) Verder niets aan gedaan (voor zover ik weet). Ikzelf sleutel of knutsel helemaal niets aan mijn buksen.
Ben zeer tevreden en schiet zeer regelmatig met deze zeer fijne buks!

#5 Gebruiker is offline   L30n Icoon

• Lid geworden: 09-augustus 20

Gepost 22 juli 2021 - 21:53

Geen Streamline maar wel enigszins herkenbaar.
Met de Wildcat eigenlijk continu aan het zoeken naar verbetering wat er toe leidt dat hij regelmatig weer eens niet perfect afgesteld in de kast staat.
Als ik dan vervolgens even tijd heb om even te schieten pak ik de HW100, niks instelbaar, staat gewoon altijd klaar. Eigenlijk best fijn.

#6 Gebruiker is offline   Tommy.da Icoon

• super pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 25-februari 06

Gepost 22 juli 2021 - 22:34

Ik lift ff mee, als het mag :)

Wat is eigenlijk maximaal haalbare energie met FX modellen in .25? Zou 90-100fpe te doen zijn?

Groeten
tommy

#7 Gebruiker is offline   Spierings Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 04-september 17

Gepost 23 juli 2021 - 06:36

Bekijk Post Tommy.da, op 22 juli 2021 - 23:34, zei:

Ik lift ff mee, als het mag :)

Wat is eigenlijk maximaal haalbare energie met FX modellen in .25? Zou 90-100fpe te doen zijn?

Groeten
tommy

Dat hangt helemaal van het model af..

#8 Gebruiker is offline   munt Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 23 juli 2021 - 09:35

Heel leuk geschreven stuk. Heb zelf mijn streamline in. 22 verwisseld voor een dreamline. De SL schoot werkelijk perfect op 278 ms. met jsb jumbo 15.9. Pakken en schieten that's it en binnenbaan 100m altijd zonder vrij veel moeite alles moa.

Ik schiet echter 90% van de tijd op een buitenbaan dus zocht meer power opties in. 22 ivm de wind. Verder niets dan goeds aan de SL gehad

Deze post is bewerkt door munt: 23 juli 2021 - 09:36

Huidig:

AA Agt Bsa FX

Eerder:
veer pomp pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#9 Gebruiker is offline   Tommy.da Icoon

• super pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 25-februari 06

Gepost 23 juli 2021 - 10:59

Bekijk Post Spierings, op 23 juli 2021 - 07:36, zei:

Dat hangt helemaal van het model af..

Impact is de meest verstelbare, heb ik begrepen?

#10 Gebruiker is offline   Spierings Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 04-september 17

Gepost 23 juli 2021 - 17:47

Bekijk Post Tommy.da, op 23 juli 2021 - 11:59, zei:

Impact is de meest verstelbare, heb ik begrepen?

Die zou volgens de specificaties 120 J – 89 ft/lbs moeten doen. Weet niet wat de looplengte bij die specificatie is, maar voor de meeste power is een lange loop het beste. Met wat upgrades is de power misschien wel hoger te krijgen.

#11 Gebruiker is offline   Jorgen Icoon

• schutter eersteklas
  • Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 04-mei 11

Gepost 23 juli 2021 - 17:55

en Assepoester staat wederom in de kast of hoek zo U wilt .....................

#12 Gebruiker is offline   Al.Ex.Magnum Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip

Gepost 25 juli 2021 - 11:49

Bekijk Post Jorgen, op 23 juli 2021 - 17:55, zei:

en Assepoester staat wederom in de kast of hoek zo U wilt .....................

:cool5: :cool5: :cool5: Tja, Jorgen... die stiefmoederrol hé... ze kan het lonken niet laten... :)
Waarna assepoester al meteen weer wijken moet.

Ook al is Streamline –binnen z’n categorie– gewoonweg een parel van een buksje.
Buksje dat enkel wat aandacht nodig heeft om boven zichzelf uit te stijgen.
En dan heb ik het uiteraard niet zozeer over de .22 Streamline, maar over de .25 versie.
De .22 is -meestal- recht uit de doos al een pareltje.
De .25 laat zich gewillig -met slechts enkele simpele ingrepen- tot oogverblindende parel transformeren.

Derhalve andermaal :

Bekijk Post Al.Ex.Magnum, op 18 juli 2021 - 14:16, zei:

Zijn er op dit forum Streamline .25 eigenaren aanwezig die dergelijke (of andere) aanpassingen tot hun tevredenheid toegepast hebben?

OF

Bekijk Post Al.Ex.Magnum, op 22 juli 2021 - 09:30, zei:

Wie schiet vandaag nog regelmatig met FX Streamline ?

#13 Gebruiker is offline   edwinvh Icoon

• Lid geworden: 27-juni 16

Gepost 27 juli 2021 - 16:08

Hier wordt de Streamline .25 ook nog steeds gebruikt.
Hij is helemaal origineel. Alleen heb ik een barrelband toegevoegd.
Er wordt door mijn dochter veel mee geschoten op de 50 en 100 meter baan.
Ook ik neem hem wel eens mee om eens lekker te schieten.
Niks getuned ofzo. hij schiet gewoon mooie groepjes zonder er iets aan te doen.
Ook ik heb wel eens gedacht om naar een .30 te gaan. Maar waarom weg doen als hij zo fijn schiet.

over 2 weken mag ze met vuurwapens gaan schieten. Ik hoop niet dat hij in de kast blijft staan :blink: :blink:

#14 Gebruiker is offline   Jorgen Icoon

• schutter eersteklas
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 04-mei 11

Gepost 27 juli 2021 - 17:24

Bekijk Post edwinvh, op 27 juli 2021 - 16:08, zei:

Hier wordt de Streamline .25 ook nog steeds gebruikt.
Hij is helemaal origineel. Alleen heb ik een barrelband toegevoegd.
Er wordt door mijn dochter veel mee geschoten op de 50 en 100 meter baan.
Ook ik neem hem wel eens mee om eens lekker te schieten.
Niks getuned ofzo. hij schiet gewoon mooie groepjes zonder er iets aan te doen.
Ook ik heb wel eens gedacht om naar een .30 te gaan. Maar waarom weg doen als hij zo fijn schiet.

over 2 weken mag ze met vuurwapens gaan schieten. Ik hoop niet dat hij in de kast blijft staan :blink: :blink:

Dan kan je mij altijd nog berichten!

#15 Gebruiker is offline   Palmspar Icoon

• schutter+
  • Pip
  • Lid geworden: 25-september 14

Gepost 27 juli 2021 - 17:50

Ik heb een fx wildcat sniper in .25 op powerstand 5 heeft ie 50 joule 245ms 25.4 grain, en je kan dan 115 keer schieten op een vulling.
Tot 50 meter leek me dat een prima snelheid, met andere modellen van fx heb ik geen ervaring.
Diana 340 premium .22
Walther LGV Challenger Ultra .177
FX Wildcat mk3 .25 sniper

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers