Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Element Optics Theos 6-36X56

#1 Gebruiker is online   broekzwans Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 27-november 12

Gepost 17 januari 2023 - 21:41

Iemand het nieuws al gezien van de nieuwe Element Optics Theos? Youtube linkje

Een erg interessant project wat al een aantal jaren loopt om een high end kijker te ontwikkelen in een vergrotingsbereik wat op meerdere vlakken ingezet kan worden (benchrest/PRS/jacht op lange afstanden, etc). Hieruit is de Theos 6-36x56 voort gekomen en moet zeggen dat ik blij ben met het resultaat. Ben zelf ongeveer 3 jaar geleden aangesloten bij Element Optics en vrij snel er na betrokken geraakt bij de eerste ideeën voor de Theos überhaupt een naam had. Matt Dubber en Shane Keller hadden al gesprekken lopen bij Light Optics Works over een nieuw concept rond de 6-36 vergroting maar er moest nog vanalles bij bedacht worden. Een van de eerste dingen was een draadkruis wat voor zowel lange afstanden als korte afstanden bruikbaar moest zijn en eveneens op hoge en lage vergroting zichtbaar moest zijn. Destijds een draadkruis uitgetekend met input van verschillende schutters en gebruikers en dit bij Matt neergelegd. Uiteindelijk is daar een draadkruis uitgekomen die vervolgens al eerder gebruikt is in de Helix en Titan serie en is er na ook in de Nexus: het APR-2D MRAD draadkruis.

Bijgesloten Plaatje
Daarnaast nog wat meer input aangeleverd voor onderdelen op en aan de kijker, sommige er van zul je wel duidelijk kunnen zien :)

Bijgesloten Plaatje

Een van de dingen bij de turrets, bij veel turrets van andere fabrikanten de rotatie indicator pas zichtbaar is wanneer je je hand van de turret af haalt. Hiervoor heb ik destijds een idee op tafel gelegd om de rotatie indicator te verplaatsen zodat ie zichtbaar is tijdens het draaien aan de turret. Hiervoor wat ideeën uitgetekend en besproken en uiteindelijk is de turret designer er mee aan de slag gegaan en is het eindresultaat het wippertje onder de turret geworden. Dit is duidelijk zichtbaar en je hand zit nooit in de weg om de zien of je nu in de eerste of tweede rotatie zit.

Bijgesloten Plaatje
Vorig jaar net voor de IWA naar Zweden gevlogen voor wat dingen te bespreken en de fabriek eens te bekijken, natuurlijk lagen daar al de eerste prototypes klaar van de Theos om te bekijken Geposte afbeelding

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

En een foto om een indruk te geven hoe het draadkruis er uit ziet op 36x vergroting:

Bijgesloten Plaatje

Kortom, er zitten allerlei Nederlandse roots in deze kijker voor degene die dit interessant vinden Geposte afbeelding Het was een erg interessant project om aan mee te werken en om eens te zien wat er komt kijken bij het uitdenken van nieuwe optiek! De eerste liggen al op voorraad bij Krale dacht Matt maar best om ze even een berichtje te sturen om dat te bevestigen Geposte afbeelding

Deze post is bewerkt door broekzwans: 17 januari 2023 - 21:48

"You miss 100% of the shots you don’t take"

Element Optics Pro Staff Team
@longrange_airgunning op Instagram

#2 Gebruiker is offline   Renzel Icoon

• schutter eersteklas
  • Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 21-augustus 15

Gepost 17 januari 2023 - 21:49

En dat alles voor maar liefst 2795 keiharde euro's :blink:
Rookworst zonder R is ook worst

#3 Gebruiker is offline   Bushwacker Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-september 16

Gepost 17 januari 2023 - 21:59

Zeker, Vortex vraagt echter €3800 voor hun 6-36 die uit dezelfde Japanse LOW fabriek. EO zet erg agressief een concurrent in de markt om markt aandeel te winnen lijkt het.

Sent from my iPad using Tapatalk

#4 Gebruiker is offline   R!(@RD0 Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-maart 17

Gepost 17 januari 2023 - 22:06

Nou Renzel,

Hier t zelfde.

In geen 2795 jaar

Dat ik dat voor deze kijker zou geven.
Dan koop ik wel een Zero Compromis of een NF.

Groet Ricardo.

#5 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 17 januari 2023 - 23:25

Die turret indicator vind ik echt ontzettend goed bedacht. In de video van EO lijkt ie ook mooi te werken.

Kijker moet natuurlijk concurreren met de PRS en NRL topkijkers in de VS. De American Optics, de Kahles, de Leupold, De Schmidt & Bender en dure Vortex kijkers om maar een aantal te noemen. Als de gemiddelde going prijs van die kijkers aldaar 3000 dollar is, en de Theos kan daar met dezelfde glas en mechaniek kwaliteit een aardig stukje onder zitten, dan hebben ze iets moois in handen. Aan de naamsbekendheid van het merk zal het inmiddels al niet meer liggen.

Gemiste kans vind ik de klein formaat cijfers op de turrets. Daar is zoveel ruimte, die cijfers hadden wel 2x en misschien wel 3x zo groot kunnen zijn.
Diana 23, erfstuk van pa
HW35, cadeau van ma

TX200 Tony Leach
HW97k Maccari
S400 rifle

#6 Gebruiker is offline   Corazon Icoon

• schutter
  • Lid geworden: 01-februari 20

Gepost 18 januari 2023 - 07:04

Gefeliciteerd @Broekzwans. Dit leverd veel plezier als je deelneemt aan een project en sommige ideeën werden geselecteerd. Je kunt er trots op zijn :)

Ik gebruik haar kleine zusje met grote voldoening. Ik twijfel niet over de kwaliteit van theos.
Ik zal de prijs niet bespreken, omdat deze meer dan waarschijnlijk gerechtvaardigd is, maar niet in het budget voor de meesten van ons past.
Die opmerkingen over de prijs plaatsen, zijn gewoon jaloers ! Zij hebben absoluut geen idee van de prijs van kwaliteitsoptiek en mechanica.

#7 Gebruiker is online   broekzwans Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 18 januari 2023 - 10:56

@lytse Hielke, de prijs van duitse optiek in de VS gaat vaak over de $4000 dus dat is al weer een stap hoger. US based optiek zit vaak rond dezelfde prijs maar ze stunten er wel vaker met de prijzen dus dat zal gemiddeld rond dezelfde categorie hangen.
Als blijkt dat er meer mensen grotere cijfers op de turrets willen dan zal dat zeker aangepast worden. Groot voordeel van de turrets is dat ze zonder problemen vervangen kunnen worden.

@corazon dit was zeker een leuk project en er zullen er nog wel meer volgen :) De prijs is zeker hoog maar als je een beetje breder kijkt naar kijkers in dezelfde categorie zitten ze niet slecht naar mijn mening. Maar het is en blijft natuurlijk een erg hoog bedrag en niet echt iets om even twee van deze kijkers te gaan halen met de restanten cash die nog ergens in een la liggen Geposte afbeelding

Ik hoop dat de Theos binnenkort verstuurd wordt zodat ik er eens mee aan de gang kan. De proto bij FX was natuurlijk moeilijk om echt te beoordelen omdat ik m buiten alleen op een pallet kon testen en binnen stond ie wel gemonteerd op een Impact maar dan zie je nog weinig. Eerste indruk was goed maar zonder m echt te gebruiken kan ik er niet echt iets over zeggen.

#8 Gebruiker is offline   olrijdieden Icoon

• schutter eersteklas
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 02-augustus 06

Gepost 18 januari 2023 - 19:48

Top Tom!

Hardstikke leuke post zo! Gaaf om te horen dat er vanuit NL zo dicht op het vuur wordt gesmeed. Goed bezig kerel!

Inderdaad, de fabricage en engineering binnen het hogere segment optiek moet niet onderschat worden.
Vooral ook op het gebied van lenzen slijpen. Om te exacte brandpunten te bepalen van het optisch spectrum, kleuren spectrum etc. en er voor te zorgen dat er geen Chromatische aberatie plaatsvind, kost goud. Dus die ervaring heb je in de pocket man! Gaaf!

Iemand met goede ogen, zal het verschil niet meteen merken. Maar iemand wiens ogen al gaar gekookt zijn van het tureluren door tig kijkers, tig jaren lang, is het anders.
Veel kijkers vallen af vanwege een minder goede engineering en uitvoering. Ik krijg er persoonlijk gewoon hoofdpijn van doordat mijn oogfocus van brandpunt naar brandpunt ligt te stuiteren.
Op de beurs werkte enkel S&B voor mij. Zo heb ik het hogere segment van Vortex ook bekeken, maar die waren voor mij soms zelfs niet ok.
Heel belangrijk om je ogen niet te verkloten aan slechte optiek. Je kunt bij intensief gebruik verschil in ogen krijgen (praat uit ervaring). Het blijven monocular systemen, dus je kijkt er maar met één oog doorheen.
Incidenteel maakt het niet veel uit. Gek genoeg zijn er wel goedkopere merken/types, die ook werken. Die hebben dan toevallig een goede en harmonische uitvoering.
De originele Hawke airmax 3-9x40 kijkertjes bijvoorbeeld. Wel vertekening aan de randen, maar verder voor de prijs echt niet slecht (HFT). De Euro ging er goed mee mag ik zeggen :)

Het is veel geld. De <€800,- kijkers maken het voor luchtschieten interessant. Maar >€1500,- prijzen zijn al gauw voor de vuurschutter of combi schutter.
Maar de Theos is uiteraard ook voor alle markten (vuur, lucht, kanonnerie etc.) gemaakt toch?. Uiteindelijk is het een keuze.

Als dit het richtkruis op 36x is, kan ik volgens mij wel verklappen dat hij op 6x toch te dun zal zijn of niet?
Maar daar wordt nog aan gewerkt begrijp ik. Het is een afgezant van de H59 zie ik. Die gebruik ik al v.a. 2014.
Niet iedereen houd daarvan. Voor statisch schieten te druk. Voor tactisch schieten soms een must. De onnodige dingen weggelaten natuurlijk... slim.
We behoeven geen rijdend voertuig op snelheid en afstand te beoordelen :)
Jaren geleden kwam ik er niet aan, omdat ballistische richtkruizen zogenaamd enkel door defensie geïmporteerd mochten worden.
Dat is allang passé naar het lijkt. Wat daar nog mee gebeurd, weet ik niet. Maar er zijn importeurs die daar mee te maken hadden hier in NL.

Thanks for sharing Tom! Erg leuk! En succes met het vervolg!

Bernd

Btw... was de kijker origineel van Theo? (Theo's kijker) :P

Deze post is bewerkt door olrijdieden: 18 januari 2023 - 19:54

#9 Gebruiker is offline   michiels Icoon

• Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 11-december 22

Gepost 20 januari 2023 - 07:27

Mooi toch als je iets terug ziet van je inspanningen om mee te denken!

#10 Gebruiker is online   broekzwans Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip

Gepost 23 januari 2023 - 21:11

Staan ondertussen al een aantal meer videos op Youtube

en nog een linkje

Deze post is bewerkt door broekzwans: 23 januari 2023 - 21:12

#11 Gebruiker is offline   100meter lucht Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 13-juni 14

Gepost 25 januari 2023 - 11:11

Bekijk Post Renzel, op 17 januari 2023 - 21:49, zei:

En dat alles voor maar liefst 2795 keiharde euro's :blink:

Ja Rens, ga er maar een week voor werken in de vrieskou momenteel. Misschien nog wel iets langer Geposte afbeelding

Even zonder gekheid, de prijzen van (zeg vergelijkbare) kijkers zijn sowieso het laatste jaar door het dak gegaan. En daar zitten zelfs geen microchips in.
Was de levertijd ook nog door het dak gegaan.

Oktober 2021 nieuwe auto (vol microchips) besteld, verwachte levering 2023 (niet nader omschreven). Kreeg 3 weken geleden te horen dat zelfs 2023 zeer twijfelachtig is, als er al wordt geleverd Geposte afbeelding

Deze post is bewerkt door 100meter lucht: 25 januari 2023 - 11:22

RAW TM1000 Vertical Target .22
RAW Vertical Target edition .30
RAW TM -MFR .22
RAW BM500 .177 light varmint
RAW BM1000x benchmark .25
RAW HMx Vertical Target Titanium .22 slug conversie &Gijs-tune
RAW BM500x Vertical Target Titanium .30

Daystate Red Wolf Safari .22

Walther LG400 Alutec Expert HFT
Air Arms S400F / GinB

BSA R10 mk2 .22
Tesro RS100 Pro 4,5mm

* Kasterlee HFT shoots *

#12 Gebruiker is offline   Jopedoos Icoon

• super pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 12-maart 06

Gepost 26 januari 2023 - 11:20

Longe Range met deze kijker........in combi met een FXje

https://www.youtube....h?v=DqA0GIYm-48

:hi1:
Al is de trekker nog zo snel, diegene die hem afdrukt maakt de dienst uit...........................

HOLLE VATEN......................weet je wel..................

Opa

"HOOIZOLDER" lid

"NFTI" lid

"TEAM BRABANT" lid

"CONTACT OUD MARINIERS SCHIETVERENIGING ROTTERDAM" (COM SV) lid

"KNSA" lid

"LID VAN DE CLUB VAN OUWE LULLEN"

"LIJKT WEL LID VAN SV. ROBIN HOOD"

"WANT WANNEER ALLES DRAAIT OM GELD...........DAN HEBBIE MOOI EEN ARM LEVEN!"

Cuius testiculos habes, habeas cardeo et cerebellum

"Manus in manu socii et fortius per pugnam"

#13 Gebruiker is offline   R!(@RD0 Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-maart 17

Gepost 26 januari 2023 - 15:54

Het lijkt zo simpel.😉

#14 Gebruiker is offline   Matthijs Icoon

• Administrator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 01-februari 05

Gepost 26 januari 2023 - 17:20

Bekijk Post Jopedoos, op 26 januari 2023 - 11:20, zei:

Longe Range met deze kijker........in combi met een FXje

https://www.youtube....h?v=DqA0GIYm-48

:hi1:

Bekijk Post R!(@RD0, op 26 januari 2023 - 15:54, zei:

Het lijkt zo simpel.��

Als het om reclame gaat filteren ze al het moeilijke er uit ….

Matt Dubber was in begin wel leuk maar nu net zo irritant als het reclame blok op de TV

Hoeveel krijgt hij betaald (of gratis scope) voor dit filmpje ?

Ps. Ik heb niets tegen de melding & informatie van een nieuwe kijker, maar ik heb het niet zo influencers en reclame lui, hun oordeel is nooit eerlijk en altijd rooskleuriger dan de werkelijkheid.

Deze post is bewerkt door Matthijs: 26 januari 2023 - 17:50

www.theoben.nl

Waarom quote je als eerste beantwoorder het eerste forumbericht ?

Foto plaats probleem Afbeelding Plaatsen

Foto plaatsen, in drie stappen
Foto verklein naar 1 of 2Mb !!!
Browser gebruik SAFARI of CHROME !
Vergeet niet op “VOEG DIT BESTAND TOE” knop te klikken !

Reageer NOOIT op de mail die meld dat je een PB hebt ontvangen, log in op het forum en reageer daar !

NIET tussen de [quote] & [\quote] codes in typen A.U.B. Is dan niet duidelijk wie wat heeft getypt !

#15 Gebruiker is offline   wimschiller Icoon

• schutter eersteklas
  • Pip Pip
  • Lid geworden: 05-oktober 14

Gepost 26 januari 2023 - 17:21

Is het mss ook.
In de filmwereld is het heel gewoon om voor een documentaire een dag opnames te maken waarvan na montage een fragment overblijft.
En dan krijg je te zien wat de producent voor ogen heeft om jou te laten zien.

In de aanloop naar de Gkg try-out van 5/2 in Wateringen heb ik de site van gkg nog eens bekeken en zodoende ook de 300 galerij.
Of deze tot het eind actueel is gehouden weet ik niet maar hier staan 5 kaarten van 4 schutters die 300 of 300+ hebben gescoord.
En dat is telkens binnen het half uur geklaard zonder montage. Een gat is een gat en dr mogen er maar 30 in.
De afstand is”maar” 100 mtr afgezet tegen 300 mtr in veel fimpjes.
Schiet buksminnend Nederland dan zo slecht??
Denk het niet,petje af voor Smarty,Alex,René en Carlo.
Ik laat me graag verrassen door de vooruitgang in de loop der jaren,maar ik zie veel dezelfde buksen en dezelfde personen al zullen sommige koppen wat grijzer zijn geworden. In ieder geval als ik in de spiegel kijk.
Oefff,off-topic????
Gr Wim.

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers