Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Diana 24 Tuning Set ?

#1 Gebruiker is offline   Oppy Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 10-september 08

Gepost 09 januari 2011 - 15:01

Hallo ,
Even voorstellen , ik ben Danny uit West-Vlaanderen ( België )en ik heb een vraag over het reviseren van een Diana 24 (oud model) .
Ik heb de luchtbuks gekregen van een familielid die het een 10-jaren terug gekocht heeft .
Volgens hem heeft de buks sindsdien al veel kracht verloren , en inderdaad op een afstand van 20 meter ( op een leeg cola-blikje ) tref ik nog wel doel , maar het blikje wordt enkel nog geblutst ( niet doorboord ) .
Nu ben ik van plan om de buks eens open te gooien en er tegelijk een nieuwe veer ( en eventuele veergeleider ) + dichtingen te plaatsen .
Na wat rondgekeken te hebben op het internet op zoek naar een tuning set van bvb. maccari of dergelijke kom ik tot de conclusie dat deze niet te verkrijgen is voor diana 24 , behalve de originele veer en dichtingen vind ik niets terug ( misschien zoek ik op de verkeerde plaats ).
Op de website van sportwaffen schneider is er wel een exportfeder te verkrijgen http://www.sportwaff...h/40_91_149_298 , maar welke is nou geschikt :blink: ??
Ze spreken hier ook van een "vierkantfeder" , wat bedoelen ze hiermee ?
Misschien is het beter dat ik de oude veer eerst verwijder om de diameter en de lengte te vergelijken ?
Is er hier iemand op het forum die reeds de veer van een diana 24 vervangen heeft ? Op het wapen staat gegraveerd " Diana Mod 24 T02 " .
Als iemand mij kan helpen zou ik dit ten zeerste waarderen :) !!
Vriendelijke groeten ,
Danny

#2 Gebruiker is offline   Oppy Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 11 januari 2011 - 15:07

Niemand...... :( ???

#3 Gebruiker is offline   Mr Snider Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 13-mei 07

Gepost 11 januari 2011 - 16:45

danny,
Gewoon een mailtje sturen naar teun ( www.metura.nl) en daar een revisiesetje voor halen of door hem laten opknappen.
Homines quod volunt credunt..

#4 Gebruiker is offline   PaulMorss Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 20-april 08

Gepost 11 januari 2011 - 16:59

Ik heb er ook eentje, daar moet ook nog een nieuwe veer in. We kunnen natuurlijk samen de bestelling plaatsen, veer erin zetten wil ik wel voor je doen, sla je gelijk twee vliegen in een klap.

Als je dat wat lijkt stuur maar een PB, dan hebben we het erover.

Groet, Paul
An rud nach leigheasann im ná uisce beatha níl aon leigheas air

#5 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 11 januari 2011 - 18:24

GEEN 4kantfeder! Dat is Ox, das niks. :D
Gewoon origineel. Geleider hoef niet nieuw denk ik.
Verder vraag ik me af of hij mét nieuw spul wél door een blikje gaat. Het zijn geen krachtige buksen vlg mij.

#6 Gebruiker is offline   PaulMorss Icoon

• Pro

Gepost 11 januari 2011 - 18:47

Bekijk Post yana, op 11 januari 2011 - 18:24, zei:

GEEN 4kantfeder! Dat is Ox, das niks. :D
Gewoon origineel. Geleider hoef niet nieuw denk ik.
Verder vraag ik me af of hij mét nieuw spul wél door een blikje gaat. Het zijn geen krachtige buksen vlg mij.

De zuiger is nogal zwaar, en het zijn van origine F versies. De zuiger wat lichter maken kan de buks wat harder laten schieten. (een paar gaten in boren, zo vormt sneller compressie)

De spanslag van de buks is ook erg kort. Dit kan niet veranderd worden.

#7 Gebruiker is offline   Oppy Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 11 januari 2011 - 20:43

Bekijk Post PaulMorss, op 11 January 2011 - 16:59, zei:

Ik heb er ook eentje, daar moet ook nog een nieuwe veer in. We kunnen natuurlijk samen de bestelling plaatsen, veer erin zetten wil ik wel voor je doen, sla je gelijk twee vliegen in een klap.

Groet, Paul

Bedankt voor het aanbod Paul :) , maar ik zou het graag zelf eens uitproberen ( ik denk ook dat we tamelijk ver van elkaar wonen , ik woon in West-Vlaanderen, België ).
En met de hulp van de technische info hier op het forum zal het wel lukken .
Zo te zien kan ik best een originele veer bestellen en tegelijk ook de zuigerdichting en de loopdichting vervangen ( kost niet veel zo te zien op de site van Metura ).
Bedankt voor de link Mr Snider ;).
Het is ook niet de bedoeling om de buks zo hard mogelijk te laten schieten , maar gewoon om wat te plinken in de tuin en ook om wat kennis op te doen i.v.m.
het vervangen van een veer en bijhorende zuiger .

Vriendelijke groet ,
Danny

#8 Gebruiker is offline   Hans M Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 18-juni 08

Gepost 12 januari 2011 - 07:55

Bekijk Post Oppy, op 11 januari 2011 - 20:43, zei:

Bekijk Post PaulMorss, op 11 January 2011 - 16:59, zei:

Groet, Paul

Bedankt voor het aanbod Paul :) , maar ik zou het graag zelf eens uitproberen ( ik denk ook dat we tamelijk ver van elkaar wonen , ik woon in West-Vlaanderen, België ).
En met de hulp van de technische info hier op het forum zal het wel lukken .
Zo te zien kan ik best een originele veer bestellen en tegelijk ook de zuigerdichting en de loopdichting vervangen ( kost niet veel zo te zien op de site van Metura ).
Bedankt voor de link Mr Snider ;).
Het is ook niet de bedoeling om de buks zo hard mogelijk te laten schieten , maar gewoon om wat te plinken in de tuin en ook om wat kennis op te doen i.v.m.
het vervangen van een veer en bijhorende zuiger .

Vriendelijke groet ,
Danny

Hoi Danny,

Inderdaad gewoon zelf doen, daar steek je altijd iets van op.
Erg moeilijk is het niet en als je bij Metura een revisie setje besteld heb je gelijk alles wat je nodig hebt, namelijk een veer, seal en loopafdichting en de benodigde vetten.

En het is ook een leuk klusje en als het gebeurd is heb je weer wat geleerd en dus een ervaring rijker.

Succes met je Diana.

Groeten Hans
Kraait de haan niet bij het morgenrood? Dan regent het, of.......de haan is dood.

#9 Gebruiker is offline   Oppy Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 21 januari 2011 - 21:27

Hallo,

Ik heb verleden week een set besteld bij Metura voor de Diana 24 ; bestaande uit een veer en dichtingen + bijhorende vetten ( ik hoop dat ik volgende week het pakje thuisgeleverd krijg ) .
Ondertussen heb ik de buks volledig gedemonteerd , de veer ziet er ietwat krom uit alsook de veergeleider.
De zuigerafdichting is zwart en ziet er aangekoekt uit .
In afwachting op de zending van Metura zou ik graag een en ander intern reinigen ( ontvetten ), zou wasbenzine hiervoor geschikt zijn ?
Ik lees op het internet dat men soms de compressiekamer hoont met schuurpapier 200-400-600 , is dit aan te raden of blijf ik er beter af ?
Is er verder nog iets wat jullie mij aanraden voor ik de nieuwe veer monteer ?
Ik heb via de zoekfunctie geprobeerd maar ik raak er niet veel wijzer van :blink: .

Vriendelijke groet ,
Danny

#10 Gebruiker is offline   Sanchez Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 12-november 10

Gepost 21 januari 2011 - 22:47

Danny, je hebt toevallig geen foto's van losse onderdelen e.d.?

Ik heb zelf ook een 24, voorlaatste model, en ben ook eventueel geïnteresseerd in het handmatig omvormen van de F versie, naar de NIET F versie :diablo:

Dus alles wat betreft beeldmateriaal zou leuk zijn :D

Moet je trouwens letten op iets als je de buks uit elkaar haalt? Ik heb op de exploded view volgens mij weer die 3 lagerkogeltjes gezien in de trekkergroep. Maar moet je ook rekening houden met de safety?

Grtz,

Guido

Deze post is bewerkt door Sanchez: 21 januari 2011 - 22:48

Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand

#11 Gebruiker is offline   Oppy Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 21 januari 2011 - 23:15

Bekijk Post Sanchez, op 21 January 2011 - 22:47, zei:

Danny, je hebt toevallig geen foto's van losse onderdelen e.d.?

Ik heb zelf ook een 24, voorlaatste model, en ben ook eventueel geïnteresseerd in het handmatig omvormen van de F versie, naar de NIET F versie :diablo:

Dus alles wat betreft beeldmateriaal zou leuk zijn :D

Moet je trouwens letten op iets als je de buks uit elkaar haalt? Ik heb op de exploded view volgens mij weer die 3 lagerkogeltjes gezien in de trekkergroep. Maar moet je ook rekening houden met de safety?

Grtz,

Guido

Guido ,

De ganse trekkergroep komt los als je de 2 borgpennen doorklopt , de safety heb ik wel naar onder gezet ( af ) , zodat ik de buks kon klemmen op de achterkant ( teneinde de veer te ontspannen ) .
Ik heb hiervoor trouwens een houtklem gebruikt ( op de veer zit niet teveel preload , mod 24 is F versie ( dus niet al te krachtig ) .
De loop heb ik ook gedemonteerd , gewoon een schroef uitdraaien en de borgpen doorkloppen
De trekkergroep ga ik niet uit elkaar halen ( ben bang dat ik die niet meer ineen krijg :P ), alleen wat reinigen en daarna terug smeren .
Hoe ben je van plan om zoiets te doen , veranderen naar een niet F-versie :blink: , welke veer wil je dan gebruiken en schiet de buks dan nog naar behoren ?

Ik zal morgen eens zien om een paar foto's te maken en te posten .
Groeten ,
Danny

#12 Gebruiker is offline   Sanchez Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 21 januari 2011 - 23:43

Ik zei dat ik geintresseerd was, niet dat ik het linea recta wil doen ;)

Ik moet nog wat research doen naar die mogelijkheid. Metura verwijst btw door naar TTC wat betreft tuning. Ben dan ook heel benieuwd naar het gedrag bij wat meer peut achter de buks. Maar ja, daar zou heel dit topic toch over moeten gaan als je naar de titel en 1ste post kijkt? :D

Maar waar het me meer om gaat is hoe ik de boel opentrek zonder dat ik dingen over het hoofd zie. Ik heb zelf een veercompressor gemaakt voor een andere buks dus dat zit wel snor.

#13 Gebruiker is offline   PaulMorss Icoon

• Pro

Gepost 22 januari 2011 - 00:29

Ik heb TTC Bladel ooit is een mailtje gestuurd, werd niet beantwoord, daarna nog een herinnering, weer geen antwoord.

Tsja wat doe ik dan? Origineel spul bestellen bij Teun, en zelf aan de slag.

Bij de D24 ben ik van mening dat de zuiger te zwaar is, en daardoor niet snel genoeg druk opbouwt, wat resulteert in lage fps.
Ik ga een paar sleuven in de zuiger frezen om het allemaal wat lichter te maken, zodat de zuiger sneller door de compressiebuis heen gaat en dus sneller druk opbouwt. Er is een exportveer verkrijgbaar voor de Diana 24 D, dus die er maar in plaatsen dan.
Een magnumspringer zal het nooit worden, maar dat wil ik ook niet. :ha:

Groet, Paul

#14 Gebruiker is offline   Sanchez Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip

Gepost 22 januari 2011 - 01:15

Klopt, je moet ook niet verwachten dat je de 200 km/h kan halen met een fiat 500.

Maar goed, ik kwam dit ook tegen: klikkerdeklik

Dat mannetje heeft er serieus zwaar aan zitten werken

#15 Gebruiker is offline   Oppy Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 22 januari 2011 - 11:32

Bekijk Post Sanchez, op 22 January 2011 - 01:15, zei:

Klopt, je moet ook niet verwachten dat je de 200 km/h kan halen met een fiat 500.

Maar goed, ik kwam dit ook tegen: klikkerdeklik

Dat mannetje heeft er serieus zwaar aan zitten werken

Die link had ik ook al gevonden , vandaar kwam mijn vraag over het honen van de compressiekamer :les: .
Mijn indruk is dat het trekkerhuis er nogal fragiel uitziet om met een zwaardere veer te werken ( maar ja met mijn beperkte kennis kan ik natuurlijk verkeerd zijn :P ).
Maar proberen staat vrij en als het je lukt wil ik het graag horen .
Hierbij de foto's die ik vanmorgen genomen heb , de veer is lichtjes gebogen asook de veergeleider , maar dat zie je niet zo direct op de foto's .
Ik had van de binnenkant van het zuiger-compressiehuis ook enkele foto's genomen , maar ze zijn niet erg geslaagd :sad: .

Grtz ,
Danny

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

Deze post is bewerkt door Oppy: 22 januari 2011 - 11:35

• (2 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2