Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (14 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Bsa Lightning Xl Grt (Gasram)

#1 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 01-december 08

Gepost 25 november 2014 - 22:20

Vrienden!!

Hier een eerste indruk van de BSA lightning XL GRT made in spain met zoals ik gelezen heb onderdelen uit Engeland.
Deze een maand of 5/6/ geleden besteld echter de importeur had hier niet zo’n haast mee :sad:
op zich wel jammer want toen QSA deze zelf importeerde ging dit wel iets vlotter.
Aangezien ik deze in 16 joule wilde hebben voor HFT en nog nooit een gasram had gehad deze besteld……..echter door omstandigheden kon ik de buks niet meer afnemen.
Uiteindelijk de stoute schoenen aangedaan en Tonnie van airguns.nl ook wel bekend als Joppie’s dump gebeld met de vraag of ik deze mocht testen om een review te schrijven, dit mocht en nam de buks en een gratis doosje kogeltjes mee naar huis :yahoo:
Ik hoefde geen concept te overleggen en moest gewoon zeggen wat ik er van vond zowel positief als de negatieve dingen.
Laten we bij het begin beginnen:

Kolf

De kolf…..mooi stukje beuken donker van kleur beetje in de stijl van een Walther LGV met een mooie tekening scherpe checkering en een prettig vast pakkende glooiing in het voorhout, wel is de handgreep wat dikker als de Britse lightning die ik heb maar ach ik heb lange vingers. In tegenstelling tot de oude BSA heeft de spanjaard een hoge kolf/wangstuk, dit een beetje ala HW 97 K met lage mounts houd dit in dat je altijd perfect voor je scoopje zit !!

Actie

Blauwing……. is diep blauw niets op aan te merken, tot dat je bij de demper komt….deze is wat mat en ruwig……tja op een warme zomerdag glibbert deze wel minder snel uit de tengeltjes, het is niet eens lelijk, echter als deze naast de originele Brit ligt dan valt dit op. De veiligheids pal kan ik kort over zijn die gaat als een warm mes door de boter.

Spannen

Men breekt de loop (zoals ze zeggen) en dit gaat net als bij de oude, doorknikken netjes en soepel, terug omhoog om de boel weer te sluiten KNAAARSS getver als je van metaal houd dan heb je nu kippevel. Buks afschieten (met pellet) en omdraaien…daar zie ik dezelfde wieltjes als in mijn Gamo cf 30 en een metalen geleide blokje welk met sluiten langs de drukbuis schuurt….beetje spuitvet er tussen want ik heb niet gevraagd of ik de buks enigszins mag demonteren om foto’s te maken enz dus daar waag ik mij niet aan……Tonnie??? Als men hier geopteerd had voor een nylon blokje??? Ook hebben ze bezuinigd in de spanarm overbrenging deze bestaat nu uit een u profieltje met meerdere plaatjes waar bij de oude dit een massief stukje ijzer was.

Anyway:

Komen we aan bij de trekker………..het duurde even voordat ik doorhad dat deze slanke trekker van kunstof is!!! In gebruik merkte ik daar echter niets van, deze is voorzien van een eerste stage veer uit een spaanse vrachtwagen schok breker!! Heavy Metal!!! MAARRRRRRRRRRR wende wel vlot, tweede stage is wat we van Gamo kennen…….is er niet!! Wacht effies Alex dit kan ook door de belachelijke zware veer komen ??? ik ga er nog even achteraan of de trekker instelbaar is en zal daar op terugkomen ook is het niet mogelijk de buks met de trekker te ontspannen.

volgende keer Tevens een schiet impressie.

Greets.

Alex.
Walther LG 400 16 joule+big nikko FT
Chainsaw Ripley + vortex 3x8x32
Hammerli AR 50 Dylan
Wheirauch HW35 Jan Doensen kolf
Wheirauch HW 95 Thiemo shortstroke bloody acurate!
SPA 12 pour le tin + AR 223
Diana 280
RTI Priest .177
SPA pp700 pistool, van Dylan.
Slavia 631 de luxe
Gamo cf 30
DFTA lid.

The older the bull, the stiffer the horn.

I'd rather be hated for what i am, then loved for what i'm not! (Curt Cobain)

#2 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 25 november 2014 - 22:48

Foto's of het is niet gebeurd :D :P

Zonder dollen, leuk verslag van een ondergewaardeerde veerbuks...

#3 Gebruiker is offline   josan Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 08-februari 12

Gepost 25 november 2014 - 23:16

He Alex,

ik heb hem ook in mijn handen gehad en enkele testschoten gedaan. Ik ben vooral geïnteresseerd in de nauwkeurigheid die je er mee haalt.

Qua schietgedrag vind ik de gasram fijn. Het schot zorgt voor een korte tik. Geen twang. Bijna alsof je een klassieke veerbuks met een tunesetje hebt. De trekker voelde nog wel zwaar, maar wel met een precies drukpunt. Hij is verstelbaar, dus hij kan lichter gesteld worden. Het schot is door de constructie van de loop en de afwezigheid van twang behoorlijk stil. De kolf is prachtig. Wat zijn die HW's saaie buksen als je dit ziet. Hij is verder mooi kort en licht (3,2 kg). De spaanse productie laat volgens verschillende fora nog wel eens wat spreiding zien. Bij Weihrauch heb je weinig kans op maandagochtendmonsters, bij de Spaanse BSA's loont het wel om even goed te kijken naar het specifieke exemplaar dat je in je handen hebt. Ik vind het een van de mooiste kniklopen die er te krijgen is. Na lang wachten weliswaar. :D

#4 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro

Gepost 25 november 2014 - 23:16

Hoi Ruud,

ga ik zeker proberen echter ben een beetje digibeet dus moeders moet helpen........wordt aan gewerkt.

Groeten,

Alex.
Hammerli AR 50 Dylan
Diana 280
RTI Priest .177
Slavia 631 de luxe
Gamo cf 30
DFTA lid.

#5 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro

Gepost 25 november 2014 - 23:26

Hoi Josan of is het Joost?

Mijn persoonlijke mening is dat dit de mooiste knikloop is die ik ken, op 40+meter heb ik na 5 schoten te hebben gedaan een groepje kleiner dan 20 Euro cent geschoten............dit was even tussen neus en lippen door :wow:

De BSA lightning xl met veer heeft ook geen twang ( heb er al twee gehad) dit is enkel met weirauch :ssh:

maar ach knal er nog eens 120 Euro tegen en dan is dat ook weer opgelost :D

wordt vervolgd.

Groeten

Alex

Deze post is bewerkt door alexenilona: 25 november 2014 - 23:27

Hammerli AR 50 Dylan
Diana 280
RTI Priest .177
Slavia 631 de luxe
Gamo cf 30
DFTA lid.

#6 Gebruiker is offline   josan Icoon

• Pro

Gepost 25 november 2014 - 23:38

Bekijk Post alexenilona, op 25 november 2014 - 23:26, zei:

Hoi Josan of is het Joost?

Mijn persoonlijke mening is dat dit de mooiste knikloop is die ik ken, op 40+meter heb ik na 5 schoten te hebben gedaan een groepje kleiner dan 20 Euro cent geschoten............dit was even tussen neus en lippen door :wow:

De BSA lightning xl met veer heeft ook geen twang ( heb er al twee gehad) dit is enkel met weirauch :ssh:

maar ach knal er nog eens 120 Euro tegen en dan is dat ook weer opgelost :D

wordt vervolgd.

Groeten

Alex

Precisie zit wel goed dus. Bij dit exemplaar in ieder geval. :P

Jo

#7 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 26 november 2014 - 08:19

Is dit nu overigens de 4,5 of 5,5 die je hebt ?

En wil je nu zeggen dat Tonnie dus nu (even tijdellijk niet) een 16j gasram heeft liggen :wow:

Zelf heb ik de tactical xl in veer uitvoering gehad, heerlijke buks, maar ik heb 'm liever met houten kolf inderdaad :P

#8 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 26 november 2014 - 09:54

Kennelijk hebben ze de trekker verandert dan?
Ik heb 2 lightnings gehad. 1 jaaaaaaaaren terug. Die had een rete zware trekker. Ala oud Gamo.
Vervolgens 2 jr geleden 1. Die had een fijne trekker. Niks mis mee. :)
Jammer te horen dat ze op dingen aan het bezuinigen zijn. Maar dat is bij alle merken. :( En niet alleen met buksen.
Ben benieuwd naar wat fotos. Ook vd bezuinigingen.
12Ftp is fijnste kracht voor de BSA. :)

Misschien moet je die gasram ook zien als een besparing zit ik te denken. Minder onderdelen, je hebt niet meer te maken met passing van veer en geleider, etc. ;)

Deze post is bewerkt door yana: 26 november 2014 - 09:54

#9 Gebruiker is offline   Pino Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 15-november 10

Gepost 26 november 2014 - 09:57

Betreft het hier de SE versie? Of bestaat de GRT XL niet in niet-SE?
De oude Lightning XL modellen vond ik alles behalve mooi, maar de BSA Lightning GRT XL SE vind ik idd een erg mooie (en compacte) buks!
Fotos ajb :D

Vraagje: Is er onder het dopje op het einde van de loop/demper een 1/2" UNF schroefdraad voorzien om nog een extra demper te monteren? Ik kan me inbeelden dat de full power (27J volgens sommige bronnen) wel wat luider knalt :)
Iemand die trouwens meetwaarden heeft van de full power versie? Fabrieksopgave is 240mps voor 5.5, doe daar zoals gewoonlijk iets vanaf en je zit dan idd al behoorlijk dicht bij 27J.

Deze post is bewerkt door Pino: 26 november 2014 - 09:57

#10 Gebruiker is offline   josan Icoon

• Pro

Gepost 26 november 2014 - 10:00

Het betreft de XL SE GRT versie. Ik heb ze bij Joppie's in m'n handen gehad. Deze hebben idd een verbeterde trekker t.o.v. de vorige XL versie. Onder het dopje zit een 1/2" UNF demperdraad.

#11 Gebruiker is offline   Pino Icoon

• Schutter 1e klas
  • Lid geworden: 15-november 10

Gepost 26 november 2014 - 10:08

Die UNF is dan male veronderstel ik? Maw je kan er een gewone HW of hogan demper op draaien? Of is het ala Air Arms waar de demper zelf male is..?

Net nog ff rondgegoogled en ik denk dat de muzzle energy eerder tussen 18 & 20 J schommelt :/ Die 27 was wsh gewoon letterlijk de fabrieksopgave omgezet naar J met standaard lood ipv PBA'tjes ofzo.

Deze post is bewerkt door Pino: 26 november 2014 - 10:19

#12 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro

Gepost 26 november 2014 - 10:50

Zo ga je er maar vanuit dat veel dingen al bekend zijn,

Op de BSA kan een hogan of wheirauch demper geplaatst worden 1/2 unf ........echter heb ik niet het idee dat het iets toevoegd.
De gasram wil ik niet als bezuiniging bestempelen een los exemplaar is vaak vanaf 50 Euro en als je een buks met of zonder gasram is algauw 4 tientjes verschil ;)

Verders ga ik het tweede deel van de revieuw schrijven anders wordt dit te gefragmenteerd.

Alex.
Hammerli AR 50 Dylan
Diana 280
RTI Priest .177
Slavia 631 de luxe
Gamo cf 30
DFTA lid.

#13 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 26 november 2014 - 11:40

Ja, een losse voor óns, maar bij massa inkoop? Kan me er ook iets bij voorstellen dat montage sneller verloopt.

#14 Gebruiker is offline   hendrickotto Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Lid geworden: 04-november 03

Gepost 26 november 2014 - 11:54

Bedankt Alex !
De Tactical leek me wel wat met ram, maar het is me onduidelijk of die als standaard verkrijgbaar is.
Even iets om in het vervolg van de review mee te nemen:

Heeft deze buks de "swivel stud" (NL. riembeugeloog ?!) voor een riembeugel nu onder de lade zitten ipv onder de demper ?
Daar hadden testers bij Gunmart problemen me omdat die daar (juist voor de spansleuf in het hout) de hand nogal in de weg zit.....

Alvast merci,
Hendrick

#15 Gebruiker is offline   alexenilona Icoon

• Pro

Gepost 26 november 2014 - 23:22

Nee zit helaas geen swiffel stud op, wel zit er een schroefje on de demper waar deze op de oude modellen ook zit.

Alex.
Hammerli AR 50 Dylan
Diana 280
RTI Priest .177
Slavia 631 de luxe
Gamo cf 30
DFTA lid.

• (14 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers