Hoi,
Ik ben alweer wat jaren aan het luchtbuks schieten met een voorkeur voor knikloop veerbuksen. Niet om op kaartjes te schieten hoor maar voor de lol op doelen schieten als blikjes, walking targets, dueling target en de MegaBoom (laatste is echt mijn favoriet op 40-50 meter :-) Ik hou van de ruwheid van zware veerbuksen en ben een mooi weer schutter en schiet altijd in de buitenlucht.
Het is een verslaving maar ik heb onderstaande Hatsan luchtbuksen allemaal in .25 gekocht de afgelopen 8 jaar:
- Hatsan 125TH met veer;
- Hatsan 125 Sniper met Vortex;
- Hatsan 135 met Vortex;
- Webley Patriot (Turkse versie) met veer.
Ik val achteraf toch wel voor de echte ruwheid en het gedrag van een knikloop met een dikke veer moet ik toegeven en een gasram voegt voor mij persolnlijk niets toe. Zal vast de emotie of de leeftijd zijn en niet het goede verstand :-)
Voor mijn doel “vooral lol hebben” zijn de Hatsan’s stuk voor stuk prima buksen geweest en ook nog eens betaalbaar. Mannenbuksen met een zeer hoog fun gehalte. Spannen zwaar, grote klap, veel terugslag en veel kracht. Als je er goed mee om leert gaan raak je ook nog wel wat hoor ;-)
Ik heb echter sinds voorjaar 2018 de Hatsan’s ingeruild voor een paar originele oude Birmingham made Webley & Scott Patriot’s in .25 en .22. Beide in zeer goede staat en kaal rond €325 per stuk. Heb ik altijd al willen hebben (emotie) en ben er echt heel erg blij mee. Zeer goede kwaliteit luchtbuksen met mooie houten kolven, prachtig diep geblauwd staal, veel kracht en accurater dan de Hatsan’s. Fun+++
Moraal van dit verhaal, tenzij je competitie wilt gaan schieten of zoiets “koop gewoon een buks die bij je past en luister niet teveel naar anderen”. Bevalt hij je niet dan verkoop je hem weer en koop je een ander. Zo simpel is het!
Wilde ik toch even kwijt.
Leuk filmpje (Beeman Kodiak = UK Webley Patriot):
https://m.youtube.co...h?v=sYlsxi_NZtg
CdeZ