Om de schelle monding geluid van de Steyr LG110 in toom te houden gebruikte ik soms een licht aluminium dempertje van 77mm lang met 2 kamers, toch geeft deze 51 gram wegende dempertje barrel drop ofwel lagere POI en schopt mijn hele ingeschoten HFT ballistiek in de war … het moet dus lichter !

Om alles zo licht mogelijk te houden zit in deze kleine carbon demper geen aluminum (ook 77mm met 3 kamertjes) de 1/2 UNF bodemplaat en tussen schotjes zijn van delrin verder zit er 3mm dik vilt en krulspelden in en dicht gelijmd met twee componenten lijm en weegt 23 gram, ga hem binnenkort testen of de HFT afstanden nog kloppen en of toch nog barrel drop geeft of loop harmonische in de war schoppen.
(lijkt op de zijdelings foto’s dat er een kras of beschadiging op de carbon dempers zit maar dat is lichtval van buiten)

En carbon demper Nr2 is 100mm lang heeft drie kamers en is zelfde als nummer 1 alleen de 1/2 UNF bodemplaat is van aluminium en die weegt 33 gram.

En Nr3 is een 15mm opschuif demper voor de CZ200 is 135mm lang met drie kamers en weegt 44 gram … deze demper was een extraatje, het gewicht was eigenlijk niet van belang ook al is het originele Air Arms 162 gram

Ik kan nog niets zeggen over demping en groeperen, dat ga ik binnenkort uitproberen, wil er wel even bijzeggen is niet mijn intentie om de stilste dempers te maken maar wel de lichtste en zijn alle drie voor kaliber .177 16 joule gemaakt … ik weet niet eens of de lijm verbinding bijvoorbeeld 30 of meer Joule aan kunnen.
Het was een interessante leuke klus en ben weer goed geholpen door een bekende forum user die zelfs na aandringen er geen één voor zich zelf wou maken uit overgebleven carbon buis … hij weet het nog niet maar ik heb nog een kleine wens om Nr1 in paar lengtes na te maken met een 35 mm carbon buis

Ik heb paar dempers gewogen om te laten zien hoeveel gewicht je kan besparen met een carbon demper.
HW demper = 118 gram
Hogan decimeter = 150 gram
Theoben Vortex = 261 gram