Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Ht forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (15 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Cometa Lynx "Lange duurtest

#1 Gebruiker is online   roel Icoon

• Administrator
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 17-februari 05

Gepost 12 juni 2011 - 18:21

Hoi,

Met het verschijnen van een topic en eerder al een foto van de Lynx werd ik wel nieuwsgierig. Sweriswadanders, een Spaanse PCP. En ook nog van een fabriek die al heel erg lang bestaat, al heel erg lang vrij onopvallende veerwapens maakt (sinds de laatste paar jaar iets opvallender veerwapens).
Cometa is onderdeel van een groot Spaans concern dat zich sinds jaar en dag toelegt op het maken van wapens, gevestigd in het hart van de Spaanse wapenindustrie, Eibar. Cometa is dus niet zomaar een nieuw fabriekje dat het wel even zal maken op de wapenmarkt. Al ruim 135 jaar houdt men zich bezig met wapens. Geen gedonder met lopen via een toeleverancier, nee, bij Cometa maken ze die gewoon zelf. Koud gehamerde lopen, zoals BSA ze ook maakt.

Een mailtje van mij naar Cometa belande bij de Nederlandse importeur, Hans Hofman en die antwoorde dat een lange duurtest wel tot de mogelijkheden behoorde. Er is eerder een wapen uit de Hofmanstal gereviewd: http://www.luchtbuks...opic=36937&st=0
Juist ja, de Hatsan AT44-10. Die kwam aardig uit de bus.

Cometa wapens zien we regelmatig genoemd worden door Yana. Ze vertelt dat de kwaliteit goed is, de keuze ruim. Yana loopt ook al een tijdje mee, dus zal haar verhaal kloppen.
Na goed, na wat heen en weer gemail met Hofman kwamen we uit bij Fred Kurvers, wie kent hem niet. http://www.kurversschietsport.nl/ Eigenzinnig verkoper en hersteller van wapens, maar bovenal liefhebber van wapens. Omdat we afgelopen zaterdag toch naar Langendijk moesten hebben mijn broeder in het kwaad Fer maar even de toeristische route genomen, via Lely(k)stad waar Fred Kurvers zijn residentie houdt, bovendien lag er ook nog een BAMmetje op me te wachten, de laatste uit de serie die Fred verkocht heeft de laatste maanden.
Na een korte kennismaking met de Lynx zijn we vertrokken naar Langendijk, broodje hamburgert, bakkie koffie en schieten maar. De Lynx lag een tijdje op de vuurwapenbalie en trok wel bekijks. Is erg leuk om te zien dat iets nieuws toch mensen trekt. Verschillende mensen hebben er even mee kunnen schieten en een eerste indruk kunnen krijgen.

Goed, waar hebben we mee te maken?
Bijgesloten Plaatje

De Cometa Lynx.
Kaliber .22 (ook verkrijgbaar in .177 en .25)
Enkelschotsversie (er is ook de Lynx V10)
Gereguleerd
Looplengte is 465 mm
Lengte van de shroud is 510
Diameter van de shroud is 30 mm
Gewicht 3885 gram
Ambi kolf

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

Groet, Roel :cool5:
BEK BRANE & BEALCH SKROEIE

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

Hwa`t nearne foar stjit falt foar alles.

Flean op! Wy sjonge it bste ln fan ierde!
It Fryske ln fol ear en rom.
Klink dan en daverje, fier yn it roun
Dyn lde eare, O Fryske groun!

Wy binne Noarderloft. Wy binne oars. Better ek.

#2 Gebruiker is offline   marksmen Icoon

• Pro
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 29-januari 06

Gepost 12 juni 2011 - 18:28

zeg Roel even een vraagje hier ipv via pb zodat iedereen het kan lezen :cool5:

heeft deze buks een snelvulsysteem of dien je de fles los te draaien
mvg
sander
bij vlagen ben ik geniaal

alleen is het op dit moment windstil

#3 Gebruiker is offline   bertjezoef Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 02-november 07

Gepost 12 juni 2011 - 18:49

er zit een quickfill met filter op, onderaan. :D
walther 1250 dominator .177 - BSA R10 mk2 .177 - Walther LP 400 carbon

Is de buks uit het foudraal, zie je iedere keer een zonnestraal!

#4 Gebruiker is offline   candyman Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 01-december 03

Gepost 12 juni 2011 - 18:51

kijk zo een zou ik er nu wel willen hebben! .25 en multie schots lijkt me wel wat!!! :bla: :bla: :bla:
its me agian
Ex: huntman mk1 .177 +12 fpe
EX: Benjamin Marauder .22
K.n.s.a. lid...

Cz 455 laminated varmint thumbhole

#5 Gebruiker is offline   Adrian Icoon

• Towel boy
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 27-februari 08

Gepost 12 juni 2011 - 18:53

Ahh Roel!
Je hebt hem! Ik hoorde de geruchten afgelopen al dat je een Cometa zo gaan testen.
Dit topic heb je al gelezen natuurlijk!

Dat word aankomende woensdag Roel even lief aan kijken en dan vragen als of ik de cometa Lynx ook even mag testen.

Groet,
Adrian
-Airforce Condor .22
-Air Arms S4*0 classic FAC .20
-Česk Zbrojovka 200s Hunter .177
-Weihrauch HW50s
-Chinees pistool apparaat!
-Diana model 2

#6 Gebruiker is offline   ewout Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 23-november 10

Gepost 12 juni 2011 - 18:56

Ik voorzie een wachtrij woensdag as :bla: . Leuk ding Roel.

#7 Gebruiker is online   roel Icoon

• Administrator

Gepost 12 juni 2011 - 18:58

Halleu,

laten we maar beginnen.

De kolf.

De kolf is er eentje van beukenhout. Opvallend is dat de kolf erg netjes is afgewerkt, geen rafeltjes en dergelijke zoals je dat nog wel eens ziet. De passing rond het wapen is erg strak. Voordeel is dat Cometa zo slim is geweest er een ambidextreus wapen van te maken, geschikt voor links en rechtshandigen.

Bijgesloten Plaatje

Het laadpoortje kan ook straffeloos van rechts naar links worden verplaatst. De spanhendel niet trouwens.
Cometa heeft de nieuwste trends wel een beetje gevolgd in de kolf-o-logie. De onderzijde van het schouderstuk is gefreesd in een mooie holle kurve zoals elk zichzelf respecterende wapenfabriek dat momenteel doet.
De wangplaat is voldoende dik maar het geheel had iets hoger gemogen van mij. Rampzalig is het allemaal niet hoor. Het is lastig genoeg om een kolf te maken die voor iedereen geschikt is.
Wat me wel stoort is het feit dat de butpad niet in hoogte verstelbaar is. Als zelfs Hatsan er in slaagt haar wapens met een dergelijke butpad af te stellen, waarom kunnen Air Arms, Daystate en BSA dat dan niet? Kost weinig maar het plezier is enorm. Een in hoogte verstelbare butpad maakt een kolf veel beter passend bij de verschillende medemens.

De afstand van pistoolgreep naar trekker is erg belangrijk, immers een te grote afstand maakt een wapen minder goed handelbaar. Bij de Lynx is de hoek van de pistoolgreep ten opzichte van de actie verantwoordelijk voor een afstand die groter is dan gemiddeld. Het feit dat de pistoolgrip niet te dik is vergoed veel.

Bijgesloten Plaatje

De checkering is zonder meer netjes. Niet zo klinisch als bij Daystate, maar gewoon netjes en strak.

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

De Lynx is trouwens ook in het blauw verkrijgbaar. Da`s wel fucking spectaculair!

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

#8 Gebruiker is online   roel Icoon

• Administrator

Gepost 12 juni 2011 - 19:11

Hoi,

de trekkert.

De vorm van de trekker is zonder meer goed. De vlezige wijsvinger van mij past er perfect in. Gemaakt van Roddy`s favoriete materiaal; messing.
De eerste stage en de het afdrukgewicht zijn instelbaar. Het inbusje vr de trekker is voor de afstelling van het gewicht, de stelschroef achter de trekker is voor de lengte van de eerste stage. Een gaatje in de trekkerbeugel zou de bereikbaarheid van deze stelschroef beter maken. Na enig afstellen is er een duidelijk drukpunt voelbaar.
Ik zal nog wat meer afstelwerk verrichten om te kijken wat er allemaal mogelijk is. Tot nog toe is het een goede voorspelbare trekker. Jammer trouwens dat ik steeds een veertje 'stroink stroink' hoor zeggen.

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

#9 Gebruiker is offline   Pelikaan Icoon

• Mr. Carbonfolie
  • Lid geworden: 18-juli 09

Gepost 12 juni 2011 - 19:14

als ik zeg als ik er mee mag schieten doe ik wel even een handschoentje aan messing iehhlllllll :P

mooie buks netjes afgewerkt ben benieuwd naar de prestaties en het geluid.

#10 Gebruiker is offline   waldpiek Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 20-mei 08

Gepost 12 juni 2011 - 19:27

uit elkaar dat ding... ben benieuwd na het binnen werk...

#11 Gebruiker is online   roel Icoon

• Administrator

Gepost 12 juni 2011 - 19:36

Yo!

Loop & shroud.

De Lynx heeft een dikke tampeloeris van een shroud, het geeft het wapen een massieve look, de aan de voorzijde van het wapen zittende fles bevestigd die look.
De shroud heeft een lengte van 510 mm, een diameter van 30 mm, de loop is 465 mm lang en heeft een diameter van 15 mm en 1/2 unf.
Bijgesloten Plaatje

De shroud kun je er zo afschroeven. Er is over nagedacht bij Cometa. De 1/2 unf zit niet alleen op de loop, maar ook voorin de shroud. Aan de breechkant zit natuurlijk ook nog schroefdraad, deze manier zorgt voor een goede uitlijning van de shroud.
Bijgesloten Plaatje

Er is gisteren ongeveer een blikje JSBtjes doorheen gejast met de Lynx. Hoewel het meer kennismakingsschoten waren is de indruk goed. Staand kon ik alles wel zo`n beetje raken op de 50 meter, in elk geval was er sprake van consistent gedrag en da`s hoopvol voor komende woensdag. Dan zal ik er een paar groepjes mee schieten. Tevens zal de Lynx het slachtoffer zijn tijdens de bierkaart (schat ik zo in), dan zullen er wel wat meer meningen loskomen.
Bijgesloten Plaatje

O ja, geluid maakt ie niet. Jammer eigenlijk, een beetje buks mag je horen. Ik heb het binnenwerk ook uit de shroud van de S410 gehaald. Zonder shroud geeft de Lynx een mooie doffe knal.

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

#12 Gebruiker is offline   Gert Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 11-juli 09

Gepost 12 juni 2011 - 19:51

Grappig is ook dat ze een paintball regulator hebben gebruikt.

Waarom het wiel opnieuw uitvinden als je het voor een paar euro kan kopen? :)

Bijgesloten Plaatje Bijgesloten Plaatje

.
Ullie de gullie de jullin k?

#13 Gebruiker is online   roel Icoon

• Administrator

Gepost 12 juni 2011 - 20:21

Tadaaa!

vullen, spannen en schieten.

De Lynx is voorzien van een sidelever. Ik heb altijd veel geklaagd over sidelevers, maar aangezien de Lynx er alleen in deze uitvoering is heeft klagen geen zin. :P
Bijgesloten Plaatje

Eerlijk is eerlijk, de sidelever rammelt een beetje. Dat zal ongetwijfeld inherent aan het systeem zijn. Het verwonderd me wel. Ik heb het systeem nog niet helemaal doorgrond, maar dat zal ongetwijfeld eens geschieden, en dan zal ik mijn best doen om het rammelcomponent drastisch te doen verminderen.
Bijgesloten Plaatje

Het zijspannertje werkt overigens prima hoor. Het is niet zo`n smoothe bende als bij de Air Arms SL wapens. Da`s net een deurkruk. Met deze sidelever voel je wat gebeuren, je voelt het wapen spannen, en dat mag ik wel.
Bijgesloten Plaatje

Het laadpoortje is een fenomeen op zich. Een rolletje dat naar de zijkant uitgedraait moet worden, pelletje er in, dichtdoen en schieten maar. Het ziet er gekker uit dan het is, het werkt prima en is bovendien probleemloos om te zetten naar de linkerkant van het wapen.
De volgorde is als vlogt:
Men spanne het wapen.

Bijgesloten Plaatje

Men zwenke het laadpoortje naar buiten en lade een pellet.
Bijgesloten Plaatje

Vervolgens sluite men de laadhendel en schiete men!
Bijgesloten Plaatje

De Lynx is, zoals Gertje al zegt, voorzien van een paintballregulatortje. Nu ben ik -door ervaring- bepaald geen liefhebbert van een regulator. (mijn HW 100 gaf chronywaarden die zo verschrikkelijk waren dat ik ze nooit heb durven publiceren, ruim 10 meter verval kwam meerdere malen voor, mijn MK3 gaf grotere verschillen per schot dan een ongereguleerde S400, dus waarom een fucking regulator?) Ik heb trouwens ook net zoveel verstand van regulatoren als een koe van pianospelen. Iemand mag mij wel eens uitleggen wat het verschil is tussen een gewone regulator en paintballregulator. Maar ook is een Lynx zonder reg niet leverbaar, dus zul je me niet horen klagen.

Bijgesloten Plaatje
Bijgesloten Plaatje

Tijdens de schietsessie van vanmiddag de Lynx gevuld tot 200 bar, na 60 schoten stond ie op 90 bar. Da`s wel een redelijk resultaat dacht ik zo.
Bijgesloten Plaatje
Nou, eerst maar even tot zover.

HASSESSKRABJE

BAARCHEBITEN

FRYSK en GRUTSK

Go ask Alice.

Leaver dea as slaef!!!

#14 Gebruiker is offline   Stephan Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 05-april 09

Gepost 12 juni 2011 - 21:00

Mmmm..ik gokte op 50 schoten zo'n beetje..
Zijn er toch weer 10 meer.
Heb er gisteren ook een pellet of 30 doorheen mogen jassen met de Lynx.
Bijzonder buksje, zoveel is zeker.
Bovendien kon ik met het Fostertje, waar ik de diverse vulsnikkeltjes mee kan wisselen, probleemloos de Lynx volblazen en da's ook wel weer fijn natuurlijk. ;)

Hou vol Roel! :D

Groeten,

Step
Doe wat je niet laten kunt, maar laat wat je niet doen kunt.

#15 Gebruiker is offline   luchtdruk Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 30-augustus 06

Gepost 12 juni 2011 - 22:59

vooralsnog lijkt het een erg fijne buks :)

toch enige punten van kritiek:

de fles en loop lijken niet parallel te lopen en hij ziet er daardoor een beetje vreemd uit (of is de fles een stalen banaan? Geposte afbeelding )
van mij had de laadtray wel iets verder naar buiten mogen klappen, om het laden te vergemakkelijken. maar waarschijnlijk is dit alleen een probleem voor lomperikken zoals ik.
de trekker was nog wat sponzig toen ik 'm in handen had, en hij stond ook erg ver naar voren. dit is vast wel te verbeteren met afstellen

als je de reg echt zat bent dan flans je er toch gewoon even een lege bus tussen, of je trekt de reg leeg Geposte afbeelding
de kijker staat trouwens wel erg hoog in vergelijking met de Bam-kijker, ben je niet bang dat je AO ongewild verdraaid? Geposte afbeelding

• (15 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers