Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (6 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Keesbo Aan De Hatsan? Jaa, de Invader Auto!

#1 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 18-oktober 10

Gepost 10 februari 2022 - 17:46

Bijgesloten Plaatje

DEEL 1:

Tsja, een semi automaat trekt me toch wel. Heb namelijk twee keer een Crosman 1077(W) gekocht. Maar dat is toch echt speelgoed en daarom gingen deze ook weer snel de deur uit. Niet alleen omdat het als speelgoed vasthoud, maar ook vanwege de C02.
Geen kracht om op een beetje afstand te schieten en erg temperatuur gevoelig.

Maar om 1000,- uit te geven voor wat in mijn ogen een leuke buks "voor er bij" is, gaat me te ver.
Hatsan heeft voor minder de Barrage, maar wat vind ik dat een verschrikkelijk lelijk ding.

En toen zag ik de Invader...., dat zou me nog wel eens kunnen passen. Ben geen grote fan van tactical,aar deze leek me wel wat. Alleen de review s hier op het forum waren niet al te best, zie maar dit topic: https://www.luchtbuk...-semi-automaat/

Ook zag ik ze snel naar aanschaf weer te koop staan. Vandaar dat ik dacht, ik koop wel een gebruikte, want 550,- is toch ook nogal echt geld.
En dan komt er natuurlijk niets te koop en ik wilde perse een .22.
Toen zag ik de aanbieding bij Staal Outdoor. Nog geen 490,- voor een nieuwe. (Ze moesten zeker van de voorraad af) Dus daar een nieuwe besteld.
Weihrauch, what else?

#2 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• pro

Gepost 10 februari 2022 - 17:59

DEEL 2:

De volgende dag werdt hij bezorgt. Een flinke doos en toen de doos open ging ook een flinke buks!
Mijn vrouw was verbijsterd, hoe ik toch zo'n vreselijk lelijke buks kon kopen! Ze vind hem verschrikkelijk, tsja kwestie van smaak zullen we maar zeggen.

Het valt gelijk op dat het een zwaar apparaat is. Veel gewicht voor vanwege de lange stalen drukbuis.
Lucht in die pijp, 200 Bar, JSB Exacts in het magazijn en hop naar de schuur voor de eerste schoten!
Dan kom je er gelijk achter dat die plastieke beugel waar de richtmiddelen in verwerkt zijn geen flikker waard is.

Maar goed, schieten maar! Gelukkig maar op 15 meter en dat mijn kogelvanger 14X14CM is, want dat was ook wel nodig om die 12 pellets op te vangen!
Sodeju wat een k*t trekker! Oh, dat hij zwaar zou zijn was me al wel duidelijk, maar dat je er een zere vinger van zou krijgen niet.
Het trekkerblad is namelijk erg dun, te klein en te kort.
Je wilt de maximale hefboom hebben en dan zit de trekker totaal niet goed.

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

(Vervolg komt een andere keer, ik ben klaar met typen ;) )
Weihrauch, what else?

#3 Gebruiker is offline   Lert Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 01-januari 09

Gepost 10 februari 2022 - 18:15

Je zou een schoentje aan het trekkerblad kunnen maken voor comfort.
Air Arms Khamsin 5.5
Diana Chaser 4.5
HW50S 4.5 "Der Alte"
Swiss Arms Reaper 5.5

Volwassen zijn is saai, niemand vraagt meer wat m'n favoriete dinosaurus is. Het is Microraptor, mocht je nieuwsgierig zijn.

#4 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 17-februari 05

Gepost 10 februari 2022 - 18:39

Hoi Kees,

ik snap je helemaal. Ooit wilde ik ook een Invader maar die was steeds niet leverbaar. In plaats daarvan kwam de Barrage.
https://www.luchtbuk...ge/page__st__15

Wat een gruwelijk grote buks was dat. Het repeteren was eigenlijk niets mis mee maar de trekker was dermate horkerig dat ik de buks binnen de kortste keren weer heb verkocht. Heb `m nog niet gemist. Ik ben wel erg benieuwd naar jouw bevindingen met de Invader. Als je positief bent koop ik er misschien ook maar eentje.

Groet, Roel :cool5:
BEK BRANE & BEALCH SKROEIE

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

Hwa`t nearne foar stjit falt foar alles.

Flean op! Wy sjonge it bste ln fan ierde!
It Fryske ln fol ear en rom.
Klink dan en daverje, fier yn it roun
Dyn lde eare, O Fryske groun!

Wy binne Noarderloft. Wy binne oars. Better ek.

#5 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• pro
  • Lid geworden: 28-maart 12

Gepost 10 februari 2022 - 19:44

Steeds weer zo blij dat ik HFT nog altijd extreem leuk vind, dan hoef ik me niet aan dit soort, sorry persoonlijke smaak, monsters te wagen.
Je vrouw heeft gewoon gelijk.....zoals vaak.Geposte afbeelding
Groeten,
HJM
Recoil rules, iig. zolang het lijf het toelaat

DFTA lid
NHFT Schietgenoot
www.nhft.nl

#6 Gebruiker is offline   Mus Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 19-januari 10

Gepost 10 februari 2022 - 19:56

Heel veel plezier gewenst ermee - hoewel ik me sterk afvraag of dat gaat lukken... Hopelijk heb ik ongelijk ;)
It never rains but it pours.
Luckily every cloud has a silver lining.

#7 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• pro

Gepost 10 februari 2022 - 20:21

DEEL 3:

We waren bij de trekker gebleven. Dit was het eerste wat verbeterd moet worden. Ik wilde toch alles een beetje gaan polijsten dus uit elkaar met die buks. Werkelijk alles is plastic WTF!

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

De gehele trekker behuizingen is ook van kunstof en er staat zoveel spanning op van al die veren dat ik hem niet uit elkaar durf te halen.

Gelukkig zit het trekkerblad er los op geschroefd. Dese eraf gehaald en een nieuwe gemaakt uit een 8mm aluminium strip.

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

Het trekkerblad is nu 3mm breder dan origineel, een grotere boog voor je vinger en een cm langer.

Bijgesloten Plaatje

Langer past niet in de trekkerbeugel.

( DEEL 4 en verder vanaf morgen beschikbaar :P )
Weihrauch, what else?

#8 Gebruiker is offline   Picard Icoon

• Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 25-juni 20

Gepost 10 februari 2022 - 21:17

Leuk topic, opmerkelijk dat er zoveel plastic is. Is de houder/bus waar het ronde tandwiel op gaat ook van plastic?

#9 Gebruiker is offline   josan Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 08-februari 12

Gepost 10 februari 2022 - 21:46

Nou Kees..... in elk geval een knutselbuks gekocht. Hopelijk leest je vrouw niet lb.net. ;)
Ik wacht meestal met het schrijven van een review. Als ik het een echte k*tbuks vind schrijf ik er niks over. Is namelijk slecht voor de verkoopwaarde. :D

Deze post is bewerkt door josan: 10 februari 2022 - 21:52

#10 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• pro

Gepost 11 februari 2022 - 12:35

Bekijk Post Picard, op 10 februari 2022 - 22:17, zei:

Leuk topic, opmerkelijk dat er zoveel plastic is. Is de houder/bus waar het ronde tandwiel op gaat ook van plastic?

Nee, deze is wel van metaal. Mee in gegoten.
Weihrauch, what else?

#11 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• pro

Gepost 11 februari 2022 - 13:49

DEEL 4:

Nu hij dus geheel uit elkaar ligt, wilde ook zien hoe het nu werkte, wilde ik hem ook wat smeren en polijsten.
Het systeem bestaat zeg maar uit drie lagen.Bijgesloten Plaatje

In de bovenste zit de probe, deze wordt door een tandheugel werking naar achteren getrokken en naar voren geduwd. Deze zit gekoppeld aan de grendel, die zit in het middelste gat, welke de hamer mee neemt. Deze zit in het onderste gat.
Alles was zeer ruw en slecht af gewerkt. Zeker de grendel! Deze was zo scherp op de hoeken dat hij al kunstof van de behuizing aan het afschrapen was!
Alles in de draaibank (je kan als buksschieter niet zonder) en schuren maar.
De grendel heb ik niet geheel glad kunnen maken omdat ik hem dan bijna een mm dunner had moeten maken.
En er zit overal gigantisch veel speling op, niet normaal!
Alle gaten zijn zomaar een 1mm te groot.
Lekkere passing hoor! Makkelijk te monteren!

Nou, tijd om weer eens te gaan schieten.

Eerst maar eens een kijker op gezet. Ik wilde geen nieuwe kopen, dus maar de reserve HFT kijker gebruikt. Een Optisan Viper 10X44, hij past er mooi bij.

Bijgesloten Plaatje

Heel grappig dat er een kolf/wangverhoging op zit. Compleet zinloos omdat de kolf eigenlijk wat te hoog is i.p.v. te laag. Ook met kijker.
Eraf met dat ding!

Het schieten voeld met de nieuwe trekker veel fijner. Maar de spreiding is op 25 meter verschrikkelijk. Groepjes van een 8cm. En dan zie je op die Amerikaanse YouTube reviews dat ze het hebben over groepjes van een inch op 40 Yards. Op 4 meter zeker!

Een hele rits aan pellets geprobeerd. JSB Exact, JSB Exact Heavy, JSB Hades, Baracudas, FTT, Spitzkugeln. De gewone JSBs leken het beste te doen en dan nog groepjes van 8cm....

Ik was heel de tijd met een tweepoot aan het schieten, gemonteerd aan de rail aan de onderkant van het voorhout.
Toen ik toevallig de zandbak pakte, merkte ik dat mijn groepjes verbeterde! Zeg maar 7cm op 25 meter :P

Het voorhout waar de tweepoot opzit, wordt vast gezet aan de aktie door de voorste moer aan de shroud. De shroud moet het voorhout op zijn plaats houden zeg maar. Tussen de moer zit de kunstofbus met gaten en twee 0ringen.
Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

Dit is dus heel geen stijve constructie! Elke beweging van de tweepoot wordt doorgegeven aan de shroud en dus aan de loop! De tweepoot ging dus exit.

Eerst maar eens over de chrony geschoten. De eerste 30 schoten tussen de 295 en 275. De laatste 10 gaan naar de 267 en dan zit je bijna op 100Bar.
Het verval is redelijk lineair en ik schiet groepjes van vijf, dus kan dit niet de oorzaak zijn van de grote groepjes.

Maar goed, slecht groeperen dus.
Nu heel het voorhout er af en dus direct ondersteunen van de drukbuis zodat de shroud en loop vrij hangt. Dat geeft wel wat verbetering, maar niet genoeg. Het ligt dus aan het repeteer systeem. Dus heel dat systeem er maar af gehaald en enkel schot gaan schieten!

Toen kwamen de Hades als beste er uit met de Exacts net daar na.
Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door keesbo: 11 februari 2022 - 14:08

Weihrauch, what else?

#12 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• pro

Gepost 11 februari 2022 - 14:06

DEEL 5:

Het repeteer systeem is dus de oorzaak van het slechte repeteren, wat een verassing zeg.
Ik denk dat het probleem zit in de achterlijke hoeveelheid ruimte op de probe. De probe kan een 1mm op en neer bewegen, dus drukt hij nooit de pellet elke keer recht in de loop.
De oplossing was om de probe af te draaien zodat ik een strak passende bus van Delrin voor in het gat kan maken.
Bijgesloten Plaatje

Voor:
Bijgesloten Plaatje

Na:
Bijgesloten Plaatje

De bus zit geborgd door een M4 schroef van boven af.
Bijgesloten Plaatje

Ik dacht dat dit de oplossing was voor alle ellende! Maar helaas, ondanks een grote verbetering van de groepjes, 4 a 5cm op 25 meter, ben ik nog niet tevreden.

Verder dus maar. De loop ingang was niet glad genoeg naar mijn zin. De loop eruit gehaald en man man man, wat een scherpe kanten zeg! De tering, kantje breken is zeker verboden in Turkije! Dan doen we het zelf maar en hop in de drieklauw!

Bijgesloten Plaatje

Alle scherpe kanten er af en de ingang helemaal glad gepolijst.
Na weer wat testen merk ik dat het maar een kleine verbetering geeft.

Deze post is bewerkt door keesbo: 11 februari 2022 - 14:16

Weihrauch, what else?

#13 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• pro

Gepost 12 februari 2022 - 16:25

Bekijk Post keesbo, op 11 februari 2022 - 13:35, zei:

Nee, deze is wel van metaal. Mee in gegoten.

Toch niet waar, kom er later op terug.
Weihrauch, what else?

#14 Gebruiker is offline   Fender Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 13-januari 04

Gepost 12 februari 2022 - 20:23

Ik zat aan een Hatsan Nova star te denken maar nadat ik dit van de Invader heb gelezen ben ik er niet meer zo zeker van.

Komt het nog goed Kees met de invader?
Wat vet is roest niet.

#15 Gebruiker is offline   keesbo Icoon

• pro

Gepost 12 februari 2022 - 20:37

Bekijk Post Fender, op 12 februari 2022 - 21:23, zei:

Ik zat aan een Hatsan Nova star te denken maar nadat ik dit van de Invader heb gelezen ben ik er niet meer zo zeker van.

Komt het nog goed Kees met de invader?

Ik hoop het Erwin, ik hoop het.

Ga er maar van uit dat het gaat lukken. :P

Deze post is bewerkt door keesbo: 12 februari 2022 - 20:37

Weihrauch, what else?

• (6 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten