Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Tau 200 Co2 Match Buks Indoor trainer voor de winter

#1 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 28-maart 12

Gepost 08 december 2021 - 19:49

Besten,
Of deze al oud en bijzonder genoeg zijn weet ik niet zeker, als ik de bulkfill flessen bekijk, 150 gram....dus bulkGeposte afbeelding maar 1996 en 1997 maakt ze toch uit de vorige eeuw.
Deze Tjechen zijn niet erg bekend maar als ik CZ of Air Arms S 200 zeg zit je gelijk in de richting.
De mijne hebben een mooie diep groene metallic kunststof kolf die niet plastic aandoet. Het zijn in de basis junior match buksen met een trekker die je lachend laat voelen dat ze "vroeger" ook al wisten hoe het hoort te zijn. Mooi instelbaar van natte muggescheet licht naar veilig drukken. Helaas ben ik inmiddels door de Co2 heen dus de beloofde 10 schoten binnen 8 tot 9 mm houden jullie te goed...ooitGeposte afbeelding .
Ik heb er 3 bulkflessen bij die je op de drukbuis schroeft om te vullen, ben nog aan het puzzelen wat er verder nodig is als ik niet over schakel naar 12 gram patronen wat wellicht makkelijker is.
Alleen moet ik dan weer aan een piercing dop zien te komen en vanuit Tjechië lijkt dat niet moeilijk.
De Tau's lijken me ideaal om van de winter, lekker binnen, een beetje te trainen om de staande schoten eens lekker te gaan beheersen.
De kracht is eenvoudig te verstellen tussen de 120 en 150 mtr/sec.dus HFT gaat het niet worden al lijken ze erg geschikt met de zuivere loopjes.
Wellicht zijn er hier meer Tau bezitters die aanvuĺlende info hebben, ik moet eerst de vul uitdaging aan.
Plaatjes moeten erbij maar die heb ik nog niet en donker groen in het donker.....dus even geduld voorlopig even een blauwe van het net.
Wordt vervolgd,
Groeten,
HJM
Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door hjm: 08 december 2021 - 19:59

Recoil rules, iig. zolang het lijf het toelaat

DFTA lid
NHFT Schietgenoot
www.nhft.nl

#2 Gebruiker is offline   Stoney Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 14-december 13

Gepost 08 december 2021 - 20:04

Wat een geinig ding!
Doet me denken aan de QB78
Ook zo'n licht CO2 buksje
Veerbuks liefhebber
AA TX200
HW77k (LB)
HW97K (LB)
Walther LGU (LB)
QB78
NHFT schietgenoot
www.nhft.nl

#3 Gebruiker is offline   hrscharft Icoon

• schutter eersteklas
  • Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 12-oktober 16

Gepost 08 december 2021 - 20:18

Bekijk Post Stoney, op 08 december 2021 - 20:04, zei:

Wat een geinig ding!
Doet me denken aan de QB78
Ook zo'n licht CO2 buksje

waren daar ook niet ombouw setjes voor naar PCP?

#4 Gebruiker is offline   Nils Icoon

• Moderator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 07-november 05

Gepost 08 december 2021 - 20:23

Nieuw te koop rechtstreeks van de fabrikant:
http://www.taubrno.c...2-guns/rifles/3

Dop ook rechtstreeks verkrijgbaar:
http://www.taubrno.c.../accessories/21

Op verzoek kan Tim er een 11 Fpe/PCP van maken:
https://www.mac1airgunshop.com/
Geposte afbeelding

......Waarom quoten jullie eigenlijk opvolgende forumberichten?
...................................www.100metercrew.nl
Het gras is niet altijd groener bij de buren want die buurman ben ik.
.Geachte heer Haribo, waarom zijn er geen Panda gummyberen?
EDIT: Ze zin er inmiddels wel!! https://youtu.be/0tjgo1Sl48I?t=13
..................Leun achterover en geniet van de muziek.

#5 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• pro

Gepost 08 december 2021 - 21:11

Bekijk Post Nils, op 08 december 2021 - 21:23, zei:

Nieuw te koop rechtstreeks van de fabrikant:
http://www.taubrno.c...2-guns/rifles/3

Dop ook rechtstreeks verkrijgbaar:
http://www.taubrno.c.../accessories/21

Op verzoek kan Tim er een 11 Fpe/PCP van maken:
https://www.mac1airgunshop.com/

Hoi, eerste kende ik, maar Tim is weer nieuw, thnx.
Misschien heeft iemand een piercing cap liggen en zoekt een fles?

Deze post is bewerkt door hjm: 08 december 2021 - 21:11

DFTA lid
NHFT Schietgenoot
www.nhft.nl

#6 Gebruiker is offline   yana Icoon

• ultra pro
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 09 december 2021 - 08:04

He, leuk, een Tau! Ik schiet alweer bijna 20 jr met Tau, zowel de 200, als de 7, 8 en 300. en heb veel onderdelen. Misschien ook nog wel een piercercap. Mail maar ff.
Het is idd een 200jr die je daar hebt. Heb ik ook gehad.
Mooie van Tau is dat ze écht veel aandacht besteden aan hun buksen. Een Jr model is ook écht Jr. Niet zoals andere merken zich ervan af brengen met alleen een kortere loop en cilinder...De 7 jr is wat dat betreft echt een pareltje.
Bulk schieten zou ik niet doen. Volledige vulling krijgen is moeilijk. Moet dmv droogvuren. Beter idd 12gr bulbs. Dan heb je piercercap nodig en die ronde tool om aan te draaien. Tau ís nog in business, maar heeft het moeilijk met alle lockdowns. Zij worden ook steeds stil gelegd.
Ik wacht al zéker 6mnd op pcp onderdelen. Ze maken ze nu gewoon niet (los). Ik moet wachten op een volgende batch.
Ik raad je aan de loop ff te schrobben. Zal wel roest in zitten en verder met gelubede pellets te schieten om roest te voorkomen.
Zeker ook domes testen; sommige Tau's hebben gek genoeg voorkeur voor domes boven platkop. :D
Snelheids afstelling zou ik zou laten; ze zijn bij Tau niet gek; heb zelf ooit wat testwerk gedaan; die dingen schieten echt het best af fabriek. (en dat varieert per wapen). Dan zijn ze superconstant, óók bij verschillende temperaturen. (zoek de site van Todd Cooper maar op áls die nog bestaat) die heeft veel getest.
Er waren idd pcp 12Ftp kits tk via Mac 1 maar vlg mij nu niet meer tk. Maar het kán dus wél. Niet dat je vrolijk word van 30sch van een 12Ftp. Ik niet tenminste.
Ja ze verliezen soms langzaam druk. Komt door hun combi van harde seal, relatief zwakke veer. Maar dat maakt ze ook erg constant, ook bij brede temperatuur range. Gewoon de CO2 erin laten. Wel ff bij elke nieuwe bulb wat olie erop.

Deze post is bewerkt door yana: 09 december 2021 - 08:06

#7 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• pro

Gepost 09 december 2021 - 16:14

Zeker leuke, mooi gemaakte buksen, het duurde even voordat ik zeker wist dat het geen hout was.
De mijne hebben na de jaren wel wat gebruikssporen maar er zien er nog knap uit. De dovetail is net geen 11 mm maar zo mooi haaks gemaakt, dat zie je wel anders.
De 3 bulkfill flessen die erbij zitten moet ik zien te vullen maar eerst maar een handje 12 gr. Co2 patronen opmaken om te zien of ik de flessen ga gebruiken.
Ze zijn op zich handig, ik denk dat er wel een paar honderd schoten uit zo'n flesje komen dat kleiner is dan een bierflesje dus lekker in je tas of foudraal verdwijnt.
Misschien dat ik er in 1 een foster maak om makkelijker te kunnen vullen.
Hoop op NL voorraad van de prikdop en dat de levering snel gaat, kan niet wachten met schieten, zeker met het huidige weer buitenGeposte afbeelding .
Groeten,
HJM

Deze post is bewerkt door hjm: 09 december 2021 - 16:15

DFTA lid
NHFT Schietgenoot
www.nhft.nl

#8 Gebruiker is offline   mdk3975 Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 07-augustus 08

Gepost 10 december 2021 - 21:54

Leuk luchtwapen HJM. Als ik de huidige wisselkoers aanhoud dan kom ik op zo'n E556,- voor een nieuwe (exc. verzendkosten).
Dat vind ik toch best een nette prijs-kwaliteitverhouding. Zeker nu de CZ 200T niet meer in productie is zou dit voor 10m best een degelijke vervanger kunnen zijn.
Veel plezier ermee in ieder geval deze winter!
Maarten

#9 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 10 december 2021 - 23:41

Hey, deze Tau ken ik nog niet (en dat zegt niks natuurlijk)....

Ik heb altijd wel een zwak voor Tjechische buksen. Ziet er inderdaad mooi uit om de staande schoten mee te oefenen. De buks heeft wel wat voorhout, ik houd wel van wat voorhout :P

We zien uit naar de groepjes. Veel trainingsplezier van de winter !

#10 Gebruiker is offline   yana Icoon

• ultra pro

Gepost 11 december 2021 - 08:11

Is gewoon de Junior versie van de 200 Senior. Ergens in de 2000s is de 200Sr vervangen door de MK200. En die door de MK300 pcp in 2010 ish.
In de tijd dat ik begon met Tau, toen Duitsland nog DM had, kon je ze kopen voor zon 300DM.
Met de intrede van Tsjechie bij de EU hebben ze bij Tau gelijk een vork gepakt en de prijzen overgeschreven. Soms bijna verdubbeld:D
Het is een....bijzonder merk. Sinds ik contact met ze heb zijn ze al ik weet niet hoe vaak overgenomen en failliet verklaard. Dus de continuïteit is wel een dingetje :D
Maar ze maken erg leuk spul, vaak ook met innovatieve elementen, het zijn buksen/pistolen met potentie.
Alleen fatsoenlijk afwerken hebben ze nooit geleerd :D

Deze post is bewerkt door yana: 11 december 2021 - 08:13

#11 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• pro

Gepost 09 januari 2022 - 08:22

Nou, de feestdagen waren, voor mij, gevoelsmatig erg lang.
Vanuit Tjechië kreeg ik een net mailtje dat de order ontvangen was en iets later ook de mededeling dat ze daar vakantie hebben tot begin januari.
Na betaling kreeg ik het bericht dat mijn spulletjes op transport zijn.......dus ik ben binnenkort verwacht ik eindelijk zover dat ik de foto's en groepjes kan plaatsen.
Veel belangrijker nog, lekker te kunnen schieten, binnen, prettig droog en warm en als het meer dan 6 meter is al leuke training en ontspanning.
Wordt hoop ik vlot vervolgd, groeten,
HJM

DFTA lid
NHFT Schietgenoot
www.nhft.nl

#12 Gebruiker is offline   yana Icoon

• ultra pro

Gepost 09 januari 2022 - 08:29

Mooi toch? Mijn order van 6-9 mnd geleden nog niet binnen. Omdat ze nog geen productie daarvan hebben gehad...Achja... :D

#13 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• pro

Gepost 13 januari 2022 - 21:04

Tau rules,
wat ze beloven....doen ze gewoon, vandaag alles binnen wat ik wilde, 2 prikkapppen om met 12 gram Co2 patronen te kunnen schieten maar ook het bukfill verloop om uit de blusser te kunnen vullen.
Was even spannend, de voorgeschiedenis was onbekend, dus voor de zekerheid ook een manual en een komplete set o-ringen om eventuele problemen op te lossen.
Afijn, alles netjes verpakt ontvangen, uitgepakt en de 12 gram patroon geplaats. Ik heb er 2, een links grendelende en een rechtse dus om beide te testen de ander met bulkfill gevuld.
Nou lang verhaal.......niet van toepassing dus.....geen enkele klacht te bedenken, beide schieten zoals ze ooit ontworpen zijn, echte matchbuksen waarvan je gat in gat mag verwachten.
Maar ben ik er nou gelukkig mee? Eerlijk gezegd.....technisch heel leuk, zuiver? Zeker wel, indoor trainen? Nou daar zit de kneep, ik schiet af en toe HFTGeposte afbeelding met een veerbuks en dan sta je met een 5 kg te schieten...en juist dat hebben deze Tau's geheel niet, deze juniors zijn kompact maar vooral ook erg licht. Dus voor mijn trainingen pak ik de FWB C60 die ik ook ergens vond, die weegt tenminste wat.
Dus het vervolg: ze gaan de te koop sectie in, ik wil ze het liefst samen verkopen, er moet wel een vader zijn die met de kids en of echtgenote lekker binnen lol gaat maken.
Ik heb dan 2 buksen, 3 bulkfill flesjes, een vulverloop vanuit een Co2 blusser nog gedeeltelijk gevuld liggen en de reserve O-ringen en manual als set beschikbaar.
Eerst maar foto's makenGeposte afbeelding .
Dus de kaart met groepjes moeten van de volgende eigenaar komen.
Groeten,
HJM

Deze post is bewerkt door hjm: 13 januari 2022 - 22:14

DFTA lid
NHFT Schietgenoot
www.nhft.nl

#14 Gebruiker is offline   yana Icoon

• ultra pro

Gepost 14 januari 2022 - 08:09

Ja, als ze voorraad hebben en ze zijn niet in lockdown of failliet dan zijn ze best nauwkeurig met opsturen enzo. Vrij snel zelfs nog. :D
De Jrs zijn idd erg licht. De Seniors wegen aardig als dieplood in hun originele uitvoering. Ik had mijn Sr juist om die reden toen weggedaan :D

Deze post is bewerkt door yana: 14 januari 2022 - 08:10

#15 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• pro

Gepost 14 januari 2022 - 09:33

Bekijk Post yana, op 14 januari 2022 - 09:09, zei:

Ja, als ze voorraad hebben en ze zijn niet in lockdown of failliet dan zijn ze best nauwkeurig met opsturen enzo. Vrij snel zelfs nog. :D
De Jrs zijn idd erg licht. De Seniors wegen aardig als dieplood in hun originele uitvoering. Ik had mijn Sr juist om die reden toen weggedaan :D

Nou de feestdagen begonnen daar rond 15 december en waren de 11 de voldoende verwerktGeposte afbeelding . Neemt niet weg dat alles kloppend en entjes binnen kwam.
De Tau's zijn blijkbaar in prima staat, geen lekkage of ongemak en schieten behoorlijk zuiver met de originele keep-korrel, maar het gebrek aan gewicht is voor mij niet prettig.
Ik ga proberen vandaag wat foto's te maken en ga ze dan ook te koop zetten, het is lijkt mij een ideale "lock-down familie set" met een 5-6 joule schiet je mega veel schoten uit een vulling of patroon.
Jammer dat je geen senior over hebt, ruilen zou leuk zijnGeposte afbeelding

DFTA lid
NHFT Schietgenoot
www.nhft.nl

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers