Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Ij-2 En Milbro G25 op onderzoek hoe deze weer in vorm te krijgen

#1 Gebruiker is offline   3Pitter Icoon

• schutter+
  • Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 12-juli 15

Gepost 06 augustus 2021 - 07:21

Gisteren een voor mij bijzondere dag gehad.
Ik had eerder een First strike Bearhunter gekocht om te leren een buks te onderhouden.

Geposte afbeelding

maar hij lag mij niet, te krachtig en schouderde (zo noemen ze dat toch?) niet fijn.
Met een kennis over luchtwapens gehad en deze had nog 2 liggen die beide niet goed werkten.
Hij wist ook niet welke merken en modellen het waren en na wat zoeken kwamen we erachter dat de ene een baikal IJ-22 4.5mm is

Geposte afbeelding Geposte afbeelding

en de andere een Milbro G25 5.5mm

Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding

De Milbro schouderde nog beroerder maar de IJ-22 was een perfecte match.
Die laatste geruild met de bearhunter zodat hij daadwerkelijk weer kon gaan schieten en ik een leuk project heb.

gelukkig is er op internet al veel te vinden en een hele stap de goede richting voor de Milbro is een topic hier op het forum
Milbro onderdelen topic

plan nu is, en dat kan wel een leuk langdurig traject worden, dat ik leer de baikal op te knappen en dat we dan samen de milbro gaan proberen weer in goede orde te krijgen.

Ik heb beide niet geprobeerd, om eventuele interne schade niet nog te verergeren, maar de kennis vertelde mij dat beide geen, tot weinig kracht hadden.
wat ik tot dusver wel gevonden heb is dat er voor de baikal onderdelen moeilijker te krijgen zijn vanwege het Russische embargo, en dat er nog wel spul te koop is voor de Milbro.

dus eerst maar eens een veerspanner maken, gelukkig hier voorbeelden genoeg op het forum en dan kijken wat we vinden.
ook heb ik gezien dat het hout van de baikal onderaan een scheur heeft.
mocht deze echt los zitten is misschien een optie om daar een soort van kleine zwaluwstaart verbinding in te maken om de beide delen bij elkaar te houden.
een beetje de vorm als dit >=<.

maar het idee alleen al is leuk om ze weer bruikbaar te maken in deze weggooi maatschappij

#2 Gebruiker is offline   MSilkens Icoon

• schutter+
  • Pip
  • Lid geworden: 19-oktober 07

Gepost 06 augustus 2021 - 09:46

Die Baikal is echt een leuk buksje. De binnenloop is van brons of messing.
De mijne heb ik voor erg weinig geld als schuurvondst overgenomen. Deze was echt in een slechte staat. De kolf was van het geventileerde type (door de houtworm kon je er zowat doorheen kijken). De metaalwerk zat muurvast, heb ik eerst 2 weken in de WD40 laten weken voordat e.e.a. los kwam. De vorm van de kolf vind ik erg mooi. Gelukkig heb ik het buksje vrij makkelijk weer schietend kunnen maken met behoud van leeftijd en bijbehorend uiterlijk.

#3 Gebruiker is offline   3Pitter Icoon

• schutter+
  • Pip

Gepost 08 augustus 2021 - 07:35

Bekijk Post MSilkens, op 06 augustus 2021 - 09:46, zei:

Die Baikal is echt een leuk buksje. De binnenloop is van brons of messing.
De mijne heb ik voor erg weinig geld als schuurvondst overgenomen. Deze was echt in een slechte staat. De kolf was van het geventileerde type (door de houtworm kon je er zowat doorheen kijken). De metaalwerk zat muurvast, heb ik eerst 2 weken in de WD40 laten weken voordat e.e.a. los kwam. De vorm van de kolf vind ik erg mooi. Gelukkig heb ik het buksje vrij makkelijk weer schietend kunnen maken met behoud van leeftijd en bijbehorend uiterlijk.
ja dat uiterlijk is, in mijn beleving, gewoon mooi.
ben zelf ook zeer benieuwd waar ik uitkomen zal ;)

#4 Gebruiker is offline   3Pitter Icoon

• schutter+
  • Pip

Gepost 10 augustus 2021 - 18:59

bijna 60, de medische wereld benoemd dat het goed is om die grijze massa in je hoofd uit te dagen met nieuwe uitdagingen.
vandaag maar een begin gemaakt en dat ziet er zo uit.

Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding

wat opviel was dat de pin die de trekkerunit vasthoud aan 1 kant er bijna uit ligt, de veer lijkt zover ik nu zien kan niet kapot, maar wel dat op sommige plekken aan de buitenkant wel slijtage te zien is.
natuurlijk roest en oud vet.
als er al een o-ring zat/zit aan het begin van de loop ziet dat er iedergeval niet fris uit.

ik ben van plan werkelijk zoveel mogelijk uit elkaar te halen, schoon te maken en te voorzien van nieuw smeermiddelen.
als de veer eruit is samen met de zuiger en seal, die waarschijnlijk van leer is, kijken of die veer beter vervangen kan worden door een nieuwe en zelf proberen een leren seal te maken.

maar wat zouden jullie doen met het deels roestige metaal?
ik heb staalwol 4x0, ballistol
met dat ballistol heb ik draaiende punten ingespoten en het metaal even ingesmeerd/schoongemaakt van de troep die erop zat.

alle tips zijn welkom

#5 Gebruiker is offline   3Pitter Icoon

• schutter+
  • Pip

Gepost 12 augustus 2021 - 18:21

toen ik de loop eraf had en nog wat filmpjes op youtube had gezien het het aangedurfd om binnenwerk er uit te halen met gebruik van een lijmklem

en het volgende kwam eruit, ieder geval met taai vet en ik denk dat de leren seal af is.
deels scheef afgesleten zo het lijkt.
misschien dat de foto van de binnenkant waar de veer en zuiger in zaten iets verteld of daar alles redelijk in orde is?

Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding

schoonmaken met ballistol?
heeft weken in naaimachineolie nog zit voor de seal, of toch nieuwe maken?
de veer, ziet dat er nog gezond uit of toch maar een ander zoeken?

#6 Gebruiker is offline   Sunnyboy Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 12-oktober 11

Gepost 12 augustus 2021 - 18:37

Als je een buks open hebt liggen, is een algehele schoonmaakbeurt altijd een goed idee.
Oud vet verwijderen uit de drukbuis en die polijsten, zuiger netjes schuren en polijsten, een andere veer en een nieuw leren zuiger -en loopseal doen wonderen voor een oudere buks.
Super leuk werk en met dit soort buksen ook niet te moeilijk.
Meet de drukbuis diameter op en dan kun je op zoek naar een lederen seal, zet nooit synthetisch in een buks waar leer in zat...de ervaring leert me dat ze er niet per definitie veel beter op functioneren.
Heb al een aantal revisie projecten terug gebouwd naar leer waar ik enthousiast synthetische seals in had gezet..heb er wel een aantal liggen..
als je kunt, is zelf maken zeer leuk om te doen en niet te moeilijk...
De veer opmeten en ook die kun je overal bestellen..heb ze al van AliExpress gehaald en op maat gemaakt...
T.P.LoodUnlimited
Über plinkert en buksklusser én mede organisator van het mooiste luchtevenement van Holland:

de Open Luchtschietsport Dag

www.facebook.com/Open-Luchtschietsport-Dag-141564129769004/

As I have grown older, I have learned that pleasing everyone is impossible...but pissing everyone off is a piece off cake!

www.sheridanreparaties.nl

#7 Gebruiker is offline   MSilkens Icoon

• schutter+
  • Pip

Gepost 12 augustus 2021 - 20:15

De mijne heb ik elektrolytisch ontroest.
https://www.motoravo...et-elektrolyse/
In de ruime olielekbak, voldoende water erin, auto accu voor de spanning en een stroommeter er tussen. Caustic soda erbij oplossen totdat er een stroom van 2 ampère gaat lopen.

Deze post is bewerkt door MSilkens: 12 augustus 2021 - 20:16

#8 Gebruiker is offline   3Pitter Icoon

• schutter+
  • Pip

Gepost 13 augustus 2021 - 10:04

Bekijk Post Sunnyboy, op 12 augustus 2021 - 18:37, zei:

Als je een buks open hebt liggen, is een algehele schoonmaakbeurt altijd een goed idee.
Oud vet verwijderen uit de drukbuis en die polijsten, zuiger netjes schuren en polijsten, een andere veer en een nieuw leren zuiger -en loopseal doen wonderen voor een oudere buks.
Super leuk werk en met dit soort buksen ook niet te moeilijk.
Meet de drukbuis diameter op en dan kun je op zoek naar een lederen seal, zet nooit synthetisch in een buks waar leer in zat...de ervaring leert me dat ze er niet per definitie veel beter op functioneren.
Heb al een aantal revisie projecten terug gebouwd naar leer waar ik enthousiast synthetische seals in had gezet..heb er wel een aantal liggen..
als je kunt, is zelf maken zeer leuk om te doen en niet te moeilijk...
De veer opmeten en ook die kun je overal bestellen..heb ze al van AliExpress gehaald en op maat gemaakt...

bedankt voor de reactie, maar roept even wat vragen op, blijf natuurlijk een beginneling in dit ;-)
polijsten, waar kan je dat het beste mee doen met iets wat makkelijk te verkrijgen is.
ontvetten, ik heb nog wat remreiniger, wasbenzine, of zijn dit slechte keuzes.
de leren seal: ik lees dat als je hem maakt het leer eerst een dag of 2 moet weken in water en na het persen laten drogen.

dus het leer zal zwellen (lees ook leer later laten volzuigen met naaimachine olie of ballistol terwijl hij in de drukbuis zit)
maar om de juiste dikte van het leer te kiezen, moet ik dan de maat van de wand nemen die de huidige seal nu heeft of iets dunner?

#9 Gebruiker is offline   3Pitter Icoon

• schutter+
  • Pip

Gepost 13 augustus 2021 - 10:06

Bekijk Post MSilkens, op 12 augustus 2021 - 20:15, zei:

De mijne heb ik elektrolytisch ontroest.
https://www.motoravo...et-elektrolyse/
In de ruime olielekbak, voldoende water erin, auto accu voor de spanning en een stroommeter er tussen. Caustic soda erbij oplossen totdat er een stroom van 2 ampère gaat lopen.

ik ken het van het ontroesten van metalen onderdelen van gitaren.
wil het echter simpel houden en hier heb je al snel weer wat uitgaven voor een eenmalige, misschien 2x bewerking
maar wel bedankt voor tip

Deze post is bewerkt door 3Pitter: 13 augustus 2021 - 10:08

#10 Gebruiker is offline   3Pitter Icoon

• schutter+
  • Pip

Gepost 15 augustus 2021 - 14:10

voor mij is eerst zoveel mogelijk info zoeken altijd de eerste stap voordat ik ergens aan begin of mee verder gaan.
kwam uiteindelijk ook op dit forum de topic over koud blauwen tegen
koud blauwen

beantwoord ieder geval ook het polijsten verhaal en ontvetten voordat je gaat koud blauwen
maar zover zijn we natuurlijk nog niet, eerst maar eens die vette troep eraf krijgen ;)

#11 Gebruiker is offline   3Pitter Icoon

• schutter+
  • Pip

Gepost 09 september 2021 - 06:41

weer even de tijd gehad wat verder te gaan.
heb de kolf geschuurd en kwam tot ontdekking dat wat ik dacht krassen te zijn, houtworm gangetjes zijn.
of daar nog actieve houtworm in zit kan ik niet zeggen, maar het gaat wel diep zodat oppervlakkig wegschuren niet gaat lukken.

Geposte afbeelding Geposte afbeelding Geposte afbeelding

heb hier een topic gezien waarin met wat vogelzand en verf de grip een laagje kreeg, dit zou een oplossing kunnen zijn.

verder geprobeerd de trekkerunit uit elkaar te halen, maar 1 pen wil er niet uit, waar dit dus bij deze wel is gelukt.

Geposte afbeelding

er kruipolie op gedruppeld, maar die 'kruipt' er ook weer uit, maar als iemand tips heeft hoor ik dat graag.

Deze post is bewerkt door 3Pitter: 09 september 2021 - 06:51

#12 Gebruiker is offline   MSilkens Icoon

• schutter+
  • Pip

Gepost 09 september 2021 - 13:54

De kolf is van berkenhout, erg zacht en gevoelig voor houtworm. Ik heb hem twee weken in een bak met terpentine gelegd. Daarna heb ik hem met houtrotvuller opnieuw gemodelleerd (zo ver was hij aangevreten). Daarna kleuren met beits en roet weer overeenkomend met de rest gemaakt en afgelakt met botenlak.

Groetjes,

Tinus

#13 Gebruiker is offline   3Pitter Icoon

• schutter+
  • Pip

Gepost 09 september 2021 - 17:57

Bekijk Post MSilkens, op 09 september 2021 - 13:54, zei:

De kolf is van berkenhout, erg zacht en gevoelig voor houtworm. Ik heb hem twee weken in een bak met terpentine gelegd. Daarna heb ik hem met houtrotvuller opnieuw gemodelleerd (zo ver was hij aangevreten). Daarna kleuren met beits en roet weer overeenkomend met de rest gemaakt en afgelakt met botenlak.

Groetjes,

Tinus
weken in terpentine is het niet geworden ;)

heb op internet gezocht en 2 opties leken goed.
2 weken in de vriezer op -20 graden, echter de kolf past niet in onze vriezer.
half uur in de oven op 55 graden, echter ik wil de kans niet lopen om de plastic/kunststof medaillons te laten smelten.
Dus bij OMAH in Gorredijk een bus houtworm bestrijder gekocht, bij de apotheek een kleine injectiespuit met naald gekocht en deze gebruikt om de kanaaltjes in te spuiten.
kwam nog wat andere tegen, dus uiteindelijk ook gekozen om hem helemaal in te kwasten met dat goedje.

Berkenhout, dus net als iepen, gevoelig en aantrekkelijk voor houtworm.

de pen uit de trekkerunit gekregen.
maar waarmee smeer je die?
ik heb Abbey siliconen gun grease en gungrease LT2, en kroonoil MP lithep EP2.

Geposte afbeelding

#14 Gebruiker is offline   3Pitter Icoon

• schutter+
  • Pip

Gepost 10 september 2021 - 12:40

terwijl de kolf hangt uit te dampen me aan het inlezen over andere onderwerpen die voorbij gaan komen.

De originele veer die toch wel gebruikssporen en een bocht heeft wil ik vervangen.
Boycot met Rusland maakt dat wat moeilijker dus wat ik hier en daar gelezen heb is dan een optie.
Een veer van de baikal mp60/61 zou passen en die van een HW30.
Met informatie uit de hier te downloaden veren_maten.docx en van een ebay verkoper kom ik op dit rijtje.

gemeten IJ-22 18,8 cm, 20,7 mm, 13,8 mm, 3,0 mm windingen 30
buisdiameter binnen 21,1 mm

baikal mp60/61 23,0 cm 19,65mm, 14,5 mm, 2,5 mm windingen 32
Weihrauch HW30 20,5 cm, 18,5 mm, 12,9 mm, 2,8 mm windingen ?

ook info gelezen van @leo bokkum
uitleg over over veer werking

op zich hoef ik niet meer kracht te hebben dan wat ik nu met de MP60 heb, voor mijn achtertuin meer dan genoeg, maar hoe belangrijk is diameter van de veer ten opzichte van de buis waarin deze zit een punt? zou de HW meer twangen dan de iets dikkere baikal mp60?
de baikal is echter langer dan de HW.
wat zou een juiste beslissing zijn voor dit oude buksje?

#15 Gebruiker is offline   3Pitter Icoon

• schutter+
  • Pip

Gepost 12 september 2021 - 06:53

Nieuwe materie, blijft lastig als leek.

ik heb specificaties maar eens wat overzichtelijker naast elkaar gezet:

Geposte afbeelding
buisdiameter binnen 21,1 mm

ineens bedacht ik mij dat de veer deels om een stalen staaf geschoven zat wat ze dan denk ik een veergeleider noemen?
Gelezen dat sommigen die zelf maken als dit in hun buks zelf niet zit en dat deze redelijk strak moet passen.

gezien de tabel lees ik dat de veer korter is geworden in de jaren en de foto laat zien dat hij ook wat bochten heeft ontwikkeld

Geposte afbeelding

de HW30 veer is korter dan het origineel maar zal strakker passen om de veergeleider maar ruimer zitten in de drukbuis dan de baikal veer
de baikal zal strakker zitten in de drukbuis maar ruimer rond de veergeleider

waar ga je dan voor, strakker om de veergeleider of strakker in de drukbuis?

Deze post is bewerkt door 3Pitter: 12 september 2021 - 06:56

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers