Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Webley Patriot .22

#31 Gebruiker is offline   Johan van Tienen Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Groep: Approved Members
  • Lid geworden: 16-mei 16

Gepost 10 februari 2019 - 07:44

Bekijk Post Triek, op 09 februari 2019 - 21:53, zei:

Voor €850 euro mag de minne met Theoben gasram ook wel weg hoor. Hell, voor 750 euro ook nog wel :D

Das er niet naast, die prijs, de walnoot versie van mijn Webley Tomahawk was €100.00 duurder dan de beuken kolf, en dan nog wat extra voor de gasram. En voor een rustig schot ben je toch wat beter af met wat extra gewicht van beuk, mijne .22 Walnoot Tom is meest zeuwachtig opspringend loodjesgeweer dat ik ooit gezien heb, veel erger dan mijn .25 Patriot.

#32 Gebruiker is offline   Fred87 Icoon

• Gebruiker
  • Pip
  • Lid geworden: 23-december 18

Gepost 10 februari 2019 - 14:55

Bekijk Post Gert, op 09 februari 2019 - 11:53, zei:

Hoi Frederik, dat komt goed uit, ben toevallig net op zoek naar een nieuwe dikke magnum springer!

Ben erg benieuwd naar de veel betere opties dan een UK Patriot die vandaag de dag te koop zijn.

Zelf nog nooit een Patriot gehad of ermee geschoten (een made in England in 6,35 staat wel op mijn verlanglijstje).

Wat mijns inziens niet moet onderdoen voor Hatsan, is Gamo.
Heb zelf de G Magnum 1250 IGT, weliswaar voorzien van een DaTuna trekker en een degelijke scope (standaard Gamo scopes zijn brol als je 't mij vraagt).

Ik schiet er best aardig mee op 50 en 75m en zelfs 100 is al eens haalbaar.
Begrijp me niet verkeerd, mijn HW is nog wel een stuk zuiverder in het schieten. Maar het kan dus ook wel, met een beest (en tevens top als sloop-/plinkbuks) als deze.
Weihrauch HW97KT (.22) + Nikko Stirling 4,5-14x50AO
Stoeger X20 S2 (.177) + Gamo 3-9x40WR
Gamo G Magnum 1250 IGT (.22) + Vortex Crossfire II 6-18x44AO

Wishlist:
- Webley Patriot (.25)
- Weihrauch HW45 Bronze Star (.177)

#33 Gebruiker is offline   cdez Icoon

• Geweerschutter+
  • Pip Pip Pip
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 30-november 11

Gepost 10 februari 2019 - 15:41

Hoi,

Ik ben alweer wat jaren aan het luchtbuks schieten met een voorkeur voor knikloop veerbuksen. Niet om op kaartjes te schieten hoor maar voor de lol op doelen schieten als blikjes, walking targets, dueling target en de MegaBoom (laatste is echt mijn favoriet op 40-50 meter :-) Ik hou van de ruwheid van zware veerbuksen en ben een mooi weer schutter en schiet altijd in de buitenlucht.

Het is een verslaving maar ik heb onderstaande Hatsan luchtbuksen allemaal in .25 gekocht de afgelopen 8 jaar:
- Hatsan 125TH met veer;
- Hatsan 125 Sniper met Vortex;
- Hatsan 135 met Vortex;
- Webley Patriot (Turkse versie) met veer.

Ik val achteraf toch wel voor de echte ruwheid en het gedrag van een knikloop met een dikke veer moet ik toegeven en een gasram voegt voor mij persolnlijk niets toe. Zal vast de emotie of de leeftijd zijn en niet het goede verstand :-)

Voor mijn doel “vooral lol hebben” zijn de Hatsan’s stuk voor stuk prima buksen geweest en ook nog eens betaalbaar. Mannenbuksen met een zeer hoog fun gehalte. Spannen zwaar, grote klap, veel terugslag en veel kracht. Als je er goed mee om leert gaan raak je ook nog wel wat hoor ;-)

Ik heb echter sinds voorjaar 2018 de Hatsan’s ingeruild voor een paar originele oude Birmingham made Webley & Scott Patriot’s in .25 en .22. Beide in zeer goede staat en kaal rond €325 per stuk. Heb ik altijd al willen hebben (emotie) en ben er echt heel erg blij mee. Zeer goede kwaliteit luchtbuksen met mooie houten kolven, prachtig diep geblauwd staal, veel kracht en accurater dan de Hatsan’s. Fun+++

Moraal van dit verhaal, tenzij je competitie wilt gaan schieten of zoiets “koop gewoon een buks die bij je past en luister niet teveel naar anderen”. Bevalt hij je niet dan verkoop je hem weer en koop je een ander. Zo simpel is het!

Wilde ik toch even kwijt.

Leuk filmpje (Beeman Kodiak = UK Webley Patriot): https://m.youtube.co...h?v=sYlsxi_NZtg

CdeZ
It don't mean a thing if it ain't got a spring!

#34 Gebruiker is offline   Frederik Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 21-oktober 04

Gepost 10 februari 2019 - 20:01

Ik heb wel eens met de Gamo Magnum 1250 IGT van iemand anders geschoten ,best een nette buks met houten kolf. Maar ik geloof niet dat ie 40 joule doet. Het is geen Hatsan 135 / Patriot / Nitro Six / Bam B22 etc. Ik zeg dat puur gevoelsmatig en kijkend naar de grootte van de cilinder.
'A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity.' (Sigmund Freud)

#35 Gebruiker is offline   Frans Icoon

• Pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 10-november 03

Gepost 10 februari 2019 - 21:01

Er staat nog een 4.5mm op MP momenteel, €275,-

Gr. Frans
Beter tien kogels in de lucht, dan één in je hand

#36 Gebruiker is offline   Fred87 Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 10 februari 2019 - 22:33

Bekijk Post Frederik, op 10 februari 2019 - 20:01, zei:

Ik heb wel eens met de Gamo Magnum 1250 IGT van iemand anders geschoten ,best een nette buks met houten kolf. Maar ik geloof niet dat ie 40 joule doet. Het is geen Hatsan 135 / Patriot / Nitro Six / Bam B22 etc. Ik zeg dat puur gevoelsmatig en kijkend naar de grootte van de cilinder.

Ik durf met relatieve zekerheid zeggen dat ie minstens 38J haalt. Die Gamo PBA Raptor pellets gaan door de geluidsmuur (zelf uitgetest), dus halen die minimaal de geluidssnelheid van om en bij 340 m/s, of sneller.
De massa van die pellets is ongeveer 0,00064 kg. De energie die geleverd wordt is dan 38J (E=1/2mv^2).

Wat ook zeker is: hij schiet in 1 keer door de carrosserie van een oude Volvo. Het betere sloopwerk dus.
Dat doet m'n HW97KT niet, maar daar dient die ook niet voor.

Ik ben op zich wel benieuwd hoeveel energie de Gamo levert met 'normale' pellets, want die genoemde Raptors gebruik je ook enkel om de snelheid van het geluid te overtreffen... Erg accuraat zijn ze niet, veel te duur ook.

Wishlist:
- Webley Patriot (.25)

#37 Gebruiker is offline   Frans Icoon

• Pro

Gepost 11 februari 2019 - 07:47

Bekijk Post Fred87, op 11 februari 2019 - 02:03, zei:

Ik durf met relatieve zekerheid zeggen dat ie minstens 38J haalt. Die Gamo PBA Raptor pellets gaan door de geluidsmuur (zelf uitgetest), dus halen die minimaal de geluidssnelheid van om en bij 340 m/s, of sneller.
De massa van die pellets is ongeveer 0,00064 kg. De energie die geleverd wordt is dan 38J (E=1/2mv^2).

Wat ook zeker is: hij schiet in 1 keer door de carrosserie van een oude Volvo. Het betere sloopwerk dus.
Dat doet m'n HW97KT niet, maar daar dient die ook niet voor.

Ik ben op zich wel benieuwd hoeveel energie de Gamo levert met 'normale' pellets, want die genoemde Raptors gebruik je ook enkel om de snelheid van het geluid te overtreffen... Erg accuraat zijn ze niet, veel te duur ook.

Da's waarschijnlijk ook het enige wat je ermee raken kunt, een oude Volvo? ;)

Gr. Frans

#38 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 11 februari 2019 - 11:24

Ik heb legio magnums gehad. Patriot tomahawk he90 diana 48s 350..
Patriot is 1 vd makkelijkst schietende.
Heb een 350 gehad die had veel potentie meer dan de 48 naar mijn idee maar kea schietgedrag om te huilen.
Patriot is nog 1 vd beschaafst schietende.
En behoorlijk zuiver ook.
Tomahawks zijn een lastpost
Hw90 allemansvriend maar dat is niet eerlijk die zijn vaak afgelaten in druk.
48 ook allemansvriend maar vond de 350 zuiverder

#39 Gebruiker is offline   Fred87 Icoon

• Gebruiker
  • Pip

Gepost 11 februari 2019 - 12:14

Bekijk Post Frans, op 11 februari 2019 - 07:47, zei:

Da's waarschijnlijk ook het enige wat je ermee raken kunt, een oude Volvo? ;)

Gr. Frans

Ik begrijp je sarcasme, maar spreek je graag tegen. Op 75 en 100m al aardige kaartjes geschoten. Wat er dan nog afwijkt zal meer aan de schutter dan aan de buks liggen.

Wishlist:
- Webley Patriot (.25)

#40 Gebruiker is offline   Frans Icoon

• Pro

Gepost 11 februari 2019 - 18:48

Bekijk Post Fred87, op 11 februari 2019 - 15:44, zei:

Ik begrijp je sarcasme, maar spreek je graag tegen. Op 75 en 100m al aardige kaartjes geschoten. Wat er dan nog afwijkt zal meer aan de schutter dan aan de buks liggen.

Niet sarcastisch bedoeld, was een grapje.
Dergelijke buksen staan niet bekend om hun accuratesse.
Heb zelf een HW90, is ook geen roosjesmelker.
Maar kan ook aan mij liggen natuurlijk ;)

Gr. Frans

#41 Gebruiker is offline   yana Icoon

• Pro
  • Lid geworden: 30-september 03

Gepost 12 februari 2019 - 10:38

Alle magnums zijn “ jachtbuksen”. De 1 meer dan de ander.
Dus allemaal dikhoutzagenmetplanken spul.
1 meer dan de ander. Of op een andere manier
Zo moet je ze dan ook gebruiken én beoordelen anders vergelijk je appels met peren.

#42 Gebruiker is offline   PrinsHeerlijk Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 02-februari 18

Gepost 12 februari 2019 - 15:20

Bekijk Post yana, op 12 februari 2019 - 10:38, zei:

Alle magnums zijn “ jachtbuksen”. De 1 meer dan de ander.
Dus allemaal dikhoutzagenmetplanken spul.
1 meer dan de ander. Of op een andere manier
Zo moet je ze dan ook gebruiken én beoordelen anders vergelijk je appels met peren.

Met alle respect, maar dat vind ik toch kort door de bocht. Juist een jachtbuks moet ook accuraat kunnen schieten i.v.m. een humaan schot. Ik heb een HW80 gehad en even los van de discussie of dat een echte magnum is, bokt die stevig. Ondanks dat kan een goeie schutter er goeie groepjes mee schieten. Bij zulke levendige buksen komt het neer op houding en schot afwikkeling. Maar v.w.b. Accuratesse mag er best vergeleken worden met papier prikkers imho.
HW35 .177 - project buks
HW77K .22 SE met hawke HD 3-9x40
HW97K .177 blue laminated v-mach met optisan mamba 3-12x44
HW100T FSB laminated .22 met optisan viper 3-12x44
Evanix sniper .35 met leapers 3-9x50
FWB 300 .177 met diopter

#43 Gebruiker is offline   ton1980 Icoon

• Schutter lange afstand+
  • Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 22-juni 18

Gepost 12 februari 2019 - 15:35

Bekijk Post PrinsHeerlijk, op 12 februari 2019 - 15:20, zei:

Met alle respect, maar dat vind ik toch kort door de bocht. Juist een jachtbuks moet ook accuraat kunnen schieten i.v.m. een humaan schot. Ik heb een HW80 gehad en even los van de discussie of dat een echte magnum is, bokt die stevig. Ondanks dat kan een goeie schutter er goeie groepjes mee schieten. Bij zulke levendige buksen komt het neer op houding en schot afwikkeling. Maar v.w.b. Accuratesse mag er best vergeleken worden met papier prikkers imho.

Dat klopt wel, maar een Hatsan mod 125 sniper .25 of de carnivore in .30 zal het niet uitmaken waar je bijvoorbeeld de duif of kraai raakt denk ik.

#44 Gebruiker is offline   Dominique Icoon

• Schutter 1e klas
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Elite members
  • Lid geworden: 24-mei 17

Gepost 12 februari 2019 - 15:44

Bekijk Post ton1980, op 12 februari 2019 - 15:35, zei:

Dat klopt wel, maar een Hatsan mod 125 sniper .25 of de carnivore in .30 zal het niet uitmaken waar je bijvoorbeeld de duif of kraai raakt denk ik.

Ja en nee, in het lichaam zal het niet zo veel uitmaken maar als je er een poot of snavel af schiet en het beest gaat daarna traag dood omdat het niet meer kan eten dan noem ik dat niet echt humaan.
-XP The Fifty-Eight .58
-Sam yang recluse .358
-Drummen Sinner .308
-Evanix sniper .30
-Spa m10 custom .258
-Drummen Sinner .223
-Walther dominator 1250ft .22
-Cometa lynx .177

Fles vullen in de Belgische kempen terwijl je wacht?
Contacteer me!

#45 Gebruiker is offline   PrinsHeerlijk Icoon

• Scherpschutter+
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 02-februari 18

Gepost 12 februari 2019 - 15:47

Bekijk Post ton1980, op 12 februari 2019 - 15:35, zei:

Niet mee eens, hoe dan ook, jagen is verboden en dat is ook niet het punt dat ik wil maken. Mijn punt is dat zwaardere veerbuksen moeilijker zijn om mee te schieten, maar dat maakt de buks niet minder nauwkeurig. Ik zou het persoonlijk niet fair vinden om dan maar alleen een magnum met een magnum te vergelijken. Een buks is nauwkeurig of niet.
HW35 .177 - project buks
HW77K .22 SE met hawke HD 3-9x40
HW97K .177 blue laminated v-mach met optisan mamba 3-12x44
HW100T FSB laminated .22 met optisan viper 3-12x44
Evanix sniper .35 met leapers 3-9x50
FWB 300 .177 met diopter

• (4 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4