DEEL 4:
Nu hij dus geheel uit elkaar ligt, wilde ook zien hoe het nu werkte, wilde ik hem ook wat smeren en polijsten.
Het systeem bestaat zeg maar uit drie lagen.
In de bovenste zit de probe, deze wordt door een tandheugel werking naar achteren getrokken en naar voren geduwd. Deze zit gekoppeld aan de grendel, die zit in het middelste gat, welke de hamer mee neemt. Deze zit in het onderste gat.
Alles was zeer ruw en slecht af gewerkt. Zeker de grendel! Deze was zo scherp op de hoeken dat hij al kunstof van de behuizing aan het afschrapen was!
Alles in de draaibank (je kan als buksschieter niet zonder) en schuren maar.
De grendel heb ik niet geheel glad kunnen maken omdat ik hem dan bijna een mm dunner had moeten maken.
En er zit overal gigantisch veel speling op, niet normaal!
Alle gaten zijn zomaar een 1mm te groot.
Lekkere passing hoor! Makkelijk te monteren!
Nou, tijd om weer eens te gaan schieten.
Eerst maar eens een kijker op gezet. Ik wilde geen nieuwe kopen, dus maar de reserve HFT kijker gebruikt. Een Optisan Viper 10X44, hij past er mooi bij.
Heel grappig dat er een kolf/wangverhoging op zit. Compleet zinloos omdat de kolf eigenlijk wat te hoog is i.p.v. te laag. Ook met kijker.
Eraf met dat ding!
Het schieten voeld met de nieuwe trekker veel fijner. Maar de spreiding is op 25 meter verschrikkelijk. Groepjes van een 8cm. En dan zie je op die Amerikaanse YouTube reviews dat ze het hebben over groepjes van een inch op 40 Yards. Op 4 meter zeker!
Een hele rits aan pellets geprobeerd. JSB Exact, JSB Exact Heavy, JSB Hades, Baracudas, FTT, Spitzkugeln. De gewone JSBs leken het beste te doen en dan nog groepjes van 8cm....
Ik was heel de tijd met een tweepoot aan het schieten, gemonteerd aan de rail aan de onderkant van het voorhout.
Toen ik toevallig de zandbak pakte, merkte ik dat mijn groepjes verbeterde! Zeg maar 7cm op 25 meter
Het voorhout waar de tweepoot opzit, wordt vast gezet aan de aktie door de voorste moer aan de shroud. De shroud moet het voorhout op zijn plaats houden zeg maar. Tussen de moer zit de kunstofbus met gaten en twee 0ringen.
Dit is dus heel geen stijve constructie! Elke beweging van de tweepoot wordt doorgegeven aan de shroud en dus aan de loop! De tweepoot ging dus exit.
Eerst maar eens over de chrony geschoten. De eerste 30 schoten tussen de 295 en 275. De laatste 10 gaan naar de 267 en dan zit je bijna op 100Bar.
Het verval is redelijk lineair en ik schiet groepjes van vijf, dus kan dit niet de oorzaak zijn van de grote groepjes.
Maar goed, slecht groeperen dus.
Nu heel het voorhout er af en dus direct ondersteunen van de drukbuis zodat de shroud en loop vrij hangt. Dat geeft wel wat verbetering, maar niet genoeg. Het ligt dus aan het repeteer systeem. Dus heel dat systeem er maar af gehaald en enkel schot gaan schieten!
Toen kwamen de Hades als beste er uit met de Exacts net daar na.
Deze post is bewerkt door keesbo: 11 februari 2022 - 14:08