Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

H&n Hornet Pellets Weer eens wat anders

#1 Gebruiker is offline   Fabian van het Hof Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Reviewers
  • Lid geworden: 24-augustus 12

Gepost 14 mei 2015 - 18:01

H&N Hornet pellets

Zelf probeer ik aardig op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen en nieuwe producten op luchtbuks gebied. Een onderdeel daarvan zijn natuurlijk de loodjes welke wij in grote getale en per kilo's verbruiken, Pellets genoemd. Er zijn heel veel fabrikanten, merken, vormen en gewichten te krijgen. De twee merken waar mijn voorkeur naar uit gaat zijn JSB en H&N. Beide zijn ze een van de grootste ontwikkelaars en producenten welke zelfs voor andere merken pellets produceren.

H&N Sport ( Heandler & Natermann Sport ) staat er om bekent dat zij hoge kwaliteit pellets maken en hier veel variatie aan geven. Zo hebben zij meer dan 40 verschillende pellets en rondballen. Elke hiervan is ontwikkeld met een bepaalde gedachtegang en toepassing. Zo hebben zijn voordelige loodjes voor de lichte co2 pistooltjes, goede platkopjes, pellets voor jacht en fun, professionele match pellets en sollids.

Waarom de Hornet?

Sinds enige tijd heeft H&N Sport een nieuwe pellet aangekondigd op hun website: H&N Hornet! Een medium gewicht pellet met een koperen punt. De Hornet is ontwikkeld voor jacht..... Maarja, daar houden wij niet van.
Waarom dan toch de Hornet? Omdat hij van H&N is en een koperen punt heeft. In mijn ogen is het een goede 'fun' pellet. De Hornet is meer dan een jaar geleden aangekondigd op hun website. In die tijd was hij niet beschikbaar en is het ontwerp veranderd. Ze hadden namelijk problemen met de ontwikkeling en fabricage van de samengestelde pellet.

Hoe ziet de Hornet er uit?

De H&N Hornet in 5.5 heeft een lengte van ongeveer 1cm en weegt 1,1 gram (16grain). Het koperen puntje heeft een ... tja, wat voor vorm is het? Kijk zelf en verzin maar een naam. De totale lengte is ongeveer 5mm waarvan 3mm uitsteekt en 2mm in de pellet zit.
De geadviseerde kracht is minimaal 16j, de precisie heeft 4/5 streepjes, de afstand heeft 3/5 streepjes en er zitten 200 pellets in een blikje. De Hornet's zien er netjes afgewerkt en aerodynamisch uit. Over het blikje, zoals we gewend zijn bij H&N is deze met schroefdeksel, Top! Mij viel wel op dat er veel stukjes lood in het blikje zat, dat mogen ze wel verbeteren.

Bijgesloten Plaatje

Bijgesloten Plaatje

Is het wat?

Na het opstellen van mijn zitje, workmate, Airgun Technology Vulcan en de Hornet's kon het luchtverbruiken beginnen. (Oja, alweer de Vulcan in de test. Heb nog geen fatsoenlijke scope voor op me daystate). Na de eerste schoten verbaasde ik mij over de nauwkeurigheid. Had namelijk verwacht dat door de koperen punt de balans minder zou zijn en een grote spreiding zou geven. Maarnee, ze deden het meteen erg goed.

Even een nieuw kaartje ophangen op 30 meter en serieus wat schoten maken. Het kaartje is 13,5cm en heeft 5 targets. Met het eerste target was ik wat ongeduldig dat voor een spreiding van 20 bij 15mm zorgde. De andere targets gingen een stuk beter en het beste groepje was 13 bij 6mm.
De 'Fun' pellets zijn nog nauwkeurig ook! Zelfs beter dan ik had verwacht. Raad ik ze aan om roosjes te melken.. Mwah, niet echt. Daar zijn andere pellets voor gemaakt.

De Fun schoten

Ingrediënten:

• Buks
  • H&N Hornet Pellets
  • UPC kastje

Om te kijken wat de penetratie is heb ik een oud kastje van UPC opgezocht. Deze aan het einde van de tuin neergezet en plaats genomen op mijn zitje. Om een vergelijk te kunnen maken heb ik eerst vier schoten met de H&N Baracuda match gemaakt. Deze deuken de buitenzijde erg in maar komen er niet door heen.
Na het laden van de H&N Hornet pellets op een andere plek gemikt en pang... Huh, is hij er nou door heen? Even naar achteren gelopen en tot mij verbazing is deze er zonder problemen doorheen gegaan. Weer terug op het zitje de andere drie Hornet's vrijgelaten. Alle vier zijn ze zonder moeite door de buitenkant gegaan. De koperen punt werkt dus echt!
De Baracuda' heb ik even wat verder uit elkaar geschoten doordat deze er wel doorheen gaan als je op dezelfde plek of heel dicht in de buurt schiet.
Om te kijken wat de maximale penetratie is heb ik een stuk aluminium van 3mm gepakt en opgesteld. De H&N Baracuda' deuken de plaat in. De Hornet's gaan er met de punt doorheen, ze blijven alleen daarna steken.
Na deze test heb ik de buitenkan van het kastje verwijderd en nog een x aantal schoten gemaakt. De missie hierbij: het kastje onklaar maken en veel lol hebben!

Bijgesloten Plaatje

Conclusie

De H&N Hornet pellet koop je niet om roosjes te melken. Om lekker veel plezier te hebben bij het slopen van dingen is de H&N Hornet zeer geschikt. Door de koperen punt heeft deze een goede penetratie in ijzer, aluminium en hout.
De pellets zijn goed afgewerkt, zien er mooi uit en schieten aardig zuiver. De prijs is wat aan de hoge kant, maar dat is niet gek. De Hornet bestaat uit twee onderdelen welke samengevoegd moeten worden, denk dat ze hierdoor wat duurder zijn.

Moet je de Hornet's hebben? Voor het slopen zijn ze Top!

Groeten, Fabian

Heden:
Airgun Technology Vulcan 5.5 + MTC Viper Connect 3-12x32
Theoben SLR98 4.5 + Vortex Diamondback HP 2-8x32
Theoben Evolution 5.5 + Bushnell Trophy 4-12x40SF
Gamo G1200 4.5 + SwissArms RedDot
Gamo Co2 Extreme 4.5

Gehad:
Daystate Huntsman Regal XL 5.5
Benjamin Trail NP XL 1100 5.5
gamo Shadow IGT 4.5
Crosman 1077 4.5
Crosman 622 5.5 uit 1980
Crosman 73 4.5 uit 1982
Umarex Mirage 4.5

#2 Gebruiker is offline   Fabian van het Hof Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 14 mei 2015 - 18:58

Hier nog even de foto's van de aluminium plaat.

Bijgesloten Plaatje
H&N Hornet Pellet

Bijgesloten Plaatje
H&N Baracuda Match

Groeten, Fabian
Heden:
Gamo Co2 Extreme 4.5

Gehad:
gamo Shadow IGT 4.5
Crosman 1077 4.5
Crosman 622 5.5 uit 1980
Crosman 73 4.5 uit 1982
Umarex Mirage 4.5

#3 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 14 mei 2015 - 22:29

Leuke review en goede besteding van Hemelvaartsdag geweest :cool5:

#4 Gebruiker is offline   targetshooter Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 31-oktober 12

Gepost 15 mei 2015 - 06:33

Klinkt interessant waar heb je ze besteld of gehaald dan

#5 Gebruiker is offline   Mus Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 19-januari 10

Gepost 15 mei 2015 - 09:34

Fun met hoofdletter F! :)
It never rains but it pours.
Luckily every cloud has a silver lining.

#6 Gebruiker is offline   Jopi Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 22-augustus 13

Gepost 15 mei 2015 - 15:08

Ze staan (iig in .177) op Targetmaster...
Webley Axsor .22 met Nikko Stirling Sniper 10x42 AO
Weihrauch HW97k .177 met FX Optics 3-12x44 AO IR
Weihrauch HW50s .177 met Walther 6x42AO
Crosman 1077 met keep / korrel

#7 Gebruiker is offline   Fabian van het Hof Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 15 mei 2015 - 19:07

Bekijk Post Ruud<, op 14 mei 2015 - 23:29, zei:

Leuke review en goede bessteding van Hemelvaartsdag geweest :cool5:

IDD :D

In Nederland zijn ze bijna niet te krijgen en alleen in .177. Targetmaster, Noordhaghe en jachtartikelen verkopen ze tot nu toe.
Heb ze zelf op eBay gevonden, heb toen twee blikjes besteld.

Groeten, Fabian
Heden:
Gamo Co2 Extreme 4.5

Gehad:
gamo Shadow IGT 4.5
Crosman 1077 4.5
Crosman 622 5.5 uit 1980
Crosman 73 4.5 uit 1982
Umarex Mirage 4.5

#8 Gebruiker is offline   Sunnyboy Icoon

• Schutter 2e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 12-oktober 11

Gepost 15 mei 2015 - 20:21

Heej Fabian,

Ik ben het met je eens dat het mooie slopers zijn.
Had er al naar uitgekeken toen het bekend werd dat ze op de markt zouden komen..totdat ik de prijs zag bij TM...en heb toen de Skenco Ultramags besteld daar die er erg op lijkt qua uiterlijk en bouw en een derde kost van de Hornets...
Enige tijd terug echter kreeg een blikje Hornets via mijn plinkmaat, die had ze bij LP Schietsport gekocht dus ze zijn verkrijgbaar hier en daar en scheelde ook een beetje in de prijs tov TM.
Mocht je weer eens lood bestellen oid, ff een doosje van deze Ultramags erbij nemen gezien je van slopen houdt ;) anders stuur ik er een paar of plannen we een plink.
Ik verschiet beiden met diverse veerbuksen en op de 10 meter slopen ze tot nu toe gelijk..benieuwd hoe ze het in jouw test zouden doen...
Wel is de H&N mooier afgewerkt en heeft een dikkere punt er in maar de Skenco zet er iets meer gewicht achter...
Bijgesloten Plaatje
Links de Skenco en rechts de Hornet...met excuus voor de mindere foto maar had alleen de smartphone in de buurt.
Qua precisie scoren ze ook gelijk op mijn 10 meter..de afzwaaiers liggen aan de schutter maar ze slaan allebei mooie gaten in metalen -en andere zaken en dat is waar ik ze voor heb :D
Grtz San

T.P. LoodUnlimited

Open Luchtschietsport Dag

As I have grown older, I have learned that pleasing everyone is impossible...but pissing everyone off is a piece off cake!

Hij die zich geen enkele illusie maakt noch verwachtingen koestert, kan veel bereiken!

#9 Gebruiker is offline   Ruud< Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 23-maart 08

Gepost 16 mei 2015 - 14:42

Bekijk Post Fabian van het Hof, op 15 mei 2015 - 19:07, zei:

IDD :D

In Nederland zijn ze bijna niet te krijgen en alleen in .177. Targetmaster, Noordhaghe en jachtartikelen verkopen ze tot nu toe.
Heb ze zelf op eBay gevonden, heb toen twee blikjes besteld.

Groeten, Fabian

Luchtdrukwereld.nl heeft ze ook Geposte afbeelding
http://luchtdrukwere...rnet-4-5mm.html

Zelfs in 5,5...
http://luchtdrukwere...rnet-5-5mm.html

En Luchtdrukwereld heeft nog acceptabele verzendkosten (briefpost voor een enkel blikje pellets).

#10 Gast_Roy-187_*

• Groep: Guests

Gepost 16 mei 2015 - 15:35

Wauw wat een woekerprijzen zeg, zeg er dan bij dat de puntjes bedekt zijn met bladgoud.
15,- is echt mijn maximum voor een blikje a250 stuks.

Mvg,

Roy

#11 Gast_Roy-187_*

Gepost 16 mei 2015 - 20:46

Bekijk Post Roy-187, op 16 May 2015 - 16:35, zei:

Wauw wat een woekerprijzen zeg, zeg er dan bij dat de puntjes bedekt zijn met bladgoud.
15,- is echt mijn maximum voor een blikje a250 stuks.

Mvg,

Roy

Wil niet zeggen dat ik het werkelijk prachtige pellets vind.
Ik kijk er ook nu al bijna 2 jaar naar uit deze uit te proberen.

#12 Gebruiker is offline   Fabian van het Hof Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 18 mei 2015 - 07:42

Bekijk Post Sunnyboy, op 15 mei 2015 - 21:21, zei:

Heej Fabian,

Ik ben het met je eens dat het mooie slopers zijn.
Had er al naar uitgekeken toen het bekend werd dat ze op de markt zouden komen..totdat ik de prijs zag bij TM...en heb toen de Skenco Ultramags besteld daar die er erg op lijkt qua uiterlijk en bouw en een derde kost van de Hornets...
Enige tijd terug echter kreeg een blikje Hornets via mijn plinkmaat, die had ze bij LP Schietsport gekocht dus ze zijn verkrijgbaar hier en daar en scheelde ook een beetje in de prijs tov TM.
Mocht je weer eens lood bestellen oid, ff een doosje van deze Ultramags erbij nemen gezien je van slopen houdt ;) anders stuur ik er een paar of plannen we een plink.
Ik verschiet beiden met diverse veerbuksen en op de 10 meter slopen ze tot nu toe gelijk..benieuwd hoe ze het in jouw test zouden doen...
Wel is de H&N mooier afgewerkt en heeft een dikkere punt er in maar de Skenco zet er iets meer gewicht achter...
Bijlage pellet (1).JPG
Links de Skenco en rechts de Hornet...met excuus voor de mindere foto maar had alleen de smartphone in de buurt.
Qua precisie scoren ze ook gelijk op mijn 10 meter..de afzwaaiers liggen aan de schutter maar ze slaan allebei mooie gaten in metalen -en andere zaken en dat is waar ik ze voor heb :D

Voor de prijs zijn de Skenco's inderdaad een goede andere optie. Als ik weer eens pellets bestel zal ik zeker een blikje (doosje) mee bestellen.
Heb een foto gemaakt van hoe ze er uit komen tegen het aluminium en het puntje wat wat in de Hornet zit:

Bijgesloten Plaatje

Groeten, Fabian
Heden:
Gamo Co2 Extreme 4.5

Gehad:
gamo Shadow IGT 4.5
Crosman 1077 4.5
Crosman 622 5.5 uit 1980
Crosman 73 4.5 uit 1982
Umarex Mirage 4.5

#13 Gebruiker is offline   Fabian van het Hof Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 26 mei 2015 - 07:59

Hallo daar,

Ik moet mijzelf verontschuldigen :sad: Heb namelijk een foutje gemaakt

Na wat uitzoekwerk en contact gehad te hebben met H&N moet ik een kleine correctie maken.
Het Puntje van de H&N Hornet is niet gemaakt van Koper maar van Messing.

Misschien is het wat kleins, vond het wel de moeite om te delen.
Kan alleen niet goed het verschil vertellen tussen deze twee materialen en waarom hier voor gekozen is. Misschien heeft iemand hier een antwoord op?

Groeten, Fabian

Heden:
Gamo Co2 Extreme 4.5

Gehad:
gamo Shadow IGT 4.5
Crosman 1077 4.5
Crosman 622 5.5 uit 1980
Crosman 73 4.5 uit 1982
Umarex Mirage 4.5

#14 Gebruiker is offline   Tensefountain1 Icoon

• Schutter 2e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 22-januari 14

Gepost 26 mei 2015 - 08:31

Waarschijnlijk omdat zuiver koper nogal prijzig is.
Messing is een legering van koper en zink, maar dat had je zelf denk ik ook al gevonden
hw97k .177
Diana 48/52 .177
Diana 35 .177
Bsa Scorpion se .22
RAW HM1000x .25

#15 Gast_Roy-187_*

Gepost 26 mei 2015 - 11:33

Messing is meer broos.

En uiteraard goedkoper.

Deze post is bewerkt door Roy-187: 26 mei 2015 - 11:34

• (3 Pagina's )