Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Theoben Rapid .177 Maximaal Opvoer Topic

#1 Gebruiker is online   Matthijs Icoon

• Administrator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 01-februari 05

Gepost 22 november 2021 - 01:10

Vanavond weer eens heerlijk gesleuteld aan mijn Theoben’s !

Bijgesloten Plaatje

Heb de Rapid MK1 .177 16 joule (onderste op de foto) weer eens voorzien van nieuwe o-ringen, zaten er alweer heel wat jaartjes in en constateerde data een o-ring vierkant was geworden, dan zijn is die nodig aan vervanging toe en een kleine moeite om gelijk alles te vervangen, toch ?!

Daarna de regulator van de Rapid MFR gecontroleerd Met decree tester en ja die is lek … bleef niet op 110 Bar staan maar laat de volle fles druk door, dus die moet gereviseerd worden en aangezien ik die o-ringen niet in huis heb kan ik de MFR (bovenst op de foto) net zo goed even tijdelijk ombouwen naar BELACHELIJK SUPER FAC … logisch zou natuurlijk zijn om de MFR om te bouwen naar .22 als ik +40 joule wil maar wil kijken hoe ver ik kom in .177 :P

Dus de 14 inch loop met shroud, standaard Delrin klep en 16 joule regulator, hamer en hamerveer er uit en vervangen voor de 19 inch loop, power klep, FAC hamer, Fastflow en zware hamerveer …. En het kan nog harder omdat de transfer poort in de 19 inch loop is nog standaard rond is en nog niet groot en ovaal. Of ik moet opzoek gaan naar een originele 23 inch Theoben loop (19” <> 23” verschil is 10cm á 1.4 m/s extra per cm) …. Ik heb goede verwachtingen van de Baracuda’s maar als de Eun Jin een beetje groeperen vindt ik dat ook prima, heb ook nog een blikje H&N Rabbit Magnum II liggen maar die zijn lichter (15.74 grain 1.02 gram) dan de Eun Jin.

Hier de power & snelheid resultaat van de vier geteste pellets over de chrono … dit zegt natuurlijk niets over groeperen maar dat kan wel even duren voordat ZWAARLUCHT weer open is en ik kan kijken op 25 & 50 meter.

JSB Exact 8.44 grain - 0.547 gram
Bijgesloten Plaatje

JSB Exact Heavy 10.34 grain - 0.67 gram
Bijgesloten Plaatje

H&N Baracuda 10.65 grain - 069 gram
Bijgesloten Plaatje

Eun Jin 16.1 grain -1.043 gram

Bijgesloten Plaatje

Wordt vervolgd als ZWAARLUCHT weer open is.
Theoben, Edgun, Steyr, Weihrauch, Bsa, Beaumont all Ambi ore Left !
www.theoben.nl cache

Foto plaats probleem Afbeelding Plaatsen

Foto plaatsen, in drie stappen
Foto verklein naar 1 of 2Mb !!!
Browser gebruik SAFARI of CHROME !
Vergeet niet op “VOEG DIT BESTAND TOE” knop te klikken !

Reageer NOOIT op de mail die meld dat je een PB hebt ontvangen, log in op het forum en reageer daar !

NIET tussen de [quote] & [\quote] codes in typen A.U.B. Is dan niet duidelijk wie wat heeft getypt !

#2 Gebruiker is online   Matthijs Icoon

• Administrator

Gepost 23 november 2021 - 20:48

Ook leuk geluid als de pellet door de geluidsbarrière gaan :D

Bijgesloten Plaatje

Gebruik Gamo Raptor 5.2 grain ofwel 0.336 gram! lichtere pellets kon ik niet vinden. Helaas niet meer leverbaar net zo ook de H&N Field Target Trophy Green 4.5 mm 5.56 grain …. Enige die licht zijn en leverbaar zijn de H&N Baracuda Green 4.5 mm 6.64 grain

Ik zal pas rusten als de 400m/s gehaald wordt hi
(ik heb het een Talon .177 keer zien doen met de lichtste platkop)

Ja ik weet het is “zinloos” :P houd me van de straat hi
www.theoben.nl cache

Reageer NOOIT op de mail die meld dat je een PB hebt ontvangen, log in op het forum en reageer daar !

NIET tussen de [quote] & [\quote] codes in typen A.U.B. Is dan niet duidelijk wie wat heeft getypt !

#3 Gebruiker is offline   cas Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 16-februari 12

Gepost 30 november 2021 - 23:58

Hoi Matthijs, ik heb dit een keer gehad met een van mijn Evo's..

Ik had de gasram op druk laten zetten met dat ventiel stukje en een duikfles bij een bekende winkel in Hilversum, het eerste testschot deed ook zo rond de 340/360, ding was bijna niet te spannen zo bleek. Echt belachelijk hard en heel veel rook.. was meteen bang dat mijn zuigerkop deels gesmolten was, weet dat ze daar gevoelig voor zijn. Degene die dat toen uitvoerde vond het allemaal erg indrukwekkend maar ik was er alles behalve blij mee Geposte afbeelding

Deze post is bewerkt door cas: 30 november 2021 - 23:59

#4 Gebruiker is offline   munt Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 01 december 2021 - 08:17

Bekijk Post Matthijs, op 23 november 2021 - 20:48, zei:

Bijlage DE0BA115-DD05-45CA-83D7-B0CE27E7994B.jpeg

Gebruik Gamo Raptor 5.2 grain ofwel 0.336 gram! lichtere pellets kon ik niet vinden. Helaas niet meer leverbaar net zo ook de H&N Field Target Trophy Green 4.5 mm 5.56 grain …. Enige die licht zijn en leverbaar zijn de H&N Baracuda Green 4.5 mm 6.64 grain

Ja ik weet het is “zinloos” :P houd me van de straat hi

Zinloos tsja, nou, wel heel interessant om eens wat jsb monster red. Of beast in te proberen denk ik, dan heb je echt een SuperFac inderdaad....! Mooi man
Huidig:

AA Agt Bsa FX

Eerder:
veer pomp pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#5 Gebruiker is online   Matthijs Icoon

• Administrator

Gepost 01 december 2021 - 10:26

@Cas, dat moet dan wel een super diesel zijn geweest, omdat een Evolution gebouwd is voor maximaal 16 Joule en met geluk 17 Joule … als je over de maximale 58 Bar druk gaat, en dat is blijkbaar ook gebeurd want na 60 Bar gaat het zwaarder spannen in het kwadraat, tot geheel onmogelijk na 65 Bar.

@Munt, bedankt voor de tip de JSB Exact Monster 4.52 mm 13.43 grain en de JSB Exact Jumbo Beast 4.52 mm 16.2 grain ga ik zeker ophalen want van de Eun Jin’s heb ik weinig vertrouwen als op zuiverheid aankomt :)

Mvg, Matthijs
www.theoben.nl cache

#6 Gebruiker is offline   munt Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 01 december 2021 - 23:47

Graag gedaan. Nog een tip: in 5.5mm zijn de resultaten met de originele monsters over het algemeen..... Zwaar beroerd :) daarom hebben ze de monster redesigned uitgebracht die doen het wel vaak goed.

In 4.52 is het hetzelfde verhaal (maar die heb ik zelf nooit getest) dus ik zou dan naast de monsters ook een doosje monsters redesigned testen.
Huidig:

AA Agt Bsa FX

Eerder:
veer pomp pcp

#7 Gebruiker is online   Matthijs Icoon

• Administrator

Gepost 02 december 2021 - 15:51

Het vervolg is weer een feit :P

Heb vanmiddag paar JSB pellets bijgehaald bij Krale waar ik mee kan gaan testen.
Jammer dat alle schietbanen NU dicht zijn maar ik kan al het nodige chono werk verrichten.

Heel nieuwsgierig naar de JSB Beast !

Bijgesloten Plaatje

Oja ik heb de high power posten gesplitst uit de “laat je Theoben zien !” want wil niet de topic overnemen of off-topic gaan, als ik weer de baan op mag zal ik ook kaartjes posten:)
www.theoben.nl cache

#8 Gebruiker is offline   munt Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 03 december 2021 - 07:41

Mooi man! Ik zet in op de monster redesigned. In 5.5mm zijn die met 300 m/s al 2x ingezet als winnaar op de ebr dus die vorm zit sowieso potentie in.

Al eens aan slugs in 4.5mm gedacht :)?
Huidig:

AA Agt Bsa FX

Eerder:
veer pomp pcp

#9 Gebruiker is offline   Garring Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 05-september 05

Gepost 04 december 2021 - 19:13

Bekijk Post Matthijs, op 23 november 2021 - 21:48, zei:

Bijlage DE0BA115-DD05-45CA-83D7-B0CE27E7994B.jpeg

Ja ik weet het is "zinloos" :P houd me van de straat hi

Matthijs, wat dacht je van GAS i.p.v. lucht? haal je de 400 wellichtGeposte afbeelding Geposte afbeelding
Ik denk dat elk ontwerp een grens heeft, en dat het daarom wel dan niet te bereiken is
ik ga dit even volgen

Deze post is bewerkt door Garring: 04 december 2021 - 20:23

#10 Gebruiker is online   Matthijs Icoon

• Administrator

Gepost 03 februari 2022 - 18:48

Zo de lockdown is weer gedeeltelijk achter de rug en de eerste schietavond ZWAARLUCHT in Dalfsen is weer achter de rug.

Je denkt dat je alle tijd te hebt om met de twee buksen te schieten die je mee hebt maar dan merk je “time flies when you're having fun”
Ik begon de avond met dit schatje, de linkse Theoben SLR .177 carbine 7 schots en dat schiet me toch heerlijk … een draak (slecht) van een trekker, maar als je daar weer aan gewend bent blijf ik toch de gasram verkiezen boven de veer.

Bijgesloten Plaatje

En dan opeens kom je er achter dat er nog een half uur over is van de avond en dan moet de grote .177 power test nog bezig … snel alles opbouwen Theoben MFR uit foudraal, de Harris bipod monteren, de fles op de tafel, de regulator op de fles, 2 meter vulslang aan de buks en de regulator op 150 Bar en gaan …. Ik pakt automatisch de 8.4 grain exact die ik ook in de SLR gebruikt en dan kwam er met 1 schot achter “verkeerde pellet” en een tuut in de oren …. een beetje dom … de pellet gaat buiten de demper natuurlijk door de geluidsbarrière.

Bijgesloten Plaatje

Na wat inschieten op 25 meter met de JSB exact heavy kan de test beginnen, snel 4 kaartjes ophangen voor de type pellet die ik ging testen, iedereen was al aan opruimen en wil snel nog die 5 schoten per kaart lossen en ja hoor komt één van de mede schutter tegen mij aan kletsen over ditjes en datjes goed bedoeld maar moest hem toch even vriendelijk duidelijk te maken dat ik even mijn concentratie nodig heb de laatste 10 minuten … en dit zijn de 25 meter resultaten …. de volgende keer ga ik voor de 50 meter test en neem ik 1 buks mee :)

JSB Exact Heavy 10.34 grain
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

JSB Exact Monster 13.43 grain
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

JSB Exact Monster redesigned 13.43 grain
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

JSB Exact Beast 16.20 grain
Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Ben over de Beast goed te spreken alleen die laden … vandaag heb ik de lichtste pellets Gamo Rapid 5.2 grain er bij gepakt kijken of ik een legendarisch snelheid kan aantikken, de 400M/s is me helaas nog niet gelukt :( maar dat moet en zal me lukken :) met 1 mm preload of iets zakken of stijgen in regulator druk “moet” het gaan lukken :P
Bijgesloten Plaatje

Wordt vervolger !
www.theoben.nl cache

#11 Gebruiker is online   Matthijs Icoon

• Administrator

Gepost 19 september 2022 - 23:28

Toch even een kleine waarschuwing voor de gene die de RAW/Theoben power klep gebruiken, het kleppenhuis heeft toch zijn grens ! Er zit deels in de materiaal keus maar zit ook in de constructie, daar kwam ik vanavond hardhandig achter.

Ik dacht vanavond laat ik de opgevoerde MFR .177 weer eens uit de kluis trekken, ik wist er zit ergens een hele langzaam leeg lopende o-ring in maar dat duurt twee dagen, dus ik wist de MFR is drukloos was … dus hamer spannen en druk er op … de klep gaat meestal bij 50 bar dicht maar dit keer niet … WTF … oké dan maar het oude trucje bottle flesje er uit draaien vullen tot 200 bar en er weer indraaien dan krijgt de klep in een miniseconde genoeg druk om gelijk te sluiten … nou daar had de klep geen zin in fles blies hij of en 3 seconde … WTF … dit heb ik nog nooit eerder gehad met de power klep … Wel met een Delrin kleppenhuis die in gruzelementen lag …

Dus enige optie we trekken de hele MFR uit elkaar, alleen de loop en de grendel kunnen blijven zitten de rest op de gebruikelijk volgorde er uit en laatste het kleppenhuis en daar was iets op eerste gezicht ook niet aan te zien, totdat ik de klepsteel in kleppenhuis drukte … dat liep een partij zwaar zo zwaar dat de klepveer en de 200 bar druk hem niet in beweging kregen … en toen zag ik het de hals van het kleppenhuis is beschadigd !

Blijkbaar sloeg de hamer zo hard op de rand van de hals dat hij uit fatsoen is gegaan, oorzaak een veel te zware hamerveer of het droogvuren (de foto hieronder is van nog nieuwe powerklep die ik op voorraad heb) ik was vergeten een foto te maken van het beschadigd kleppenhuis … maar die doet het weer na wat richten en polijsten … dus materiaal keus en de uitsparing voor de o-ring in de hals is de zwakke plek … nooit gedacht dat hamer zo hard zou slaan.

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

Het was een leuk experiment om hem zo op te focken dat hij 40 joule deed met een zware 16 grain .177 pellet of 399.9 M/s aan te tikken met de lichtste pellet !
Maar hij staat nu weer op een normalere instelling van 20 Joule en 275 M/s met een 8.44 grain exact.

Effe weer rust in de toko :P
www.theoben.nl cache

#12 Gebruiker is offline   Peete Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 06-januari 07

Gepost 20 september 2022 - 07:48

Leuk topic dit, maar kan je die power klep en huis nog verkrijgen?
STEYR | THEOBEN | EDGUN | AAA | IOR | KAHLES | S&B | DEDAL | NF | VORTEX | HUMA | FOX

#13 Gebruiker is online   Matthijs Icoon

• Administrator

Gepost 20 september 2022 - 08:07

Bekijk Post Peete, op 20 september 2022 - 08:48, zei:

Leuk topic dit, maar kan je die power klep en huis nog verkrijgen?

Bij Joost staat hij op not available KLIK en RAW usa bestaat niet meer, je kan een mail naar Arforce usa sturen of de nieuwe NL importeur 2020 of zoiets, maar vraag me af of die in het echt wel eens een RAW hebben gezien.
www.theoben.nl cache

#14 Gebruiker is offline   Mus Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 19-januari 10

Gepost 20 september 2022 - 11:22

Dr. Bob heeft nog wel kleppen en klephuizen, eerder dit jaar nog laten komen:

https://www.drbobsgu...inc-all-o-rings

Wees voorbereid op een heeeeel lange wachttijd i.v.m. verzenden vanuit Engeland.
It never rains but it pours.
Luckily every cloud has a silver lining.

#15 Gebruiker is online   Matthijs Icoon

• Administrator

Gepost 20 september 2022 - 15:52

Bekijk Post Mus, op 20 september 2022 - 12:22, zei:

Dr. Bob heeft nog wel kleppen en klephuizen, eerder dit jaar nog laten komen:

https://www.drbobsgu...inc-all-o-rings

Wees voorbereid op een heeeeel lange wachttijd i.v.m. verzenden vanuit Engeland.

Klopt ! Maar die zijn van Delrin en die zijn niet geschikt om in high power setting :)
www.theoben.nl cache

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers