Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Air Venturi Avenger .22 is het echt wat?

#1 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 17-februari 05

Gepost 31 oktober 2021 - 19:15

Hoi,

ik ben niet kieskeurig als het op wapens aankomt. Ik heb wel iets met het fenomeen 'budgetbuks'. Een fascinerende categorie. Geweldige exemplaren als de BMK40, de verschrikkelijke BMK30, de super geslaagde BAM B50 en de o ring verslindende waardeloze Benjamin Discovery en de saaie Marauder om er maar eens een paar te noemen. Nu hebben we Artemis/Spa/Snowpeak die veel spul aanbiedt voor weinig geld.

Geruime tijd geleden las ik een verhaal over een budget buks die in de VS leverbaar zou worden. Een pcp voor 300 dollar. Ik heb contact opgenomen met Vincent en gevraagd of hij zoiets kon leveren. Dat kon, het zou me al met al 600 kosten. Dat heb ik niet gedaan. En tijd geleden was er een NoLo schutter die een gekke buks had. Toen ik eenmaal wist dat het de Avenger was werd ik een soort van enthousiast. Ik heb een magazijntje geschoten met die buks en het beviel me prima. Dat was een .25 trouwens. Ook de kunststof uitvoering.

Afgelopen dinsdag heb ik e eentje opgehaald. Bij Staal in Drachten.
Geposte afbeelding

Het ding komt met 2 magazijntjes maar aangezien Staal Outdoor de magazijntjes in de aanbieding had 10 per stuk heb ik er maar drie bij gekocht. In totaal 5 stuks dus. En een single shot adapteur.
Geposte afbeelding

Ik moest nog wel een stap zetten hoor voor ik over ging tot de aanschaf. Er zijn een aantal dingen die voor mij wetmatig zijn. Een trekker is niet van kunststof en een breech is van gefreesd metaal. Of dat aluminium is of staal maakt me geen hol uit. De breech van de Avenger is een aantal aan elkaar gesoldeerde buisje met een kunststof kapje er overheen. "Bah! Ome Willem!" galmde me dagen lang door de krochten van mijn hoofd. Maar ondanks dat....heb ik er toch eentje gekocht. Mensen zijn erg enthousiast over de AV Avenger.
Geposte afbeelding

In de owners manual staat veel handige info, over het verstellen van de hamerveer bijvoorbeeld. En slag geeft zo`n 30 m/s winst en wat tips over de instelling van de regulator.

De maximum vuldruk bedraagt 300 bar. Da`s veel. De inhoud van de vulpijp is 180 cc. Dat zou je overigens niet denken als je het pijpje ziet.
Mondingsenergie is zo`n 45 Joule in .22 en we hebben het over een buks met een 10 schots magazijn natuurlijk. De regulator is extern verstelbaar en daar is de schietwereld nogal mee ingenomen. Verder beschikt de breech, of wat voor door moet gaan over een Weaver en een 11 mm opname voor de scope.

De bedoeling is dat ik een review maak. Ik ga de buks beoordelen op wat ik zie. Gemuts over hoe de buks eigenlijk ontworpen had moeten worden en zo laat ik aan andere mensen over.

Groet, Roel :cool5:
BEK BRANE & BEALCH SKROEIE

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

Hwa`t nearne foar stjit falt foar alles.

Flean op! Wy sjonge it bste ln fan ierde!
It Fryske ln fol ear en rom.
Klink dan en daverje, fier yn it roun
Dyn lde eare, O Fryske groun!

Wy binne Noarderloft. Wy binne oars. Better ek.

#2 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator

Gepost 31 oktober 2021 - 19:46

Hoi,

natuurlijk zijn er verrassingen bij zo`n buks. Ik ben geen tegenstander van kunststof kolven. Deze kolf verdient de naam kunststof niet. Deze kolf is wat mij beteft gemaakt van plastic. Hard en meedogenloos. De pasvorm om de actie is perfect, de kolf is wel net zo hol als het hoofd van .... nee, laat maar. Wat me echt tegen de borst stiet (yep, de enkelvoud verleden tijd van 'stoten') is het feit dat de kolf verticaal deelbaar is. Althans het voorste deel.
Geposte afbeelding

Het past allemaal prima hoor, maar het doet me denken aan van die John Wayne (Was a nazi, MDC https://youtu.be/SoyusTUFdl0 )Winchester replica's van Daisy of zo. De houten kolf van een Avenger is zo lelijk als een mannenkont maar verdient wel de voorkeur. Het leine weaverrailtje aan de voorkant van de buks is een beetje wif* doordat de kunststof kolf aanmerkelijk minder stijf is dan de houten versie.
Geposte afbeelding

Ik overweeg de aanschaf van een houten kolf, dan blabber ik die gewoon zwart.

Het geoefende oog heeft het al gezien. Een klein extra drukbuisje, helemaal verstopt in de kolf! Vandaar de 180 cc inhoud.
Geposte afbeelding

Het achterste deel van de kolf zit met nog twee inbusjes vast.
Geposte afbeelding

..................

* https://www.luchtbuk...post__p__934109

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

#3 Gebruiker is offline   jackske Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 10-december 12

Gepost 31 oktober 2021 - 20:11

Mercikes voor de review. Roel
Ik had die aveneger ook al eens in het oog maar was er wat terughoudend over.
Een geregulleerde buks extern regelbaar met 300 bar vulpijpje?
Kan dat nu echt voor die prijs, en wat heb je dan voor die prijs?

Deze post is bewerkt door jackske: 31 oktober 2021 - 20:11

Weet wat je zegt, als je zegt wat je weet.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

#4 Gebruiker is offline   munt Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 31 oktober 2021 - 20:26

Leuk Roel, weer een review!

Schiet maat van me heeft er een, die het gewoon echt goed doet. Hij doet met de. 22 zo rond de 60-65 joule dus met die reg en hamerveer kun je echt leuke dingen bereiken en ook nog goed zuiver.

Qua bouwkwaliteit is het....... Waar voor het geld?
Huidig:

AA Agt Bsa FX

Eerder:
veer pomp pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#5 Gebruiker is offline   RobRos Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 26-september 14

Gepost 31 oktober 2021 - 20:32

Bekijk Post roel, op 31 oktober 2021 - 20:15, zei:

Hoi,

ik ben niet kieskeurig als het op wapens aankomt. Ik heb wel iets met het fenomeen 'budgetbuks'. Een fascinerende categorie. Geweldige exemplaren als de BMK40, de verschrikkelijke BMK30, de super geslaagde BAM B50 en de o ring verslindende waardeloze Benjamin Discovery en de saaie Marauder om er maar eens een paar te noemen. Nu hebben we Artemis/Spa/Snowpeak die veel spul aanbiedt voor weinig geld.

Geruime tijd geleden las ik een verhaal over een budget buks die in de VS leverbaar zou worden. Een pcp voor 300 dollar. Ik heb contact opgenomen met Vincent en gevraagd of hij zoiets kon leveren. Dat kon, het zou me al met al 600 kosten. Dat heb ik niet gedaan. En tijd geleden was er een NoLo schutter die een gekke buks had. Toen ik eenmaal wist dat het de Avenger was werd ik een soort van enthousiast. Ik heb een magazijntje geschoten met die buks en het beviel me prima. Dat was een .25 trouwens. Ook de kunststof uitvoering.

Afgelopen dinsdag heb ik e eentje opgehaald. Bij Staal in Drachten.

Het ding komt met 2 magazijntjes maar aangezien Staal Outdoor de magazijntjes in de aanbieding had 10 per stuk heb ik er maar drie bij gekocht. In totaal 5 stuks dus. En een single shot adapteur.

Ik moest nog wel een stap zetten hoor voor ik over ging tot de aanschaf. Er zijn een aantal dingen die voor mij wetmatig zijn. Een trekker is niet van kunststof en een breech is van gefreesd metaal. Of dat aluminium is of staal maakt me geen hol uit. De breech van de Avenger is een aantal aan elkaar gesoldeerde buisje met een kunststof kapje er overheen. "Bah! Ome Willem!" galmde me dagen lang door de krochten van mijn hoofd. Maar ondanks dat....heb ik er toch eentje gekocht. Mensen zijn erg enthousiast over de AV Avenger.

In de owners manual staat veel handige info, over het verstellen van de hamerveer bijvoorbeeld. En slag geeft zo`n 30 m/s winst en wat tips over de instelling van de regulator.

De maximum vuldruk bedraagt 300 bar. Da`s veel. De inhoud van de vulpijp is 180 cc. Dat zou je overigens niet denken als je het pijpje ziet.
Mondingsenergie is zo`n 45 Joule in .22 en we hebben het over een buks met een 10 schots magazijn natuurlijk. De regulator is extern verstelbaar en daar is de schietwereld nogal mee ingenomen. Verder beschikt de breech, of wat voor door moet gaan over een Weaver en een 11 mm opname voor de scope.

De bedoeling is dat ik een review maak. Ik ga de buks beoordelen op wat ik zie. Gemuts over hoe de buks eigenlijk ontworpen had moeten worden en zo laat ik aan andere mensen over.

Hallo Roel.
Goeie review, Heb ik met grote interesse gelezen. Alleen de Prijs
Je kon hem bij Vincent kopen. Het zou je al met al 600 kosten. Dat heb je niet gedaan.En ik zoek nu net op de site van Staal in Drachten ... en zie hem daar staan voor 395 inclusief een kijkertje

Iedere winkelier mag vragen wat hij wil... Daar zeg ik niets van.
Maar dit verschil is toch wel opmerkelijk te noemen.
Groeten, Rob.
HW97K (16J) met Vector Veyron 4-16x44 MPR4
Air Arms S400 (16J) met Athlon Talos BTR 4-14x44 APLR2
Lucht-Pistool FWB LP 65
Lucht-Pistool Alpha-Proj PCP.

#6 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator

Gepost 31 oktober 2021 - 20:38

Hoi,

mja, wat heb je voor die prijs.... Het is me wel vaker opgevallen dat goedkopere buksen niet altijd onderdoen voor de duurdere exemplaren. Bij de goedkopere exemplaren zit je met de consistentie. Het ding doet het zo nu en dan geweldig en soms ook helemaal niet. Aan de andere kant, ik ken geen mensen die beter vloeken dan FX bezitters. Een beetje stellen met de regulator brengt de boel vaak van slag.

De eerste keer dat ik met de Avenger schoot, zo uit de doos, schoot ik dit groepje. Op 50 NoLo meters.
Geposte afbeelding

Ik schoot ook mindere maar dit kan dus.

Vanmiddag even gekeken naar hoe de boel af stond gesteld.
De reg op 3/4 slag open, vuldruk 250 bar, hamerveer één slag ingedraaid.
1--276
2--273
3--274
4--273
5--276
6--271
7--273
8--273
9--271
10-275
Gemiddeld 273,5 en dus 44 Joule, restdruk was 200 bar. Best dorstig.

Vervolgens de reg 1 slag open gezet, de hamerveer op 0, weer 250 bar erin en dezelfde 18.13 grein pellets gebruikt.
1--285
2--287
3--286
4--286
5--284
6--285
7--286
8--286
9--285
10-285
Gemiddeld 285,5 m/s en iets constanter dan de vorige shotstring. Bijna 48 Joule, restdruk 210 bar.

De volgende string heb ik niets veranderd behalve dat ik de hamerveer iets aan heb gedraaid. Eén slag.
1--288
2--290
3--287
4--288
5--289
6--288
7--286
8--284
9--288
10-288
Gemiddeld 287,6 m/s en 48,6 Joule.

Er moet natuurlijk van alles uit worden gevist maar op zich doet de buks het aardig.

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

#7 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator

Gepost 31 oktober 2021 - 21:13

Bekijk Post RobRos, op 31 October 2021 - 20:32, zei:

Hallo Roel.
Goeie review, Heb ik met grote interesse gelezen. Alleen de Prijs
Je kon hem bij Vincent kopen. Het zou je al met al 600 kosten. Dat heb je niet gedaan.En ik zoek nu net op de site van Staal in Drachten ... en zie hem daar staan voor 395 inclusief een kijkertje

Iedere winkelier mag vragen wat hij wil... Daar zeg ik niets van.
Maar dit verschil is toch wel opmerkelijk te noemen.
Groeten, Rob.

Hoi Rob,

een dure dollar, verzendkosten, invoerrechten over het gehele pakket maakten die prijs. Het is niet zo dat Vincent erg duur is.

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

#8 Gebruiker is offline   Jan1973 Icoon

• Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 29-mei 20

Gepost 31 oktober 2021 - 21:44

Ik had op youtube al enthousiaste reviews gezien van deze buks. Ben erg benieuwd naar je verdere ervaringen.
Ex Feinwerkbau 601
Weihrauch HW50s 4,5 mm
Hatsan 125 6,35 mm
Gamo AF-10
Op zoek naar een PCP (air airms 400?)

#9 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator

Gepost 31 oktober 2021 - 23:18

Oi,

voor zover ik zie is alles gewoon netjes gemaakt. Nogmaals, ik heb geen trek overal messcherpe randjes te zien of klagen of over de toegestane maximale vuldruk insinuaties de wereld in te slingeren. Ik zag ergens een review dat n boutje in de driedubbele barrelband
Geposte afbeelding

die wellicht de onderste drukbuis zou kunnen chippen. Blijkbaar is men al begonnen met het niet meer monteren van dat ene boutje. Dat vind ik wel geinig. Het kan overigens niet anders zijn dan dat er zaken niet goed zijn afgewerkt. Maar daar heeft een high-end buks ook last van nietwaar?

Een typische gimmick aan dit wapen is de dubbelloops look. In de drukbuis lijkt hetzelfde gat te zitten als in de shroud van de loop.
Geposte afbeelding

Hoewel over smaak te twisten vind ik het uiterlijk van dit wapen goed te hachelen. De verhoudingen kloppen prima. Het is overigens wel een joekel. 109 cm. Geen spektakel, gewoon een mainstream. Het ding moet het niet hebben van z`n uiterlijk maar van de prestaties.
Geposte afbeelding

Links de kleptomanometer die de vuldruk aangeeft.
Geposte afbeelding

en rechts de druk van de regulateur.
Geposte afbeelding

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

#10 Gebruiker is offline   Henkie Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 16-april 18

Gepost 01 november 2021 - 10:27

Ik vind het gewoon een gaaf ding!

#11 Gebruiker is offline   Elmer Fudd Icoon

• schutter eersteklas
  • Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 12-november 11

Gepost 01 november 2021 - 11:03

Ziet er leuk uit Roel! En een houten kolf zwart maken is even werk maar zal het geheel vast een steviger gevoel geven.
Toen gedaan met die BAM 50 van mij met mooi resultaat met Motip spuitbussen( plaatjes uit 2014 )

Een kameraad van me melde 3 dagen terug dat die tweedehands een SENECA ASPEN | PCP | AIR VENTURI gekocht heeft, als ik het zo goed zie is dat de "pomp je lam om te schieten" variant van deze.
Ben daar wel benieuwd naar al zou het niks voor mij zijn, dan liever aan de fles. :P
Veel plezier met deze buks!

Groet,Henk

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

"Be vewy vewy quiet, I'm hunting wabbits", (En ja dat is een grapje!Ik geef om dieren,zelfs om buks Bunny)

- Gold Cup T1821 5.5 Knikloop

Lsv Noarderloft

#12 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator

Gepost 03 november 2021 - 15:43

Hoi,

gisteravond weer even wezen schieten met de Avenger. Ik moet me concentreren op de groepjes en dan ziet het er allemaal prima uit. Gewoon achteloos magazijntjes legen geeft vanzelfsprekend minder goede groepjes.

Ik loop aan tegen het feit dat de kunststof kolf -lees: plastic kolf- onvoldoende stijf is. Ik schiet vanaf een bipod en dan merk je gewoon dat de kolf een beetje meedeint op de beweging. Ik heb daarom besloten om een houten kolf te regelen voor mijn Avenger. Het verschil tussen de kunststof en houten kolf bedraagt 184. Wat mij betreft een onredelijk groot bedrag. Ik zou ook niet krap 600 voor een budgetbuks gaan betalen. De grote aantrekkingskracht van de Avenger is zijn prijs. Persoonlijk vind ik de licht kleurige houten kolf van de Avenger zo lelijk als een mannenkont. Maar ik ontkom er niet aan. Ik blabber de kolf maar gewoon zwart.

Staal, ja die uit Drachten doen niet moeilijk, ik mag mijn kunststof versie omruilen voor een houten versie. Wel even bijbetalen natuurlijk.

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

#13 Gebruiker is offline   VincentUSA Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: .Members
  • Lid geworden: 06-augustus 05

Gepost 04 november 2021 - 04:13

Ah, heel fijn, een inhoudelijk en objectief topic voor de Avenger.

In 12 jaar vanalles in m'n handen gehad, van $300 tot letterlijk $5000 en maar 2 zijn blijven plakken; een avenger in .22 en in .25, houten kolf.

Voor de rest pak ik wel iets met een slaghoedje, maar ik vind deze buksen zijn echt leuk voor in de achtertuin.

Plastic kolf voelt waardeloos; doet me denken aan een speelgoed geweertje.

Houten kolf = the way to go. Well bedden / shimmen / schuren: af fabriek klopt de inlet niet en ligt de actie onder spanning in de kolf.

Roel, zet de regulator maar eens op 2000 psi (voor .25 op 2200) Over de chrony, sweetspot met 18.13 jsb zit zo rond the 30 fpe / 850-875 feet per second.

Maar voor je dat doet;

-hamer eruit, alles schoonmaken, fatsoenlijke olie om alles een beetje te smeren. Af fabriek gebruiken ze truttenvet.

-single stage trekker van maken door de achterste verstelschoef (die contact maakt met de sear) te vervangen door een langere schroef. (dan is de kruip er ook meteen uit)

- kamer polijsten en een goede lead-in geven. Mocht je een borescope hebben, check dan de kamer maar eens. Heb er een stuk of 20 onder de borescope gehad; allemaal ruw en inconsistent gefinished. Stond ervan te kijken dat die lopen met zo een slechte kamer uberhaupt nog een beetje willen groeperen.
Zal in Nederland misschien niet zo makkelijk zijn, Maar ik heb hiervoor de kop uit een 5.45 x 39 patroon getrokken, wat 800 lapping grip en dan rustig aan een lead erin lappen. Maakt ook meteen de kamer glad. Nu laadt de pellet superfijn, en de buks schiet als een scheermes. Voor de .25 een 25-06 kop gebruikt.

Eerste paar honderd schoten ongeveer anderhalve slag hamerveervoorspanning geven. Alles loopt nog een beetje in, hij gaat uiteindelijk harder schieten. Heb nu hammerveer verstelschroef in die van mij helemaal minimaal staan.

Als je de houten kolf versie ophaalt, check of de vuldop netjes aansluit op de drukbius, zie nog regelmatig exemplaren voorbij komen waar de draad in de drukbuis waar de fillvalve ingaat offcenter gedraaid is (draad in de drukbuis waar de fillvalve ingaat.)

Kwaliteit is 'hit en miss' maar als je een goede treft dan schiet ie net zo goed als een $2000 buks.

Het zou heel fijn zijn als het allemaal wat degelijker was, maar goed, dat valt voor dit geld ook niet mee. Het design en de prestaties zijn echter met een beetje werk geweldig.

WWW.AIRGUNEXPORTER.COM

#14 Gebruiker is offline   robbym Icoon

• schutter+
  • Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 11-oktober 15

Gepost 04 november 2021 - 09:47

Hoi, Vincent

Vraag hoe heb jij de hamer eruit gekregen
Er zit een onderdeel van de sear die de hamer tegen houd.
Ik snap ff niet hoe ik de hamer eruit krijg.
Die plastic kap krijg ik er ook niet af ,die zit er op geklikt
krijg die er niet af dat is wel jammer
Maar hoe heb jij dat gedaan ,hamer eruit halen
Voor de rest schiet als een scheermes op 35 mete, met best veel verschillende pellets.

Mvg Robby

Deze post is bewerkt door robbym: 04 november 2021 - 09:52

#15 Gebruiker is offline   VincentUSA Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: .Members
  • Lid geworden: 06-augustus 05

Gepost 04 november 2021 - 15:31

Bekijk Post robbym, op 04 November 2021 - 09:47, zei:

Hoi, Vincent

Vraag hoe heb jij de hamer eruit gekregen
Er zit een onderdeel van de sear die de hamer tegen houd.
Ik snap ff niet hoe ik de hamer eruit krijg.
Die plastic kap krijg ik er ook niet af ,die zit er op geklikt
krijg die er niet af dat is wel jammer
Maar hoe heb jij dat gedaan ,hamer eruit halen
Voor de rest schiet als een scheermes op 35 mete, met best veel verschillende pellets.

Mvg Robby

De sear zelf zit met een stift / asje dwars door het breechblok vast. In de USA zit er (vaak, niet altijd) in de plastic cover op die plek een uitsparing / gaatje waardoor je er met een center punch bij kunt en dan tik je stiftje er zo uit. Sear is dan los.

Zit dat gaatje er niet, dan even met de dremel of boor een gaatje maken. Plastic cover kan dan blijven zitten. Is niet gemaakt on nog eens gedemonteerd te worden.

Disassembly (hier bijvoorbeeld geen gaatje in plastic):
https://www.youtube....oc5UNJ_-4&t=37s

Disassembly USA versie:
https://www.youtube....h?v=yHhMJxPzwq4

tune, lang maar erg goed:
https://www.youtube....Zml_2wd4&t=784s

Oh, en een donnyfl silencer adapter erop monteren, donnyfl levert echt kwaliteit.

WWW.AIRGUNEXPORTER.COM

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers