Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Theoben Rapid Mki .25

#1 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 17-februari 05

Gepost 06 juni 2022 - 17:21

Hoi,

ik neig de laatste tijd steeds meer naar de aanschaf van fijne klassieke buksen. Veel hedendaagse buksen doen mij de broek maar nauwelijks bollen. De laatste wapens die ik kocht zijn een Logun Solo (beter bekend als de FX Typhoon),

Geposte afbeelding

een tijdje geleden de BSA Goldstar -de veerbuks met een 10 schot magazijn-

Geposte afbeelding en een Theoben Taunus die een Countryman bleek te zijn.

De Theoben Countryman was een schot in de roos.

Geposte afbeelding

De Theoben Countryman bracht me teug nar de dagen van Proletenshoots en vooral Peerdebakshoots. Met name bij die laatste shoots was er altijd een gast uit Zwolle met een dikke Theoben pcp. Was ie lelijk of was ie mooi? (De PCP h, niet de man uit Zwolle) Die lange dunne loop met a; dan niet een demper. "It sjit at it lillet heite!" was mijn logische gedachte. Ik kwam ze nauwelijks gebruikt tegen op het forum en een nieuwe was me te prijzig. Maar die Theobens bleven me in de kop zitten.

Hier de man die me ooit aan heeft gestoken.
Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

En hier gezamenlijk schietend in de Peerdebak. Ik met mijn Techstar in camokleuren. Ik heb de Techstar nog steeds. Inmiddels heet dat ding Techstra.
Geposte afbeelding

Wordt vevolgd.

Groet, Roel :cool5:
BEK BRANE & BEALCH SKROEIE

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

Hwa`t nearne foar stjit falt foar alles.

Flean op! Wy sjonge it bste ln fan ierde!
It Fryske ln fol ear en rom.
Klink dan en daverje, fier yn it roun
Dyn lde eare, O Fryske groun!

Wy binne Noarderloft. Wy binne oars. Better ek.

#2 Gebruiker is offline   munt Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 30-november 16

Gepost 06 juni 2022 - 18:16

Heel herkenbaar Roel, ben zelf ook aan de slag nu met een AA s410 (de oude van F. O. Tempel) die volgens mij 10 jaar in de kast heeft gestaan bij 3 verschillende eigenaars. Schoot.... Best wel k*T :) maar met tlc, alles uit elkaar juiste vetten en wat truucs en custom dingetjes begint het toch een erg sweet buksje te worden. Dat terwijl de gloednieuwe hw100 50 joule die helemaal af is maar in de kast blijft staan. Heerlijk dat old timers restaureren tot nieuwe glorie!

Deze post is bewerkt door munt: 06 juni 2022 - 18:17

Huidig:

AA Agt Bsa FX

Eerder:
veer pomp pcp

"Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet"

#3 Gebruiker is offline   Peete Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 06-januari 07

Gepost 06 juni 2022 - 18:33

Snap het aardig Roel. Ik heb naast het moderne spul nog altijd de Theoben buksen. Die zijn zo degelijk, modulair en onderhoud vriendelijk in elkaar gezet dat ik er maar geen afstand van kan doen!
Vond ze eerst er ook niet uitzien met die dikke fles, maar later met de vanquish heb ik er precies de looks aan kunnen geven die ik zocht.

Blijft toch een uniek side-bolt grendel buks tussen alle levers tegenwoordig.
STEYR | THEOBEN | EDGUN | AMERICANAIRARMS | IOR | KAHLES | S&B | NF | DEDAL | VOMZ | VORTEX | HUMA | FOX

#4 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator

Gepost 06 juni 2022 - 23:09

Hoi Munt,

je hebt helemaal gelijk. Die ouwe brol is best leuk. Ik vind het zelf analoog schieten, geen geflikker met allerlei regulatoren op een buks en eentje op je fles. Gewoon zo`n buks vullen en je helemaal het heen en weer schieten om vervolgens weer even vullen en daar gaat ie weer. Om eerlijk te zijn ben ik dat stadium wel voorbij hoor. Ik schiet graag aan de fles, AE reg ertussen en gaan met de spreekwoordelijke nabaan.

Ik heb weinig geschoten met de Theo`s van Matthijs in die tijd maar de Theobens bleven me fascineren. De Countryman kocht ik voor een scheet en twee knikkers maar heeft inmiddels een totaal ander systeem dan het originele met de Schrader valve. De Countryman schiet geweldig en ik wist dat een Theoben PCP ook geweldig zou schieten.

Geposte afbeelding

Ik kwam deze tegen op het forum. MKI, Rapid en .25. Ik ben niet zo van de .25 maar als er een MKI Rapid voorbij komt hobbelen dan is er geen tijd om kieskeurig te zijn.

Geposte afbeelding

Zonder mounts dus die van de Countryman er maar op gezet.De Rapid MKI kwam met één magazijntje.Ik wist dat Matthijs nog 2 .25 magazijntjes te koop had.
Geposte afbeelding

Ik heb 30mm mounts kunnen kopen via Ant Supplies. Er werd me verteld dat mounts voor een Theoben zo schaars zijn als kippentanden. Dat viel dus mee. Ant Supplies is een uiterst sympathieke winkel. Ik heb geen credit card maar na een mailtje mocht ik ook gewoon rechtstreeks geld overmaken.
Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

https://www.ant-supplies.uk/

Goetnis, Roel :cool5:

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

#5 Gebruiker is offline   Lambertus Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 09-juli 09

Gepost 07 juni 2022 - 06:17

Blijven leuke buksen.

Heb de mijne ooit verkocht, schoot erg goed.

Er zijn goed passende oplossingen om flexibel te zijn in je montage keuze (evt. oook in pica): https://www.ebay.co....tm/272264027276
Wie goed doet, goed ontmoet.

- dat ventje -

#6 Gebruiker is offline   Daniello Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 01-augustus 08

Gepost 07 juni 2022 - 18:06

Altijd weer mooi om te lezen als jij een stukkie typt Roel.

De Theo gaat je veel schietplezier geven. Tenminste als de MK1 net zo degelijk als een Rapid MK2/S/MFR in elkaar zit, want de MK1 heb ik persoonlijk niet gehad.

Ding voelde gewoon zeer robuust met grendelen enzovoorts, zat gewoon goed in elkaar intern, kon weinig aan kapot gaan.

Ga je er nog wat aan veranderen, of gewoon lekker schieten.

Deze post is bewerkt door Daniello: 07 juni 2022 - 18:07

-Caliber 0.Nada-

#7 Gebruiker is offline   Matthijs Icoon

• Administrator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 01-februari 05

Gepost 07 juni 2022 - 19:42

Eigenlijk klopt de titel Theoben Rapid MK1 niet helemaal, het is wel een MK1 maar deze Rapid is uit de FAC lijn en kreeg de aanduiding Theoben Rapid 12/250

(12 = 12 schots magazijn & 250 = kaliber .25) en werd dus alleen geleverd in FAC á 33 ft/lbs max. (44 joule) dat is later verhoogt naar 40 ft/lbs (54 joule) maar dat ging wel eens ten koste van de zwakkere delrin kleppenhuis die eigenlijk ontwikkeld was voor 12 ft/lbs modellen … 33 ft/lbs was vröger op dat 12 ft/lbs UK eiland al een godsvermogen, zo bestaat er ook in deze lijn ook een Rapid 12/200 en dat was een .20 powerhouse met 27 ft/lbs (36 joule)

De kalibers .177 &.22 werd meestal op 12 ft/lbs (16.3 joule) verschoten met de Rapid 7, men is internationaal afgestapt van de titel Rapid 7 & 12 (nationaal niet) nadat met de MK2 uitkwam, want dat was hard nodig, in de oude MK1’s zat een draak van een Gamo trekker, die te verbeteren was door een gouden Charly da tune trekker blad te plaatsen.

Maar de Engelsen zouden geen Engelsen zijn om gelijk na het uitkomen van model Rapid MK2 gelijk een nieuwe upgrade uit te voeren, de eerste MK2 had een interne trekkers die lastig te demonteren waren zonder dat alles alle kant op sprong, er werd toen een trekker module bedacht die met twee staafjes in geheel uit kon net zo als de MK1 Gamo geval, die men trekker model MK3 noemde … volg je ‘t nog ? En natuurlijk kwam er ook een trekker model MK4, en om het nog simpeler te maken [NOT] begonnen ze de Rapid MK1 model weer te gebruiken want dat was eigenlijk een Rapid MK2 met een Rapid MK1 model kolf ….. handig hé !

Dit is nog in een notendop wel een beetje het verloop van de Theoben modellen, en kan het nog ingewikkelder … ja hoor, dit was nog de simpele uitleg, heb nog een paar modellen overgeslagen … die Engelsen zijn echt maf !!! Ze kunnen mooie geweren bouwen maar met logica zitten ze op een hele andere golflengte dan hier hihihi
Theoben, Edgun, Steyr, Weihrauch, Bsa, Beaumont all Ambi ore Left !
www.theoben.nl cache

Foto plaats probleem Afbeelding Plaatsen

Foto plaatsen, in drie stappen
Foto verklein naar 1 of 2Mb !!!
Browser gebruik SAFARI of CHROME !
Vergeet niet op VOEG DIT BESTAND TOE knop te klikken !

Reageer NOOIT op de mail die meld dat je een PB hebt ontvangen, log in op het forum en reageer daar !

NIET tussen de [quote] & [\quote] codes in typen A.U.B. Is dan niet duidelijk wie wat heeft getypt !

#8 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator

Gepost 08 juni 2022 - 22:37

Hoi,

een buks kopen waarmee je volledig onbekend bent is leuk. Gelukkig ken ik Matthijs, de expert als het op Theobens aankomt, da`s ook wel duidelijk in zijn verhaal hierboven. Ik zal binnenkort een andere klep bestellen bij RAW zodat de pelletjes met iets mee vreugde uit de loop vertrekken. De huidige 234 m/s en dus 44 Joule is aan de krappe kant. Ik wil er wel 30 m/s bij. Blijkbaar is het allemaal te koop. Fijn!

Ik heb van de week een demper gekocht voor op de Theoben. Ik ben namelijk van mening dat de buks met demper er dan op z`n mooist uitziet. Deze dan hè, geldt eigenlijk niet voor zo`n beetje alle andere buksen. Hoewel de BSA Super Ten MKI moet ook een demper moet hebben. Kijk maar. Mooi hè?
Geposte afbeelding

Ik ruimde mijn schuurtje weer eens wat op en ik kwam een demperr tegen. Zal toch niet op de Theo p[assen? De Theo uit het rek gepakt en.... 'it past as kul yn Kike!'
Geposte afbeelding

Ik maak een foto, stuur die naar Matthijs en die begint spontaan te vertellen over de originele Vortek demper. Huh? Origineel? Ja dus. En die had ik gewoon in mijn schuurtje liggen! Ik heb wel voor Jan met de korte achternaam een demper gekocht maar dat overleef ik vast wel.
Maar dit was dus wat ik wilde. Zo`n lelijke buks met zo`n lange dunne loop en een demper.
Geposte afbeelding

Mét een mooie dikke ouwe BOS kijker.
Geposte afbeelding

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

#9 Gebruiker is offline   roel Icoon

• Administrator

Gepost 21 juni 2022 - 23:09

Hey ho,

afgelopen zaterdag was Matthijs op NoLo, de man weet van Theobens en dat kwam mij prima uit. Bovendien had ie de Theobens mee die mij in een ver verleden spreekwoordelijk en vooral figuurlijk de broek deden bollen.

De dikke Rapid.
Geposte afbeelding

Dikke demper d`r op.
Geposte afbeelding

En de Teo met de skeleton kolf.
Geposte afbeelding

En gewoon een linkse kolf h.
Geposte afbeelding

Deze buksen zijn dus verantwoordelijk voor de aanschaf van twee Theo`s.

De mijne dichtte niet helemaal af. Zoiets als een ouwe opa die een paar meter voor De probe is konisch en dicht aldus af. Geen geflikker met o ringen om de probe of in de loop. In de probe zit een pen en een stelschroef (in de mijne was dat afwezig trouwens) waarmee je het hele zwikje iets af kunt stellen zodat de boel beter afdicht.

Geposte afbeelding

Geposte afbeelding

Heel voorzichtig de (veel te lange) 2BA bout aandraaien en het lekken nam af en het vermogen nam toe. Van 235 naar 255 m/s. DE .25 versie van de Rapid was iets underpowered. Maar ook dat zal worden opgelost.

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

#10 Gebruiker is offline   JOSEABLANCO Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 09-augustus 17

Gepost 22 juni 2022 - 06:18

these Theoben's I really think were the first multi-caliber rifles
It is not difficult at all to change the probe of the pellets and the barrel and have a weapon of another caliber in a few minutes.
I have always liked them
in fact I still have two very curious a little tuned

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers