Om een beetje fatsoenlijk en veilig te kunnen schieten met kleine maar ook grote kalibers moest er een goede oplossing komen. Dus ik heb even wat geknutseld en dat wil ik graag met jullie delen. Ik ben heel benieuwd hoeveel joules deze constructie nog leuk gaat vinden maar momenteel bezit ik niks om dat te testen. Dit gaat spoedig veranderen maar dat is voor een andere post. Het bigbore gebeuren spreekt mij aan en koppen zijn duur. Lood gieten is nuttig en een nieuw leuk aspect van de hobby dus lood opvangen en bewaren is naast veiligheid ook een doel. Daar gaan we:
1. Men regelt ergens een stuk pijp met een flinke wanddikte.

2. Gleufje erin slijpen. Niet opgemeten, wel haaks en strak afgetekend.

3.onder een offset en een gewenste hoek twee 10mm dikke platen gelast.

4.Twee stalen driehoeken vormen het boven en het onderkantje (niet op de foto).

5.Een kijkje in het slakkenhuis voor de pijp met 10mm dikke staalplaat dichtgelast werdt (helaas ook geen foto). De twee zij platen onder een hoek komen op een dusdanige manier de pijp in, dat slugs mooi rondjes blijven draaien en hun energie verliezen en rustig opgevangen worden.

6. Het is een vrij lang ding. Heb ik mooi gelast? Ahum nee. Maar het zit vast 😁👍🏻🙃

7. Nog even een vooraanzicht,het gat waar ik op schiet is iets kleiner dan een A4 oppervlakte.

Ik zal van de week nog even een foto maken van hoe ik de Kogelvanger in een trolley gebouwd heb. Voor nu alvast even een snelle test:
https://youtu.be/HFcVwEAOO7o
Wat denken jullie, kan deze wel tegen een paar joule meer of minder?
Gr. LL