Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Reparatie Theoben Rapid Mk2 Valve, dog vervangen maar nog enkele vragen.

#1 Gebruiker is offline   herman1973 Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 20-oktober 12

Gepost 24 januari 2023 - 20:18

Heb hier een Rapid mk2 op tafel met een kapotte klep en "cocking dog" deze kan ik vervangen maar er missen ook de inertia gewicht en veer, waarom dat weet ik niet.

Kan het kwaad als deze er niet bij zijn.
De loop heeft inwendig schroefdraad, origineel en zo ja is daar demper voor.
De loop heeft een shroud en is 50 cm lang dit lijkt niet origineel maar misschien weet iemand dat.

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door herman1973: 24 januari 2023 - 20:19

Weihrauch hw80 mk1 .20
Weihrauch hw80 mk1 .22
Weihrauch hw55 .177 Tiroler
Weihrauch hw55 .177 Burgo.
Weihrauch hw50 .177 Burgo

BSA Super10 .22

Theoben Rapid mk2 .22 pr 2011 Shrouded
Theoben Rapid mk2 .22 July 2010
Theoben Rapid mk2 .25 Sept 2002

Walther LGV Tiroler

#2 Gebruiker is offline   herman1973 Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip

Gepost 24 januari 2023 - 21:56

Bij passende demper is gevonden

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje

Weihrauch hw80 mk1 .20
Weihrauch hw80 mk1 .22

BSA Super10 .22

Theoben Rapid mk2 .25 Sept 2002

Walther LGV Tiroler

#3 Gebruiker is offline   Matthijs Icoon

• Administrator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 01-februari 05

Gepost 26 januari 2023 - 09:03

Hoi Herman,

Laat me raden, er zat zeker ook een dubbele hamerveer achter de hamer ? Haal die klein veer er uit, heeft mogelijk je kleppenhuis en dog gekost.

Dit is vröger eens gemeld dat bij een dubbele hamerveer het inertie gewichtje minder zijn werk zou doen. Dus werd die er uitgehaald, omdat met de dubbele hamerveer de kracht toenam en je toch al meer lucht gebruikte is lucht besparen met een hamer brunch constructie toch niet interessant.

Doordat je kleppenhuis daardoor gebroken is door de dubbele hamerveer (kleppenhuis is de zwakste schakel in de Theoben die kan door ook kapot gaan door leeftijd, weekmakers uit de delrin en wordt hard en bros) kan de hamer dieper slaan en sneuvelt de Dog inderdaad wel eens sporadisch mee, kan hem misschien en kwartslag draaien ? Maar vervangen is beter.

Die shroud is niet origineel, klein inwendig draad hebben ze nooit gebruikt, lijkt me meer en Air Arms constructie, de originele shroud is van staal en de shroud verlengen heeft inwendig draad ter grote van de buis, je draaide je eind dop er uit en draadje dan een verlengen er in.

Als je wil kan ik daar een foto van maken, ik heb zo’n demper verlengde bij mijn .177 MFR … ooit eens op ebay.co.uk gekocht in de goeie tijd toen er nog genoeg onderdelen aangeboden worden niet moeilijk werd gedaan door brexit etc.
www.theoben.nl

Waarom quote je als eerste beantwoorder het eerste forumbericht ?

Foto plaats probleem Afbeelding Plaatsen

Foto plaatsen, in drie stappen
Foto verklein naar 1 of 2Mb !!!
Browser gebruik SAFARI of CHROME !
Vergeet niet op “VOEG DIT BESTAND TOE” knop te klikken !

Reageer NOOIT op de mail die meld dat je een PB hebt ontvangen, log in op het forum en reageer daar !

NIET tussen de [quote] & [\quote] codes in typen A.U.B. Is dan niet duidelijk wie wat heeft getypt !

#4 Gebruiker is offline   Mus Icoon

• scherp schutter
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 19-januari 10

Gepost 26 januari 2023 - 09:42

Voor wat het waard is: ik heb vorig jaar nog een aantal onderdelen gekocht bij 'Dr. Rob' in de UK, waaronder een klephuis en cocking dog.

(Wel rekening houden met vreselijk lange wachttijd + hoge verzendkosten.)

https://www.drbobsgunbits.com/

Zelf heb ik ook een dubbele hamerveer (waarvan ik een paar wikkelingen van de dikste heb afgeknipt op advies van luchtbuks.com indertijd) maar ook het inertiagewichtje + veertje (het 6e of 7e ondertussen...).
Heb eigenlijk nooit geprobeerd of het effect heeft dat het weggelaten wordt.
It never rains but it pours.
Luckily every cloud has a silver lining.

#5 Gebruiker is offline   Matthijs Icoon

• Administrator
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 01-februari 05

Gepost 26 januari 2023 - 10:27

Het weg laten van de inertie gewichtje geeft meer hamer bounch en maakt hem onzuiniger en mogelijk heeft de pulsen achter de pellet invloed op zuiverheid ?

Het zal niet veel zijn ….

De dubbele hamer ben ik geen voorstander van .. ze kunnen elkaar raken en zorgt mogelijk voor fulxuatie in snelheid … beter om een iets zwaardere enkele hamerveer te zoeken.
www.theoben.nl

Waarom quote je als eerste beantwoorder het eerste forumbericht ?

Foto plaats probleem Afbeelding Plaatsen

Foto plaatsen, in drie stappen
Foto verklein naar 1 of 2Mb !!!
Browser gebruik SAFARI of CHROME !
Vergeet niet op “VOEG DIT BESTAND TOE” knop te klikken !

Reageer NOOIT op de mail die meld dat je een PB hebt ontvangen, log in op het forum en reageer daar !

NIET tussen de [quote] & [\quote] codes in typen A.U.B. Is dan niet duidelijk wie wat heeft getypt !

#6 Gebruiker is offline   Jopedoos Icoon

• super pro
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 12-maart 06

Gepost 26 januari 2023 - 10:36

In mijn Vanquish heb ik toen ook de binnenste veer eruit gelaten en een wat zwaarder veertje geplaatst bij het inertia gewichtje.
De lichtere veertjes gingen om de haverklap naar de klote.

:hi1:
Al is de trekker nog zo snel, diegene die hem afdrukt maakt de dienst uit...........................

HOLLE VATEN......................weet je wel..................

Opa

"HOOIZOLDER" lid

"NFTI" lid

"TEAM BRABANT" lid

"CONTACT OUD MARINIERS SCHIETVERENIGING ROTTERDAM" (COM SV) lid

"KNSA" lid

"LID VAN DE CLUB VAN OUWE LULLEN"

"LIJKT WEL LID VAN SV. ROBIN HOOD"

"WANT WANNEER ALLES DRAAIT OM GELD...........DAN HEBBIE MOOI EEN ARM LEVEN!"

Cuius testiculos habes, habeas cardeo et cerebellum

"Manus in manu socii et fortius per pugnam"

#7 Gebruiker is offline   herman1973 Icoon

• afstand schutter
  • Pip Pip Pip

Gepost 26 januari 2023 - 12:26

Bekijk Post Matthijs, op 26 januari 2023 - 09:03, zei:

Hoi Herman,

Laat me raden, er zat zeker ook een dubbele hamerveer achter de hamer ? Haal die klein veer er uit, heeft mogelijk je kleppenhuis en dog gekost.

Dit is vröger eens gemeld dat bij een dubbele hamerveer het inertie gewichtje minder zijn werk zou doen. Dus werd die er uitgehaald, omdat met de dubbele hamerveer de kracht toenam en je toch al meer lucht gebruikte is lucht besparen met een hamer brunch constructie toch niet interessant.

Doordat je kleppenhuis daardoor gebroken is door de dubbele hamerveer (kleppenhuis is de zwakste schakel in de Theoben die kan door ook kapot gaan door leeftijd, weekmakers uit de delrin en wordt hard en bros) kan de hamer dieper slaan en sneuvelt de Dog inderdaad wel eens sporadisch mee, kan hem misschien en kwartslag draaien ? Maar vervangen is beter.

Die shroud is niet origineel, klein inwendig draad hebben ze nooit gebruikt, lijkt me meer en Air Arms constructie, de originele shroud is van staal en de shroud verlengen heeft inwendig draad ter grote van de buis, je draaide je eind dop er uit en draadje dan een verlengen er in.

Als je wil kan ik daar een foto van maken, ik heb zo’n demper verlengde bij mijn .177 MFR … ooit eens op ebay.co.uk gekocht in de goeie tijd toen er nog genoeg onderdelen aangeboden worden niet moeilijk werd gedaan door brexit etc.

Er zat een zware gebroken enkele veer in die zwaarder was dan de dubbelle veer die ik had. En de klep waren inderdaad hele stukken uit geslagen. De veer geleider is wel gemaakt voor twee veren en die zijn niet echt sterk moet ik zeggen.
Heb gelukkig nog een aantal "dogs" spare dus ik kan hem vervangen. Maar ik kon hem nog draaien en hij werkt.

De loop is wel appart de transfer port is ovaal bij mijn anderen Theoben is die rond.
Echt netjes afgewerkt is hij ook niet, ik hoop hem te vervangen door een Anschütz loop.

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door herman1973: 26 januari 2023 - 14:00

Weihrauch hw80 mk1 .20
Weihrauch hw80 mk1 .22

BSA Super10 .22