Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Techniek Opgelegd Schieten Met Veerbuks Tips zijn welkom

#1 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 04-januari 11

Gepost 13 juli 2015 - 15:43

Zijn er regels betreffende het opgelegd schieten met veerbuks op een zandzak?

Ik heb vorige week samen met mijn HW97K een zandzakcombi bij Krale gekocht. Merkloos eigen product voor zover ik weet. Al lijkt ie sprekend op de versie van Caldwell. Zie foto. Ik heb de zak afgevuld met rijst.

Maar gevoelsmatig vind ik dat het geweer nu erg laag komt te liggen. Ik begin nu te twijfelen of ik niet beter een geweersteun had kunnen nemen. Zo'n Caldwell Hand Rest NXT bijvoorbeeld.
http://www.krale-sch...y-rest-nxt.html

Ik zou het natuurlijk ook kunnen oplossen door een boek, steen of stuk hout onder de zandzak te plaatsen. Wat zijn de technieken voor het opgelegd schieten met veerbuks op een zandzak (zonder de achterste erbij te gebruiken)? Bestaan daar filmpjes van? Soms laat ik het geweer centraal op de zandzak steunen waarbij ie mooi in balans ligt. Een andere keer laat ik alleen het voorste gedeelte van de kolf erop rusten. Vaak heb ik mijn linkerarm/hand teruggebogen onder de kolf liggen waarbij m'n vingers om de het schouderstuk liggen. Hoe heurt 't?

Bijgesloten miniatuur

• Bijgesloten Plaatje
  • Bijgesloten Plaatje

Diana 23, erfstuk van pa (jaar kruik)
Handjevol Weihrauchs

#2 Gebruiker is offline   Tiago Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 08-mei 15

Gepost 13 juli 2015 - 15:49

Persoonlijk zet ik mijn steun wat meer naar voren zoals op de tweede foto.

Daar ik een kleiner steunoppervlak gebruik steunt ie ongeveer ter hoogte van de voorste kolfbouten.

Krijg er mooie groepjes mee dus ik blijf het zo gebruiken.

Heb gelezen dat de hw97k niet zo hold sensitive is, wel belngrijk is dat elke keer je schiet je exact dezelfde houding aanneemt.

mvg
Nu:

-Hw100T .22 41j

-Air Arms S400 Classic .177 16j

-Hw97K .177 AGW kit 16j

-hw98 .22

-Spa Cp1-M .177 8j

-Vintage HW50 .177

Gehad:

-Hw77K .177 20j

-Crosman Phantom .177

-Vintage hw50 .22 uit 1976

-Vintage Hw35 Export .177 uit 1971

-Air Arms S400 Classic .177 Walnut 16j

-CZ200S MK1 .177 16j

#3 Gebruiker is offline   Matthijs Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Admin
  • Lid geworden: 01-februari 05

Gepost 13 juli 2015 - 16:33

Zijn niet echt regels zoals verkeerd regels maar met een zandzak of steun heb ik altijd mijn hand er tussen en niet te stevig schouderen.

Mvg, Matthijs
Favorieten: Theoben, Edgun, Morini, Beaumont

www.theoben.nl is helaas niet meer :(

Onthufter Uzelf

#4 Gebruiker is offline   hispoorleadership Icoon

• Skerp-skuttah !
  • Lid geworden: 26-augustus 06

Gepost 13 juli 2015 - 16:35

Tag,

Die Caldwell Hand Rest is van hard plastic, gaat pijnlijk worden na verloop.
Dan beter die met leer nemen, werken overigens erg fijn (hoogte verstelling)...maar dat doet een zak ook.

Er zijn geen regels voor het veerbuksschieten vanaf een rest.
Echter: wat erg goed werkt is om je hand elke x op dezelfde plek onder het voorhout te leggen.
Dus: hand op de rest.

Suc6
GrtN,

poor

#5 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 14 juli 2015 - 10:45

Verschilt eerlijk gezegd per buks. Ik heb buksen die prima groeperen direct van kussen, zonder hand, ik heb er die alleen groeperen met hand erónder, die alleen groepen met hand ervóór, en ik heb er die met geen mogelijkheid opgelegd fatsoenlijk groeperen. ;)
Het is net als met pellets; houdingen uitproberen

#6 Gebruiker is offline   Pino Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 15-november 10

Gepost 14 juli 2015 - 10:56

Bijna al mn buksen groeperen rechtsteeks vanaf de zandzak. Hand eronder geeft meestal een onrustig schotbeeld voor mij. Ik zie altijd mn hartslag zo...
Ik heb identiek dezelfde zandzak en is idd wat laag. Ik leg er soms iets onder (boek ofzo) maar meestal kantel ik hem gewoon zijwaarts ;)

#7 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 14 juli 2015 - 11:59

Bekijk Post Pino, op 14 juli 2015 - 10:56, zei:

Bijna al mn buksen groeperen rechtsteeks vanaf de zandzak. Hand eronder geeft meestal een onrustig schotbeeld voor mij. Ik zie altijd mn hartslag zo...
Ik heb identiek dezelfde zandzak en is idd wat laag. Ik leg er soms iets onder (boek ofzo) maar meestal kantel ik hem gewoon zijwaarts ;)

Hand eronder werkt voor mij ook niet. Krijg er kramp van in het oude lichaam.
Handjevol Weihrauchs

#8 Gebruiker is offline   rs72 Icoon

• Schutter 1e klas
  • Lid geworden: 07-januari 10

Gepost 14 juli 2015 - 12:23

Altijd op dezelfde manier schouderene en met dezelfde druk , ja wang niet tegen het wangstuk drukken maar heel losjes er tegen aan.
Trekker hand heel licht met constante druk knijpend om de handgreep en beheerst de trekker overhalen, niet te snel of telangzaam, maar iederekeer met het zelfde gevoel
Buks op een steun laten rusten ,,en iederkeer op het zelfde punt anders beweegt hij toch weer iets anders .
Persoonlijk schiet ik het beste van een smalle vlakke steun geleidend met een hand en soms met een paar vingers op de buks thv de steun iets drukkend in de steun.

Gewoon een aantal houdingen uit proberen en dan per houding 10 schoten doen en dan gewoon kijken wat jouw het beste ligt.
Veer buksen blijven gewoon wat eigenwijzer ;)

#9 Gebruiker is offline   noobie Icoon

• Scherpschutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 05-oktober 13

Gepost 14 juli 2015 - 21:01

Zou voor mij veels te hoog zijn !

Ik lig half over de tafel heen , anderen zitten kaarsrecht rechtop .
Tsja het belangrijkste is , dat als je je houding aanneemt, gelijk voelt dat het `goed´ zit. Oftewel, zo comfortabel mogelijk, alsof je in slaap wilt vallen en dus geen enkel spiertje hoeft aan te spannen :D

Of je elke keer dezelfde schouderdruk uitoefent, kun je zien aan hoever je crosshair beweegt bij elke hartslag. Probeer dus bij elk schot dat je crosshair dezelfde richting, én afstand beweegt van de bullseye tijdens het mikken.

Zo probeer ik 't tenminste een beetje constant te houden, de echt ervaren schutters hoeven zulke trucjes niet meer uit te halen denk ik, daar zit de houding er beter ingebakken waarschijnlijk.

Deze post is bewerkt door noobie: 14 juli 2015 - 21:07

FX Bobcat .30

#10 Gebruiker is offline   Leo Bokkum Icoon

• Schutter 1e klas+
  • Lid geworden: 16-juni 12

Gepost 14 juli 2015 - 23:38

En zo heeft een ieder zijn eigen techniek. :)

Onder het motto "overal waar je raakt breng je spanning in de buks", schiet ik een opgelegde veerbuks altijd los.
Schouder raakt niet, alleen m'n baardharen raken het wangstuk, achter steunt hij op mijn hand of vingers zonder dat de vingers/duim om de kolf zitten, van de trekkerhand raken alleen duim en trekkervinger de buks voldoende om de trekker over te halen terwijl de resterende vingers amper raken.

De buks stamp ik van tevoren in de schietzak waarbij het gebogen kolf-voorstuk van de 97 nét achter de voorkant van de zak komt te liggen. Dat geeft een mooi holletje waarin hij rechtop blijft staan en waarin ik 'm iedere keer precies op dezelfde plek kan leggen.
Techniek is altijd logisch. Daarom begrijpen de meeste mensen er geen moer van.

#11 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 15 juli 2015 - 12:47

Ik ben me er inmiddels ook bewust van geworden dat ik steeds minder contact met de buks maak. Hoe minder contact, hoe minder de overdracht van je hartslag naar de buks een rol speelt. Het richten van de buks doe ik vooral met linkerhand die met de vingers de achterkant van de kolf ondersteunt. Ik merk ook dat ik het stabielst en rustigst schiet als ik wat voorspanning van het geweer op de zandzak heb. Dat ik 'm als het ware al rustend niet 100% op doel heb en 'm dus een kant (meestal iets omhoog) moet drukken.

Heb gisteren nog bijna een kilo rijst bij de zak kunnen inproppen. Het wapen blijft nu iets hoger liggen, maar of ik er qua stabiliteit op vooruit ben gegaan weet ik nog niet. Het is pure zen dat opgelegde veerbuks schieten :)
Handjevol Weihrauchs

#12 Gebruiker is offline   Pino Icoon

• Schutter 1e klas
  • Lid geworden: 15-november 10

Gepost 15 juli 2015 - 13:01

Idem hier, het fijnere richtwerk doe ik met mn linkerhand die de kolf aan de achterkant ondersteunt. Ik maak een V met duim en wijsvinger waar de kolf in rust... pols steunt op tafel, duim tegen de borst en mn 4 vingers steunen/liggen op mn rechter bovenarm.

Deze post is bewerkt door Pino: 15 juli 2015 - 13:03

#13 Gebruiker is offline   backyardshooter Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 07-juli 14

Gepost 15 juli 2015 - 14:41

Ik heb ook dezelfde zandzak en een hw97kt.
Ik merk wel verschil met hoe ik hem opleg.
Ik groepeer het beste als ik de loop op de zandzak leg en mijn rechterhand op mijn linker biceps, dus armen over elkaar zeg maar.
Ik ben links!

Groet
Maarten

#14 Gebruiker is offline   Lytse Hielke  Icoon

• Schutter 1e klas+

Gepost 15 juli 2015 - 15:01

Loop (spanarm HW97) op de zandzak. Ik denk dat niet veel veerschutters dat doen.
Handjevol Weihrauchs

#15 Gebruiker is offline   educatedfool Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 28-november 17

Gepost 25 januari 2019 - 17:04

Bekijk Post Lytse Hielke , op 15 juli 2015 - 15:01, zei:

Loop (spanarm HW97) op de zandzak. Ik denk dat niet veel veerschutters dat doen.

zijn u inzichten na loop van jaren veranderd
ik ben op zoek naar een houding voor mij zelf schiet met zand zak gevult met rijst (goed vol)
en een air arms prosport op 25 meter
hoe let u op de adumhaling ?
mvg peter zegers

• (3 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers