Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Hawke Airmax 30 Touch 3-12X32 Amx Ir Parallax probleem

#1 Gebruiker is offline   Speedypro Icoon

• schutter+
  • Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 28-februari 20

Gepost 02 juni 2022 - 21:27

Mijn Hawke Airmax 30 Touch 3-12x32 AMX IR werkt prima totdat ie in de mounts wordt bevestigd, parallax problemen vanaf 8 yards en op oneindig, hij is niet meer scherp te stellen op deze afstanden, hij blijft dus plakken op zeg maar 25 yards. Ik zet de mounts altijd kruislings vast in hele kleine stapjes met een Wheeler Fat Wrench op nog geen 1 newton meter, sterker nog zelfs op 0.5N/m ontstaat het probleem al in mindere mate dan op 1N/m.

Ik krijg een beetje de rambam van dit optiek met deze kuren, als hij naar behoren werkt vind ik het een prima kijker maar nu kan ik er niets mee. De Airmax Touch is nieuw gekocht samen met een HW110 en door Teun (Metura) professioneel gemonteerd, de mounts zijn dus nooit te vast aangedraaid geweest, de combi wordt altijd bewaard in een hardcase met noppen profiel waar hij uiteraard op zijn zijde in ligt.

Mocht iemand een idee hebben wat de oorzaak van dit probleem kan zijn dan hoor ik het graag, ik ben nu een beetje uitgeprobeerd met verschillende mounts en (lage) aanhaal momenten, ik weet het niet meer.

Ik had al eens een dergelijk topic aangemaakt over dit probleem maar heb toen volgens mij niet gemeld dat als de kijker uit de mounts is gehaald deze weer normaal scherp stelt, zeer frustrerend allemaal, ik ga de kijker retour sturen onder garantie en hoop op vervanging/ reparatie.

Speedypro
FX Crown .22
Diana 75 .177 7,5 joule
Weihrauch HW110 .177 16,3 joule
Weihrauch HW97K Synthetic .177 Air Ghandi 16J
Weihrauch HW97K Blue Laminate .177 Vmach 16 J

#2 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 28-maart 12

Gepost 02 juni 2022 - 21:48

Hoi,
Iets soortgelijks had ik met deze kijker, op advies met 1.8 nm de mounts gemonteerd en met de huidige geen probleem.
Wellicht retour leverancier, Hawke geeft volgens mij 10 jaar garantie, dan weet je iig straks zeker of het aan de kijker ligt...of aan iets anders.
Groeten,
HJM
Recoil rules, iig. zolang het lijf het toelaat

DFTA lid
NHFT Schietgenoot
www.nhft.nl

#3 Gebruiker is offline   josan Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 08-februari 12

Gepost 03 juni 2022 - 15:45

Mmmmmm....... Dit is de eerste keer dat ik hoor van een kijker die je met een bepaald moment in de montage moet monteren omdat je anders problemen krijgt. En dan een Hawke!! En dan ook nog parallax problemen!! Je zou de buis dan wel onder erg veel torsie-spanning moeten zetten of fijnknijpen. Vreemd. Misschien moet je de goedkopere Vantage of Airmax series eens proberen. Daar heb ik nog nooit van een dergelijk probleem gehoord. Maar eerst maar eens inleveren dat ding. Lijkt mij onacceptabel.

#4 Gebruiker is offline   rossi Icoon

• schutter eersteklas
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 20-september 03

Gepost 03 juni 2022 - 15:56

- Ik heb een paar keer gelezen toen die op de markt kwam dat er zo'n soort problemen waren (op de UK fora).
Zelf heb ik ze ook en ik denk niet dat ik problemen heb (althans heb ik ze niet ervaren).

- Scope rings hebben altijd een maximum moment. Anders heb je het risico om de scopebuis te vervormen.
Feinwerkbau 300S | 603
Air Arms TX200HC | HFT500
Weihrauch HW30S | HW40 | HW50S | HW77K SE | HW97K LB
IB QB78
Walther Lever Action long
Oscar Will bügelspanner

#5 Gebruiker is offline   Scherp-schutter Icoon

• Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 06-oktober 12

Gepost 23 juni 2022 - 12:35

Bekijk Post Speedypro, op 02 juni 2022 - 21:27, zei:

Mijn Hawke Airmax 30 Touch 3-12x32 AMX IR werkt prima totdat ie in de mounts wordt bevestigd, parallax problemen vanaf 8 yards en op oneindig, hij is niet meer scherp te stellen op deze afstanden, hij blijft dus plakken op zeg maar 25 yards. Ik zet de mounts altijd kruislings vast in hele kleine stapjes met een Wheeler Fat Wrench op nog geen 1 newton meter, sterker nog zelfs op 0.5N/m ontstaat het probleem al in mindere mate dan op 1N/m.

Ik krijg een beetje de rambam van dit optiek met deze kuren, als hij naar behoren werkt vind ik het een prima kijker maar nu kan ik er niets mee. De Airmax Touch is nieuw gekocht samen met een HW110 en door Teun (Metura) professioneel gemonteerd, de mounts zijn dus nooit te vast aangedraaid geweest, de combi wordt altijd bewaard in een hardcase met noppen profiel waar hij uiteraard op zijn zijde in ligt.

Mocht iemand een idee hebben wat de oorzaak van dit probleem kan zijn dan hoor ik het graag, ik ben nu een beetje uitgeprobeerd met verschillende mounts en (lage) aanhaal momenten, ik weet het niet meer.

Ik had al eens een dergelijk topic aangemaakt over dit probleem maar heb toen volgens mij niet gemeld dat als de kijker uit de mounts is gehaald deze weer normaal scherp stelt, zeer frustrerend allemaal, ik ga de kijker retour sturen onder garantie en hoop op vervanging/ reparatie.

Speedypro

Ik heb mijn Airmax in verschillende standen en met verschillende mounts op mijn Matador r5m .22 gehad zonder scherpte problemen. Wel heb ik gemerkt dat de sidewinder tijdens het schieten soms een beetje verloopt. Dat leidt tot een klein beetje onscherpte en voornomelijk tot wijziging van het richtpunt.

Deze post is bewerkt door Scherp-schutter: 23 juni 2022 - 12:39

#6 Gebruiker is offline   Bret Icoon

• Lid geworden: 12-augustus 21

Gepost 23 juni 2022 - 17:17

Heb zelf ook onlangs deze kijker gekocht en (jawel) met dezelfde problemen!

#7 Gebruiker is offline   Scherp-schutter Icoon

Gepost 23 juni 2022 - 17:26

Bekijk Post Bret, op 23 juni 2022 - 17:17, zei:

Heb zelf ook onlangs deze kijker gekocht en (jawel) met dezelfde problemen!

Bedoel je de problemen van Speedypro of het kleine ongemak van mijzelf?

#8 Gebruiker is offline   Scherp-schutter Icoon

Gepost 23 juni 2022 - 18:27

Kan de kwaliteit / maatvoering van de mounts een rol spelen? Een 30 mm buis vervorm je niet zomaar. Problemen met scherpte of parallaxproblemen door mounts ben ik in diverse testen nog niet tegen gekomen.

Deze post is bewerkt door Scherp-schutter: 23 juni 2022 - 19:40

#9 Gebruiker is offline   hjm Icoon

• pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 28-maart 12

Gepost 23 juni 2022 - 21:22

Sportsmatch of Wheeler maar BESLIST niet boven de 1.8 Nm komt als (dringend) advies van de importeur!
Ik gebruiker een paar paar en ondervind geen problemen tnt.
Ik stel me voor dat de constructie erg fijn is gezien het verstelbereik in klikjes.
Groeten,
HJM
Nb 1.8 is idd erg weinig dus knappe mounts nemen!

Deze post is bewerkt door hjm: 23 juni 2022 - 21:24

Recoil rules, iig. zolang het lijf het toelaat

DFTA lid
NHFT Schietgenoot
www.nhft.nl

#10 Gebruiker is offline   rossi Icoon

• schutter eersteklas
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 20-september 03

Gepost 23 juni 2022 - 21:38

View Posthjm, on 23 June 2022 - 22:22, said:

Sportsmatch of Wheeler maar BESLIST niet boven de 1.8 Nm komt als (dringend) advies van de importeur!
Ik gebruiker een paar paar en ondervind geen problemen tnt.
Ik stel me voor dat de constructie erg fijn is gezien het verstelbereik in klikjes.
Groeten,
HJM
Nb 1.8 is idd erg weinig dus knappe mounts nemen!

Interessant. Ik heb ze op 2.5Nm gezet. Ik zal alles nog eens nakijken dan.
Feinwerkbau 300S | 603
Air Arms TX200HC | HFT500
Weihrauch HW30S | HW40 | HW50S | HW77K SE | HW97K LB
IB QB78
Walther Lever Action long
Oscar Will bügelspanner

#11 Gebruiker is offline   Speedypro Icoon

• schutter+
  • Pip
  • Lid geworden: 28-februari 20

Gepost 23 juni 2022 - 23:36

Ik heb de airmax touch destijds(2020) aangeschaft met een hw110 pcp .177 16.3 joule en een hardcase geweerkoffer met noppenschuim.
Het geweer met de scope daarop gemonteerd lag altijd op zijn zijkant in de in de geweerkoffer, geen probleem tot zover, toen ik echter het bijgeleverde parallaxwiel op de scope had gezet om deze makkelijker te kunnen aflezen/verstellen werd deze wederom op zijn zijkant in de koffer opgeborgen. nu moet ik erbij vertellen dat als ik de deksel dicht deed hij een 10tal centimeter blijf open staan, ik moet dus het deksel echt dicht drukken om de koffer te sluiten(zonder veel kracht), nu is mijn vermoeden dat er op het grote parallax wiel van de scope extra druk werd uitgeoefend op de interne as die de parallax versteld waardoor deze misschien onder te veel stress is komen te staan??

Het is maar een gedachte waarom het met deze scope is mis gegaan, nogmaals de ringen zijn nooit te vast aangedraaid geweest en de scope vertoond geen enkel krasje of deuken in de buis, ding ziet er uit als nieuw alleen de werking is verre van nieuw, zonde want het is echt een prima kijker voor het doel waar ik hem voor gebruik(HFT).

Ik ga er van uit dat het probleem opgelost gaat worden door Hawke dus vertrouwen heb ik.

Speedypro
FX Crown .22
Diana 75 .177 7,5 joule
Weihrauch HW110 .177 16,3 joule
Weihrauch HW97K Synthetic .177 Air Ghandi 16J
Weihrauch HW97K Blue Laminate .177 Vmach 16 J

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers